Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byta vista till xp


JockEwing

Rekommendera Poster

Har köpt en Acer aspire med vista förinstallerat och vill nu radera vista och stoppa in min lagliga xp pro. Problemet är att Xp inte hittar mina hdd som är sata. Har laddat hem Nlite för att göra en såkallad anpassad xp boot cd med sata drivrutiner inbakade. Har letat drivrutiner på Intel och laddat hem Chipset_945GM_v7.2.2.1006 för Xp foldern som ska innehålla sata drivrutiner men det är ju ett exe program och det går inte att intergrera i Nlite. Har ingen floppy så jag kan inte köra F6 grejjen heller.

Nån som vet hur jag ska gå till väga?

 

/JockEwing

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på jobbet arbetar vi mer / ibland mindre framgångsrikt med USB-floppy.

för detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en Acer aspire med vista förinstallerat och vill nu radera vista och stoppa in min lagliga xp pro.

 

 

Då har du troligen fått en s.k OEM-licens installerad, och då får du inte enligt Microsofts licensregler byta ut Vista mot XP, även om du formaterar enligt konstens alla regler.

 

Men om du har fått en s.k fullversion av Vista installerad , då får du göra så, men då måste du som sagt gör en fullständig formatering av hårddisken.

 

 

 

Problemet är att Xp inte hittar mina hdd som är sata

 

Hur vet du det, då måste du väl ha börjat att formaterat om din Acer, eller hur.

Och är det så att XP inte hittar hårddisken/hårddiskarna, så beror det troligen på att du inte har installerat dom speciella Sata-drivrutinerna som behövs.

Och detta göra man i början av själva grundinstallationen av systemet.

 

Hur man i detalj gör en

såkallad anpassad xp boot cd med sata drivrutiner inbakade.
är jag inte säker på, brukar inte pyssla med sådana "pussel", kör på andra sätt själv.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gästen skriver:

[...]OEM-licens installerad, och då får du inte enligt Microsofts licensregler byta ut Vista mot XP[...]

Det låter helt orimligt, varför skulle man inte få installera över Vista med ett valfritt OS (så länge ev. EULA för det OS man installerar över med tillåter det)? Var kan du läsa dig till det?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-06-12 12:53:16 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat drivrutiner på Intel och laddat hem Chipset_945GM_v7.2.2.1006 för Xp foldern som ska innehålla sata drivrutiner

Chipset drivers innehåller inte några drivrutiner för SATA-kontroller.

Drivers för din SATA kontroller får du med Intel Matrix Storage. Hämtar du 32-bit Floppy Configuration och zippar upp, så får du de nödvändiga filerna .sys och .inf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok har laddat hem Intel Matrix Storage 32-bit Floppy Configuration. När jag zippar upp den så blir det en exe fil. Hur gör jag för att få ut inf och sys filerna ?

 

Tack för hjälpen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att få ut inf och sys filerna?

Jag tänkte inte hela vägen ut...

Du ska klicka på .exe för att överföra till floppy, men det har du ju inte.

Kan du göra det hos någon bekant? Eller kanske du kan ta fram filerna med Winrar?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-12 17:19:21 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Då har du troligen fått en s.k OEM-licens installerad, och då får du inte enligt Microsofts licensregler byta ut Vista mot XP, även om du formaterar enligt konstens alla regler."

 

Förmodligen helt rätt men har det någon praktisk betydelse i detta fall?

 

Tror knappast att MS kommer stämma dig för en domstol i Sverige och kräva ersättning och straff för brott mot licensreglerna när du avinstallerat Vista och installerat XP.

 

Av 2 skäl.

1) Det brott mot MS licensregler du begått är förmodligen inte straffbart i Sverige.

 

2) Publiciteten. Dina skäl som gör att du föredrar XP framför Vista vill MS inte ska fylla tidningarnas förstasidor eller diskuteras på Aktuellt i TV.

 

gissar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju tyvärr inte tillgång till nån floppy :-( men jag tänkte att jag kunde plocka ur filerna och baka in dom i min xp med hjälp av Nlite. Prövade och extrahera filerna med hjälp av winrar men då fick jag en .IMA fil istället som jag inte vet hur man öppnar. Har snackat med supporten och dom säger att man ska kunna använda en usb floppy, problemet är bara att jag då måste köpa en vilket jag inte är speciellt sugen på. Har du några mer ideer jag kan pröva så är jag mkt tacksam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några mer ideer jag kan pröva så är jag mkt tacksam.

Vilken version av Intel Matrix Floppy Configuration är det som gäller för ditt system?

Jag kan hämta och köra .exe filen till en floppy och sedan skicka över de filer du vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara grymt schysst av dig!!!

