Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Word mall med makro?

Jonas Söderberg

Recommended Posts

Jonas Söderberg

Hej alla,

Jag har gjort en manual för vår produkt på ca 100 sidor.

Manualen är anpassad för alla våra kunder, t.ex. företagsnamnet

dyker upp ca 300 ggr.

Är det möjligt att, med hjälp av makro, uppdatera företagsnamnet på alla sidor genom att kanske skriva in det på förstasidan så ändras resten av alla företagsnamn till samma.

Är detta möjligt överhuvudtaget i Word?

Mvh Jonas

[inlägget ändrat 2007-06-05 10:10:10 av NetMaker]

Hej,

Är det möjligt att, med hjälp av makro, uppdatera företagsnamnet på alla sidor genom att kanske skriva in det på förstasidan så ändras resten av alla företagsnamn till samma.

Jovisst går det, men du behöver inte använda makro om du inte absolut vill.

(Du får ursäkta att följande förklaring gäller för engelsk Word, men det är vad jag har tillgång till just nu.)

Varje Word-dokument har en uppsättning dokumentegenskaper (File > Properties : Custom). Det finns ett antal fördefinierade egenskaper, men du kan också lägga till dina egna, tex "Företag". Varje egenskap har en typ och ett värde, tex "Doc AB". I löpande text kan du sedan lägga in ett fält (Insert > Field) med fältnamnet DocProperty och namnet på den sökta egenskapen som värde, tex "Företag". Det som visas är värdet på dokumentegenskapen, tex "Doc AB", och om du ändrar värdet på en dokumentegenskap ändras alla fält som refererar den när du uppdaterar fälten i dokumentet (markera allt, Ctrl+a, och F9).

mvh

/Johan

Jonas Söderberg

Det var precis en sådan funktion jag var ute efter.

Har testat och det fungerar klockrent!

Stort tack till dig, mycket bra beskrivet!

Tack igen!

Mvh Jonas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...