Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför Vista??


Pipet

Rekommendera Poster

Jag har länge undrat vad som göra vista så speciellt. Mac OSX kom med samma princip för 3 år sedan. Varför är då Vista så speciellt? Det är en näst intill en exakt kopia på Mac OSX. Jag själv har testat både OSX och Vista och tycker ser ingen direkt skillnad. Jag gämnförde även Vista med XP och tyckte att XP var mycket behagligare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OSX kom med samma princip för 3 år sedan. Varför är då Vista så speciellt? Det är en näst intill en exakt kopia på Mac OSX.

Välkommen till Eforum!

 

Vem har sagt att Vista är så speciellt? Det tycker inte jag, utan för mig handlar det om utveckling av operativsystem. Vista är inte det sista. Inom kanske 3 år har vi ett nytt OS från Microsoft...

 

Om nu Vista är en "näst intill en exakt kopia på Mac OSX" (vad det nu är?), så skulle väl inte tillverkaren av Mac OSX tiga still?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Maratonmannen om att ingen har väl sagt att Vista är något speciellt.

 

Det enda speciell med Vista mot tidigare system är att Vista bygger på en lite ny "grundstomme", med lite nya "finesser".

 

Alla som kör Mac och Windows bredvid varann t.ex inom grafikbranchen, vet ju att så är fallet.

Har heller inte läst någonstans att Vista är upphöjt till "skyarna" precis.

 

Windows håller redan nu på och skissar på nästa version efter Vista, men vad det innebär får vi nog inte se/läsa om förrän om något år tidigast.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyddet av material som kan vara upphovsrättligt skyddat är tror jag helt unikt.

Vista förhindrar att sådant material sprids genom att sänka kvalitén eller genom att helt enkelt stänga av ljud utgångar typ SPDIF eller bild (grafikkortet).

 

Det här har tex innehavare av digitalkameror i toppklass redan upptäckt när de försökt redigera egna filmer på datorer med Vista.

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

 

Och precis när Vista är klart att släppas upptäcker allt fler företag att ta bort DRM skydd är det enklaste sättet öka försäljningen och börjar sälja utan DRM.

http://www.sweclockers.com/nyhet/5912-borjan-pa-slutet-for-drm/

 

http://www.tomsbusiness.se/nyheter/news.php?date=1166425195

ett uttalande som måste känts märkligt för de som utvecklat Vista

 

Gissar själv att Vista kan bli lika känt som

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=640k+Billl+Gates&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

eller

 

"Gates's response? ``His view was the Internet was free,'' says Marquardt. ``There's no money to be made there. Why is that an interesting business?''

från

http://www.businessweek.com/1996/29/b34842.htm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

 

...upptäcker allt fler företag att ta bort DRM skydd är det enklaste sättet öka försäljningen och börjar sälja utan DRM.

Så bra. Jag utgår från att DRM har en negativ påverkan på återgivningen av musiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att Vista är så speciellt?

 

Det man som vanlig glad användare märker är ju de här Aero Glass som gör det hela lite mer levande på något sätt. Vissa saker är bättre i Vista. När man startar datorn så kan man så fort skrivbordet syns starta ett program samtidigt som saker och ting håller på att laddas in. Och att datorn är bättre på att se till så att ofta använda program startar blixtsnabbt.

 

Sidebaren diggar jag skarpt! :thumbsup: Klocka, vädret, valutaomvandlare, Sr-radio mm. Att boota om till Xp som jag gör ibland känns som att gå tillbaka liksom. Inte lika trevligt helt enkelt.

 

Bosse

 

[inlägget ändrat 2007-06-10 18:38:33 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har provat på Vista hemma hos en kompis, för att denne ville ha hjälp med att installera drivrutiner för att kunna köra trådlöst från burken.

 

Måste säg att dom här ständiga säkerhetsvarningarna var väldigt störande. Ständigt frågan om användaren ville tillåta program att starta. Alltså, det är helt legitima program eller rättare sagt drivrutiner.

 

Första och andra gången lyckades inte installationen av någon anledning.

Hela tiden frågan om användaren tillät att programmet kördes. Den lilla korta stunden vid en Vista dator kändes rätt frustrerande med dessa ständiga säkerhetsfrågor. Distraherades av dom här popuprutorna stup i ett.

 

När och om jag någon gång skaffar Vista kanske det går att stänga av.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När och om jag någon gång skaffar Vista kanske det går att stänga av.

 

Jodå den stängde jag av efter första dagen med Vista. Håll på och bli vansinnig på UAC (User Account Control).

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

När och om jag någon gång skaffar Vista kanske det går att stänga av.

UAC kan man lätt stänga av. Har det själv inaktiverat, men inget jag rekommenderar för gemene man. Man tappar en bit av säkerheten med Vista. Visst kan det vara irriterande då man precis gjort en ny installation och ska fortsätta med att installera alla sina program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack, Bosse - i - skogen och Maratonmannen!

 

Då vet jag vad som ska stängas av. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa produkter som microsoft gett ut har visat sig vara misslyckade satsningar man gör bäst i att hoppa över. Microsoft Bob var en, Win ME en annan och nu Vista.

Men lika ofta kommer dom med riktiga fullträffar också. T.ex. Win 95 (åtminstone B-versionen, hur som helst ett gigantisk kliv framåt jämfört med win 3.1), NT4 (MS stabilaste någonsin?) och Win XP (åtminstone efter SP2).

 

OS X är jag personligen inte så imponerad av, i likhet med Vista är det mest eyecandy.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa produkter som microsoft gett ut har visat sig vara misslyckade satsningar man gör bäst i att hoppa över. Microsoft Bob var en, Win ME en annan och nu Vista.

 

Haha... att kalla Vista för misslyckat är väl ändå att ta i?

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...i likhet med Vista är det mest eyecandy.

Om jag inte minns fel är det precis vad som sades om XP då det lanserades. Grafiskt lull-lull och eyecandy. Men vem säger det idag? Knappast ingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa produkter som microsoft gett ut har visat sig vara misslyckade satsningar man gör bäst i att hoppa över. Microsoft Bob var en, Win ME en annan och nu Vista.

 

 

Håller inte riktigt med om att t.ex Win Me var en misslyckad version, även om den var ganska snabb framtagen, tog bara några år inkl betatester m.m.

 

Och att säga att Vista är en misslyckad satsning är väl ändå alldeles för tidigt att ens yttra sig om, kom igen när du har kört Vista kontinuerligt minst något halvår eller så, och hunnit sätta dig in i hur det fungerar.

 

Kan bara hålla med Maratonmannen om att det var ungefär samma "gnäll" om XP när det kom 2001.

Nu är vi vana vid XP och har lärt oss hur det fungerar i detalj.

Det lär bli på samma sätt gällande Vista också.

 

Nästa version som kommer efter Vista, preliminärt ca 2010-2012 enligt Microsoft, lär väl antagligen få samma kritik som nu Vista får, och som XP fick.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...