Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut hela diskar i Vista


biggis

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det nån som vet om man kan (och i så fall hur) man delar ut en "hel" hårddisk på nätverket i Vista?

 

Jag har en XP-burk och från den kan jag endast komma åt utdelade mappar på Vista-burken, inte de utdelade diskarna (varpå mapparna ligger).

 

Jag har inga lösenord inställda.

 

Det verkar skilja sig åt mellan att dela diskar och mappar. Då jag klickar "Dela..." på en disk kan jag sedan bara välja "Avancerad delning...", inte "Dela" som jag kan på mappar. Då jag via "Avancerad delning..." delar ut en disk ser jag den från XP-burken, men har inte tillgång/behörighet till den. Detta trots att jag gett alla fulla rättigheter.

 

Tack på förhand!

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga lösenord inställda.

Sätt lösenord på dina konton, så är det inget problem.

Alternativt väljer du att inte ha Lösenordsskyddad delning. Detta ställer du in i Nätverks- och delningscenter.

Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-06-10 14:39:23 av Maratonmannen]

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-10 14:40:06 av Maratonmannen]

952270_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan inställt på att lösenordsskyddad delning ska vara "Av". Se bild. Det verkar inte bero på det.

 

/biggis

 

[bild bifogad 2007-06-10 14:48:04 av biggis]

952272_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan inställt på att lösenordsskyddad delning ska vara "Av".

Jag har den inställningen På och jag har inget problem med att dela ut en hel disk. Tilläggas ska att jag har bara konton med lösenord på mina datorer. Har du testat med lösenord på kontot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser en skillnad på edra bilder ni bifogat...

 

Du biggis har ett gult informationsfält som inte Maratonmannen har på sin bild.

Där det står att biggis bör kontrollera att brandväggens inställningar stämmer

 

Kan biggis problem vara ett "trådlöst" problem...?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att köra med lösenord på mitt Vista-konto, men det gjorde bara att jag inte kom åt mapparna heller. XP-burken frågar om id och lösen när jag försöker komma åt disk/mapp på Vista-burken, men jag kommer inte in med de kontouppgifter jag fyllt i. Skumt.

 

Det känns så löjligt eftersom jag kan lösa det genom att skapa en undermapp där jag lägger alla filen, men då har ju datorn liksom vunnit :)

 

Inga andra idéer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga andra idéer?

Har du följt rådet från //gästen?

Alltså att kontrollera att brandväggens inställningar stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag trodde nästan att det skulle lösa sig då jag la till nätverket som "Pålitligt", men meddelandet i nätverks- och delningscentret kvarstod, så också problemet. Även XP-datorn är listad som pålitlig.

 

Jag börjar tappa motivationen i frågan, men det känns lite surt.

 

Tack för hjälpen,

biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...meddelandet i nätverks- och delningscentret kvarstod, så också problemet.

Hur ser det ut då du väljer Avancerad delning? Se bifogad bild som exempel.

Bifoga gärna en bild. Inkludera också hur det ser ut på fliken Säkerhet.

 

[bild bifogad 2007-06-14 21:13:37 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-06-15 08:08:01 av Maratonmannen]

953589_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen skillnad mellan våra bilder...

 

 

[bild bifogad 2007-06-14 22:21:26 av biggis]

953602_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen skillnad mellan våra bilder...

Inte jag heller. Har du UAC aktiverat eller inaktiverat? Jag har det inaktiverat, men det ska inte ha någon betydelse för hur man kan dela ut. Testa? Hur ser dina inställningar ut i Windows-brandväggen -> Undantag?

 

jag trodde nästan att det skulle lösa sig då jag la till nätverket som "Pålitligt"

Var lägger du till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är UAC och var hittar jag inställningen?

 

Jag använder inte Windows brandvägg utan kör (mot bättre vetande)Norton Internet Security. Jag fick det förinstallerat med 3 års uppdateringar... Det var i dennas brandvägg jag lade till nätverk och datorer som pålitliga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är UAC och var hittar jag inställningen?

UAC står för User Account Control, men det är inte det det handlar om i din fråga. UAC är det som poppar upp och du måste bekräfta att du ska installera ett visst program, eller starta kommandotolken osv. Finner det så irriterande att jag stängt av.

Du kan stänga av på flera olika sätt:

• Kontrollpanelen -> Användarkonto

 

• Registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsCurrentVersion\Policies\System

Sätt värdet för EnableLUA till 0

 

• Systemkonfiguration (msconfig.exe) fliken Verktyg

 

Har du testa med att helt stänga av brandväggen i Norton Internet Security och delat hela disken?

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-15 17:56:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Har du testa med att helt stänga av brandväggen i Norton Internet Security och delat hela disken?

 

Jag testade att byta till Windows egen brandvägg och... voila! Det funkar! Mina negativa erfarenheter av Norton ökar ytterligare.

 

Tack Maratonmannen för visat tålamod! Poäng!

 

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att byta till Windows egen brandvägg och... voila! Det funkar! Mina negativa erfarenheter av Norton ökar ytterligare.

Så bra att du fick det att fungera.

Men jag tycker inte att du ska belasta just Norton för att du inte fick det att fungera. Det ser ut att vara en trend för antivirusföretagen att inte bara erbjuda ett antivirusprogram, utan också Internet Security. Det är samma med PC-cillin. Man får vara ytterst vaksam vid installation, annars frår man "funktioner" på köpet. Bäst är att göra en "custom install" och välja bort allt utom antivirusskyddet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter vettigt. Eftersom jag fick datorn förinstallerad var den besudlad från start, men det är definitivt något att hålla i minnet vid nästa ominstallation.

 

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

För att dela ut hela hårddiskar måste du i hårddiskens säkerhetstabb ställa in att även "NETWORK" ska kunna komma åt filerna inuti, vet inte om det är ända problemet men prova med det först!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...