Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trådlös internetuppkoppling på två datorer

Duke of Earl

Recommended Posts

Duke of Earl

Är helt kass på nätverk:-) Köpte i alla fall i går en Linksy WRT54GL för att koppla in min bärbara till trådlöst internet. Efter fyra timmar och två koppar kaffe så lyckades jag komma ut på nätet och hade även lyckats anget en WEP kryptering. Nu till mitt stora problem. Jag skaffade samtidigt ett trådlöst nätverkskort till dotterns pc. Hur i hela världen skall jag lyckas koppla upp den PC.n till samma router? Vill minnas att jag angav ett lösenord till WEP krypteringen som sedan generade en nyckel. Räcker det att jag i något läge anger det lösenordet när jag skall ansluta PC nr 2 eller måste jag på ngt sätt få reda på hela nyckeln och hur gör jag det. Köpte den routern för att det verkade vara en installera-och-sedan-glöm router. Men jag måste kanske ta mig in i den igen via default lösenordet admin, admin för att få in pc nr 2. hjälp önskas :-)

Du gör exakt lika på dator nr två som nr ett. Du söker trådlösa nät och klickar på ditt eget. Om det är krypterat som i ditt fall måste du första gången ange krypteringsnyckel, samma som i routern. (Inte den som routern sen genererar.) Nästa gång du startar datorn, kommer den sen att försöka ansluta till samma nätverk. Se till att den ligger överst i listan över trådlösa nät som ska ansluta automatiskt.

Duke of Earl

Tack för ditt svar. Så jag måste på ngt sätt gå in i routern och hitta den nyckel som installationsprogrammet generade när jag angav ett lösenord? Eller räcker det om jag anger lösenordet? För den långa nyckeln skrev jag aldrig ner. Kan man se nyckeln i klartext någonstans i datorn eller på "routern"?

Du kan bara se nyckeln i klartext i routern.

Logga in på routern > Wireless > Wireless Security

WEP: på raden Passphrase står ditt lösenord du ska använda vid anslutning till nätverket. Det måste vara 5 eller 13 tecken.

WPA anses som bättre typ av kryptering.

WPA Personal: Välj TKIP och ange WPA Shared Key, vilket är ditt lösenord.

I datorn: Start > Inställningar/Nätverksanslutningar

Högerklicka på Trådlös nätverksanslutning > Egenskaper > flik Trådlösa nätverk > Se trådlösa nätverk

Uppdatera nätverkslistan till vänster

Anslut

Ange ditt lösenord (ibland måste det upprepas).

Nästa gång du loggar på finns du med i listan över önskade nätverk (se ovan, flik Trådlösa nätverk). Se till att du ligger överst.

Om du byter typ av kryptering, ta först bort det gamla i listan!

Det finns några andra saker som höjer säkerheten:

1. Byt inloggningsnamn och lösenord på routern, annars kan någon gå in och ändra både kryptering och inloggningsdata

2. Byt SSID i routern, dvs namn på din router. Då hittar du den lättare

3. I routern: Wireless > Basic Wireless Settings > Wireless SSID Broadcast, sätt Disable när du fått din uppkoppling att fungera med alla datorer. Detta gör att din router inte syns vid sökning av trådlösa nät

[inlägget ändrat 2007-06-08 15:17:10 av flora50]

[inlägget ändrat 2007-06-08 15:23:41 av flora50]

3. I routern: Wireless > Basic Wireless Settings > Wireless SSID Broadcast, sätt Disable när du fått din uppkoppling att fungera med alla datorer. Detta gör att din router inte syns vid sökning av trådlösa nät

Kanske dags att avliva myten om "nyttan" SSID inaktivering!

http://www.icsalabs.com/icsa/docs/html/communities/WLAN/wp_ssid_hiding.pdf

In IEEE 802.11 networks, the SSID (Service Set Identifier) is viewed by some security professionals as an

unneeded advertisement of the wireless network to attackers and these professionals assert that all measures

should be taken to ‘hide’ the SSID. But this advertisement is the essential role that SSIDs are designed to

play. The broadcast of the SSID improves the performance of a wireless network and the SSID cannot be

hidden without degrading proper WLAN operations. Efforts to hide the SSID are at best half-measures

which lead to a false sense of security and to a degradation of wireless network performance, particularly in

a roaming situation.

Förtydligande:

Efforts to hide the SSID are at best half-measures

which lead to a false sense of security and to a degradation of wireless network performance

Slutsats.. Du förlorar mer på att inaktivera SSID än du tjänar på det!

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

[inlägget ändrat 2007-06-08 15:48:02 av /Thomas]

Bra att veta att det går att kolla om man vill. Men min dator hittar inte något nätverk när SSID Broadcast är inaktiverat. Det fungerar kanske om man inte vill ha grannen på sitt nätverk och samtidigt inte krypterar. Det blir en poäng!

Duke of Earl

Tack för alla svar! Men just nu kommer jag inte ut på nätet verken med kabel eller trådlöst med denna f*********e Linksys mojengen. Har fått koppla in min vanliga router för att skriva detta. Linksys installationsguide skriker hela tiden efter ett lösenord när man har angett "Ange trådlösa inställningar manuell" Först kommer det upp en ruta med texten Kontollerar datorns inställningar, var god vänta" sen poppar rutan med "skriv ditt lösenord" upp. Vad för katten är det för lösenord? Lösenordet för att logga på datorn?, eller admin?, jag har prövat alla, men guiden bara går i en loop! Hjälp vad göra? Någon som är haj på Linksys?

Skit i guiden. Om du loggar in på Linksys ska du ange användarnamn och lösenord:

Skriv 192.168.1.1 i din webläsare. Ange admin och admin. Då kan du gå vidare på Wireless...

Duke of Earl

Tack för ditt engagemagn Flora50. Jag har inte hunnit testa dit senaste förslag, då blåskärmar har har upptagit min tid. Och inte att förglömma en trilskande Linsys Router som just nu vägrar släppa ut mig på nätet varken med kabel eller trådlöst på någon av våra datorer. man kan tycka att om man är kabelansluten,så bör det fungerar åtmindstonde.

Jag kommer åt routerns inställningar, men den vägrar att släppa ut mig på nätet! Men jag skall testa dit förlag att skita i guiden. Ett stort tack!

Jag kommer åt routerns inställningar, men den vägrar att släppa ut mig på nätet!

Om du har ADSL med dynamisk IP-adress så kan man behöva stänga av modemet i upp till 20 minuter för att utrustningen i telefonstationen ska vara beredd att ge ut en IP-adress till en annan apparat. ComHem har också någon sorts låsning till MAC-adressen, vilken är unik för varje ansluten nätverkskort.

Duke of Earl

Ok.tack igen Cecilia. Jag har Adamo stadsnät. Dom kör med fiber till huset, och koppar sista biten. Jag har alltså inget modem, utan bara ett nätverksuttag i väggen. Men jag skall prova att koppla in den nu när den har varit avstängd hela natten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...