Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Administratörkonto borta

NattUggla

Recommended Posts

Min sambo rensade lite i sin dotters dator och tog bort en massa kanvändarkonton. Så kvar blev det endast ett konto med begränsade rättigheter, dvs inget konto finns med administratörs rättigheter. Det innebär mycket besvär. Kan inte göra en massa saker.

Frågan är hur man kan lägga upp ett nytt administratörskonto. Försökte med Windows XP Prefecional CD-ROM, men det kräver amm man loggar in på det begränsade kontot.

Kan någon hjälpa mig?

/NattUggla

Hej Flora50. Läste på siten dit du hänvisar. Problemet är att man måste logga in som Administratör för att kunna återställa systemet. Tack i alla fall.

Hmmm...Låter lite skumt, för normalt sätt så ska man inte kunna ta bort det ordinarie administratörskonto som ligger i "botten" och som skapas när man installerar sitt system, detta konto är ju också lite "gömt", för tanken är ju att man egentligen inte ska logga in på detta hur som helst.

Detta rena administratörskonto skapas automatiskt vid installationen, samtidigt får man välja att skapa ett eller flera vanliga konton, som man väljer att ha med adminrättigheter eller utan dessa rättigheter.

Klicka på "Start och kör" och skriv control userpasswords2

Du borde få upp ett fönster som heter "Användarkonton"

Där ska du se exakt alla konton som finns i datorn.

Testa följande...

Du borde ha ett konto som heter Administratör.

Du ska se en ruta som heter

"Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn"

Bocka i denna ruta "om den inte är ibockad".

Om du är osäker på vilket lösenord som hör till, så kan du ändra det här.

Markera raden för adminkontot, och klicka på knappen "Återställ lösenord".

Nu öppnas ett fönster där du kan skriva in ett nytt lösenord.

Klicka på "Verkställ" så ändringarna blir gjorda ordentligt.

Starta nu om datorn, och du bör hamna vid en inloggningsruta, där du ska kunna skriva inloggingsnamn Administratör och det lösenord du ändrade till.

Nu ska du bli insläppt till det rena administratörskontot, om allt fungerar bra.

[inlägget ändrat 2007-06-09 13:26:16 av //gästen]

Pröva att starta i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn) och se om det dyker upp något mer konto.

Har du provat att starta i felsäkert läge(F8 upprepade ggr under start)? Då får man välja bland de konton som finns, även administratör. Är det inte bara mappen under Documents and Settings som försvunnit?

Hej //Gästen,

provade detta, men man måste vara administratör för att kunna göra ändringar. Provade även ominstallera XP'n men den klagar också på att det måste vara administratör som gör ominstallationen.

Hej Flora50. Under Documents och Settings finns en map som heter -. Dvs bindessträck. På mina andra dator har jag All Users. Jag kan inte döpa om den i och med att man måste vara Administratör.

Provade även ominstallera XP'n men den klagar också på att det måste vara administratör som gör ominstallationen.

Då gäller det väl en ren formatering väl?

Då ska du starta med Xp-skivan ilagd, och följa instruktionerna, då blir det en ren nyinstallation som inte behöver en administratör för att fungera.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...