Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitala överföring, kvalitet på kablarna?


0.5mbit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bara undrar en sak.

När man kör analog är det ju mkt som spelar in på kvaliten på kopparn isoleringen kontakterna mm.

 

Men med digital är det väll skillnad?

Det är ju bara 1or och 0or

Så då kan dte ju inte spela nån roll om man köper en lågbudget kabel tex dvi/hdmi?

 

Vill veta allt om det här vet så lite, var bara en tanke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en aktuell tråd i ämnet:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=839134

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan dte ju inte spela nån roll om man köper en lågbudget kabel tex dvi/hdmi?

 

Det spelar väldigt stor roll är det enkla svaret på frågan. Lite utförligare så är det viktigt med bla impedansanpassningen som om den inte är korrekt ger fel i tidsomänen (jitter). En bra kabel för överföring av digitalaudio måste vara 75Ohm (SP/DIF för konsumentprodukter).

 

För några år sedan så provade jag en enklare 5 meters DVI kabel, lite beroende på grafikkort så fick jag väldigt irriterande (blixtar i svarta bildfält) störningar. Byte till en kvalitetskabel och problemen försvann.

 

Det här gäller alla typer av digitala signalkablar, ljud, bild, nätverk, och problemen tilltar när man börjar närma sig gränsen för vad specifikationen tillåter t ex kabellängd. Så i synnerhet om du skall ha lite längre kablar satsa på kvalitet!

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att jag klistrade in helt fel länk :) Det var den här jag menade:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=950055

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...