Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Låååångsamt Internet

Ponderosa

Recommended Posts

Såhär ser kedjan ut:

2 st Datorer - Trådlös Router (Zyxel P-320W) - Trådlös Router (Linksys WRT54GS) - Modem.

Problemet var från början att jag inte ens kom ut på nätet, men sen ändrade jag Zyxel routerns ip till 192.168.2.1 så att den inte skulle krocka med Linksysens 192.168.1.1. Så nu kan jag surfa :)!

Men!, det går grymt långsamt, och jag blir inte klok på var felet kan ligga. Har läst igenom manualen fast hittar ingenting. Om jag tar bort Zyxel routern ur kedjan och stoppar sladden direkt i den ena datorn så går det hur bra som helst. Kanonbra hastighet! så därför misstänker jag att felet inte kan ligga på Linksysen i alla fall, utan att det är nån inställning på Zyxeln som gör att det inte skickar signal rätt?

Och ja, brandväggen på Zyxeln är inaktiverad

Tacksam för all hjälp jag kan få

[inlägget ändrat 2007-06-02 11:26:19 av Ponderosa]

Stefan Eklinder

Routrar är inte mitt område, men har du kollat din kryptering på routern?

...någon kryptering kan göra att det går långsamt. Var någon tråd på Eforum som tog upp det där. Sök så hittar du säkert tråden igen.

Det går om ingenting annat att göra en reset på routern, så att du börjar om från början igen. Om du nu valt att kryptera trafiken för att hindra objudna snyltgäster på linan.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

jannejanne

Hmm,

med själv upp till 4 datorer anslutna med sladd och en trådlöst till 1 Netgear WGT624 trådlös router kopplad till ett D-link adsl modem (8Mbit/s) så

Varför använder du 2 st trådlösa routrar?

Går det inte bra med Linksysen (med brandvägg?) ansluten till modem och från Linksysen till dina datorer eller?

Ja, jag har märkt att med

WPA-PSK på ibland under gränsen för kontakt

WEP 128bit segt

WEP 64 bit kännbart snabbare

till datorn med trådlös anslutning

med det är med "billig" WGT624 och dito PCI-kort från netgear

Håller med jannejanne...varför har du två stycken routrar igång samtidigt?

Eller kör du Linksysen som en vanlig switch ändå?

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Det är såhär:

Jag sitter nere på Cypern just nu. Vi har 2 st datorer här i lägenheten som är kopplade till ett nätverk via vår trådlösa router (Zyxeln). Sen har vi en sladd dragen ner till restaurangen under oss från en port på hans router. Det är en trådlös Router (Linksys) MEN vi har alltså en sladd dragen, INTE trådlöst från restaurangens router (för att han inte har det trådlösa internetet igång alltid).

Och Ja, jag har resettat routern och gjort allting från scratch, men det händer ingenting. Så frågan kvarstår, vad är det i min router (eller i den nere i restaurangen) som gör att det inte går i närheten så fort som det gör när jag kopplar sladden rakt in i min dator?

Om du ansluter datorn till routern med kabel blir det någon skillnad då?

Vad är det för hastigheter det gäller? En del (äldre) routrar kan inte överföra med högre hastighet än ca 5 Mbit/s via kabel och ännu lägre trådlöst. När man kör trådlöst så är det normalt att man inte får ut mer än ca hälften av kabelhastigheten.

Routern vi har här uppe i lägenheten är nästan helt ny. Och den har jag haft hemma i min lägenhet i sverige där jag har 24 mbit internet. Det går hur snabbt som helst, så jag vet att routern klarar det.

Rest man Klaymen

Hur gammal är datorn där det går långsamt och vad har du för trådlöst nätverkskort i den? Är det en bärbar dator? USB-nätverkskort?

/ RMK

Jobbiga_färger.

Datorn är 1 år gammal, har inte varit några problem innan med farten via det trådlösa nätverket. Så det ska inte vara fel på det. Det är en Bärbar dator

[inlägget ändrat 2007-06-03 01:30:26 av Ponderosa]

Är det trådlösa nätet krypterat? Så det inte är någon annan som hittat det och snor en stor del av förbindelsen.

Finns det andra som har trådlösa nätverk i närheten som stör? Pröva med att byta kanal i routern.

Om du ansluter datorn till routern med kabel blir det någon skillnad då?

Japp, vi har lösenord på nätverket så ingen annan har möjlighet att "snålsurfa" :). Däremot så finns det 2 st andra trådlösa nätverk i närheten, och dom kan störa menar du? Och hur byter man kanal i routern??

Bara för att inte glida för långt ifrån ämnet här vill jag bara påminna om att det handlar alltså om vilka inställningar man skall göra när man kopplar ihop 2 st routrar. Vilka inställningar "brukar" man göra? Allt det där med DHCP, Static IP, PPPoE... Jag vet inte alls vad som gör vad??

Trådlösa nätverk kan störa varandra. Man ska välja en kanal som ligger så långt ifrån de andras nätverk som möjligt, särskilt kanaler som ligger ett eller två steg från varandra kan störa ut varandra kraftigt. Zyxel brukar ha en bra support-webbsida där man har möjlighet att ladda ner manualer etc.

För att utröna om det är den trådlösa förbindelsen eller om det är inställningar i routern så är det lämpligt att ansluta den ena datorn med kabel till routern. Jag kan på rak arm inte komma på någon inställning i Zyxel-routern som skulle behöva ändras för att den är ansluten till en router i stället för till ett modem förutom IP-adressen som du redan har ändrat (hade PPPoE varit fel hade ni inte kommit ut på internet).

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Zyxel brukar ha en bra support-webbsida där man har möjlighet att ladda ner manualer etc.

Hittade manual här i PDF-format:

http://www.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/P-320W/user_guide/P-320W_1.pdf

...men dock inget om kanaler. Kanske jag som missat någon sida där. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...