Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

40GB seagate disk gillar inte windows


substratiC

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nyligen kommit över ett par 40GB IDE HDD´er som tidigare varit bootdiskar i pensionerade arbetsstationer från chalmers. Red Hat enterprise ligger på dem fast jag vill använda dem i mitt windows system. Jag vet inte många sätt att formatera diskar på mer än formateringsprogrammet på installationsskivan till xp. Men det fungerade inte med dessa.

 

Jag har pluggat in en variation IDE diskar i systemet och testat formatera utan problem med xp skivan. När jag pluggar in 40GB diskarna bootar datorn från xp skivan, och så kommer en text upp att "windows inspekterar maskinvaran" eller något liknande, texten försvinner och jag har väntat en kvart, men den blåa installationsskärmen kommer inte. Om jag pluggar ur HDD´n från systemet och startar om kommer jag in i installationen så det är uppenbart att det har med dem att göra.

 

Jag har testat en variation av nätagg till systemet utan framgång.

 

Jag har testat alla 40GB HDD´er med samma resultat.

 

Det finns fyra jumpers på HDD´erna, förutom master, slave och cable finns en begränsning så att de blir 32GB istället för 40GB. Inga jumpers var aktiverade när jag tog ut dem ur arbetsstationen, fast nu har jag mastern aktiverad för att köra en vanlig CD läsare på samma buss. Datorn hittar både HDD´n och CD läsaren, och jag tror inte att HDD´erna är defekta.

 

Om någon har erfarenhet med Red Hat enterprise och kanske vet något om huruvida det påverkar det jag försöker göra, eller om problemet ligger någon annanstans vore jag tacksam över upplysningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du ska installera Windows på hårddiskarna så kan du köra Killdisk först så brukar Windows-installationen fungera bättre sedan.

http://www.killdisk.com/

 

Om du ska ha dem som extra hårddiskar i en dator som redan har Windows så bör du kunna formatera dem från Diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde killdisk och det fungerade utmärkt, väldigt bra program för övrigt. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...