 

http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=2101&OSFullName=Windows

*+XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go%21

 

5. 32-bit Floppy Configuration Utility for Intel® Matrix Storage Manager (289KB) 7.5.0.1017 6/4/2007 Download

Creates floppy disk for 32-bit OS with Intel® Matrix Storage Manager 7.5.0.1017 files - used to preinstall RAID driver (F6 during Windows* setup).

 

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde skicka alla filerna från floppyn.

 

Maila dom till jock_ewing hotmail.com

 

Edit:

Fixat till länken för radbrytning.

Maratonmannen moderator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-12 19:21:07 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara grymt schysst av dig!!!

Ska jag skicka alla 8 filer? Står något i nLite vilka som behövs?

Det är följande:

.cat

.inf

.cat

.inf

.sys

.txt

.txt

.oem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka alla ... tror att jag bara behöver inf och cat filerna ... men som sagt skicka alla så har jag dom ifall jag behöver dom andra ...

 

ännu en gång tack!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka alla ...

Alla äro skickade. Hoppas du kan ta emot dem i Hotmail.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka dom till

 

magnus.andersson75 bredband.net

 

oxå för säkerhets skull...

 

 

@ bortredigerat av moderator.

 

[inlägget ändrat 2007-06-12 19:20:43 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina ISP stoppade mailet.

 

Our content checker found

banned name: multipart/mixed |

application/octet-stream,.exe,.exe-ms,iastor.sys

 

Google tillåter inte iastor.sys, när jag försökte där.

Ska testa min egen mailclient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade till din @bredband, men har inte fått någon retur ännu.

Efter att du fått filerna, vill du att jag redigerar bort din e-postadress i dina inlägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått filerna...

Då är det bara att hoppas att Nlite införlivar dem med XP och du kan installera operativsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får hoppas att xp hittar sata diskarna nu ... men sen så får vi se om vista låter mig formatera om diskarna ... det kan ju bli problem med den såkallade OEM-licensen men jag hoppas på det bästa ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är i våra tycken rätt "knäppa" licensregler.

 

Men har du en gång installerat en OEM-licens i en hårddisk/dator, så får du enligt dessa regler inte byta ut mot något annat system, första installationen är bunden till denna dator, som den blir installerad i.

 

Säljer du datorn så måste du låta systemet följa med till köparen, skrotar du datorn så får du skrota systemet också och eventuella skivor du kanske har.

 

Det finns rätt många trådar om detta här på forumet.

Dels har jag haft flera pratstunder med Microsofts support om detta, och så går det att läsa om det på deras sajt också.

 

Sen att dom inte fysiskt kollar att man byter ut det ena systemet mot det andra , och så vidare, det är ju en annan sak.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar att du har fått det lite om bakfoten. Dvs. du har både rätt och fel.

 

I korthet:

OEM-licensen för operativsystemet är bunden till datorn.

MEN datorn är inte bunden till OEM-licensen för operativsystemet.

 

Så säger iaf MS licensavdelning när man som partner ställer frågan.

 

Dock så är det så att du (beroende lite på exakt vilken licens/os vi talar om) är "förbjuden" (enligt licensavtalet) att installera en OEM-licens av ett OS på en dator som du redan har ett OS (OEM eller ej) installerad på.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-06-12 23:42:39 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så är det så att du (beroende lite på exakt vilken licens/os vi talar om) är "förbjuden" (enligt licensavtalet) att installera en OEM-licens av ett OS på en dator som du redan har ett OS (OEM eller ej) installerad på.

 

 

Då krånglar vi till det ännu mera då.

 

Enligt Microsofts telefon support för privatanvändare, så säger dom följande...

Om du har köpt en dator över disk med ett förinstallerat OEM-licens i, så är denna OEM-licens bunden till denna dator, och följer datorn "livet" ut, man får alltså inte teoretiskt enligt licensreglerna för en OEM-licens varken byta ut det eller sälja denna dator utan denna licens i.

 

Om man säljer datorn vidare måste man också låta systemet följa med tillsammans med eventuell OEM-skiva om man har sådan.

 

Skrotar man denna dator så måste man se till så hårddisken blir formaterad.

Och skivan måste förstöras.

 

Men samtidigt ska erkännas, så var killarna på Microsofts telefonsupport inte helt hundra själva i den exakta juridiska texten "jag pratade med flera olika", utan faktiskt hänvisade till Microsofts jurister som har hand om just licensfrågor, för att få det teoretiska juridiska rätt. Så det verkar finnas en liten "gråzon" beroende på vem man pratar med hos Microsoft.

 

Så vi har kanske flera av oss både rätt och fel i denna fråga, som antagligen kan diskuteras i oändlighet.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är denna OEM-licens bunden till denna dator, och följer datorn "livet" ut

Låter som att de på ett "förenklat" språk försöker säga att OEM-licensen inte får installeras på en annan dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...