Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spamare använder företagets domän som avsändare


perostberg

Rekommendera Poster

Hej,

 

På företaget så har vi ett problem med att spamare har "kapat" våra två domäner och använder dem som avsändarnamn när de skickar spam. Det är inte så att de har lösenorden och kan logga in på kontona så deras mailutskick hamnar i utkorgen men vi har börjat få en 10-20 mail om dagen med rubriker som "Returned mail: see transcript for details" där vi ser att mail som är skickade "från" vår domän, med användarnamn som inte finns, till X antal mottagaradresser och att mailen då har studsat från mottagaradresserna.

 

Vad vi tror händer och vårt webhotell säger är att det bara är någon som använder våra domäner som fabricerade avsändaradresser men går det inte att göra något åt detta? Är det någon som har något tips eller liknande. Borde man kanske stänga av "catch-all" funktionen? Så att mail som inte har en avsändare hos oss inte kommer fram? Eller finns det något annat bra tips? Alla tips emottages tacksamt.

 

mvh,

 

Per

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Det är trist, men mitt förslag är att ni avvaktar en vecka eller två så klingar det gissningsvis av. Det finns väldigt lite att göra (med rimliga insatser), det går inte att hindra andra från att ange er som avsändaradress, men man kan mer eller mindre sofistikerat se till att ni slipper se "returmeddelandena" - vilket kan vara trevligt att slippa, men kanske inte värt besväret ändå. Blir det väldigt belastande kanske ni kan temporärt filtrera bort returmeddelanden dvs också sådana ni får som ni borde ha dvs när ett riktigt mail från er inte nått fram.

 

Om någon händelsevis mailar er och klagar på att ni spammar dem kan ni antingen ignorera det eller maila ett svar och förklara att avsändaradressen är lika lätt att förfalska som avsändaren på ett vykort - om ni ids. Och i så fall kan ni bifoga länken till nån sida om hur man spårar varifrån spam verkligen kommer (www.stopspam.org/email/headers.html är en sådan sida som är ambitiös - på engelska)

 

Om ni vill kan ni kontakta de som skickar er returmeddelanden och säga åt dem att de inte bör skicka returmeddelanden till någon som inte skickat dem mail, men ytterst tveksamt om det är värt tiden/besväret/energin att försöka få dem att förstå problemet ens.

 

Så sammanfattningsvis är det lämpligaste att bara härda ut - enligt min åsikt.

 

Hälsn

Claes T

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...