Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

av installera Vista


Hoke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tack för alla svar. Men nu har jag tröttnat på Vista.

Mitt råd om man tänker köpa en burk med Vista är att vänta ett år eller två så kanske vi kan börja använda det igen.

 

Varför ha en bra dator och inte kunna använda den?

 

Jag vill helt enkelt formatera hårdisken och ta bort Windows Vista för att senare lägga in XP Pro istället.

 

Hur gör man detta på smidigaste sättet ? Är det bara att sätta in XP skivan och formatera burken eller måste man göra på något annat sätt ?

 

Datorn är en HP Dator Jag har själv varit i kontakt med HP och dom säger att det inte är någora problem. Fått en länk till hemsidan där man kan ladda ner alla drivrutiner igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är bara att starta upp datorn med XP-skivan i och sen välja att ta bort befintlig windows-partion och skapa den på nytt.

 

Om du har sånt du vill spara ska du ta backup på det innan du börjar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enklast är att formatera om. Ta bort alla partitioner och lägg in ny/nya, så kommer formateringen automatiskt. Skapar du flera, kan du formatera resten under Diskhantering när Windows är installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill helt enkelt formatera hårdisken och ta bort Windows Vista för att senare lägga in XP Pro istället.

Du kan ta bort Vista-partitionen med Vista-DVD:n. Efter detta betraktar din XP-skivan hårddisken som en ny och du skapar en partition, formaterar och installerar XP som på en ny hårddisk.

 

Boota med Vista-DVD:n och då du kommer till Installera nu, så väljer du reparera längst ner till vänster. I Recovery options/Återställningsalternativ väljer du Command Prompt/Kommandotolken där du kör kommandot diskpart. Med diskpart tar du bort befintlig partition/partioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Vista ligger förinstallerat på datorn så finns det ingen DVD med.

Däremot har jag skapat två återställnings dvd.

 

Hur gör man då? Använder man återställnigns DVD'n ??

 

/Hoke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då? Använder man återställnings DVD'n?

Tyvär har jag ingen erfarenhet av sådan skiva, så jag vet inte om Diskpart finns på den.

Följ de andras tips, att boota med XP-CD:n och ta bort, skapa partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...