Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT4 Server, 1 licensfråga + 1 Vista-fråga


A.Jonasson

Rekommendera Poster

A.Jonasson

Administrerar ett nätverk som i botten är en NT4-domän med en PDC och en BDC. PDC-n är också en filserver som alla klienter måste få tillgång till.

Klienterna består av en mix med Windows-versioner. 6st XP pro, 2st NT4 wks och 1st Vista basic (en nyligen uppgraderad W98-klient).

Jag har inte varit med från nätverkets början och har inte någon tillgänglig dokumentation på framför allt servrarna.

1) Nu har jag stött på patrull. Jag ska lägga in en till XP pro-klient till nätverket, men kan inte mappa upp utdelade enheter på servern från den klienten. Vad jag förstår är det ett licens-problem. Jag tror vi har en begränsning på 10st användare (eg. klienter?). Då jag tar ner någon annan klient fungerar det nämligen utmärkt. Då frågan: Hur kan man få det att fungera ändå? [Domänen är egentilgen en ganska vidöppen historia och säkerhetspolicyn ett skämt. Domänen är alltså kanske inte ens nödvändig?] Vi vill ändå försöka göra så litet ingrepp som möjligt i nätverket så om det ej går på annat sätt, är det någon som har en NT4 server (gärna eng. version)-licens med fler tillåtna anv. liggandes?

 

2) Vista-klienten är av basic-art. Jag minns att DMZ hade en artikel om XP home som man med ett registerhack kunde få att agera ganska hyggligt i ett nätverk med rättigheter och så och helst också så att man kan logga på en domän naturligtvis. Finns det något liknande hack i Vista basic och om ej, hur löd hacket för XP Home?

 

[inlägget ändrat 2007-05-31 10:54:40 av A.Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej A.Jonasson!

 

Vad jag förstår är det ett licens-problem. Jag tror vi har en begränsning på 10st användare (eg. klienter?).

 

Nu är det ett tag sedan jag körde NT4 server..

 

Men kolla om du inte kan ändra licencieringstypen från "Per server" till "Per seat"..

 

Jag tror att en sådan ändring skulle lösa det hela!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A.Jonasson

Tack /Thomas för snabbt svar.

Jag läste att MS licensavtal medger att en sådan förändring får ske 1st gång i en riktning (oåterkalleligt mao) och det har inte gjorts någon ändring hittills. Jag läste följande om "Per seat": Per Seat is often more economical for networks in which clients tend to connect to more than one server.

Det känns som om jag borde beskriva vårt nätverk lite bättre:

PDC: Domänkontrollant och Filserver

BDC: Backup dc och skrivarserver

1st NT4 wks. Filserver och löpande backup-server.

 

Följdfrågor med anledning av ditt förslag:

1a) Om jag ändrar license-mode på PDC, ÄR det då på riktigt oåterkalleligt (alltså att OS håller koll på om ändring de facto gjorts, eller är det bara emot licensavtalet men ändå genomförbart utan att behöva installera om domänen (alltså PDC och BDC)?

1b) Hur påverkas BDC-en och de facto att den NT4 servern faktiskt också har SMBs-klienter uppkopplade på sig (i det fallet printer sharing).

1c) Hur påverkas klienterna om jag ändrar licensform. Finns det risk att vissa klienter blir utkastade eller?

1d) Domänen är i drift hela dagarna. Kan man ändra under drift eller ska jag ta ner hela domänen först?

 

Tacksam för svar

 

[inlägget ändrat 2007-05-31 12:34:29 av A.Jonasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu ver det som sagt ett bra tag sedan jag körde Nt4-server...

 

så jag var tvungen att söka på MS advanced search och fann följande intressanta artikel:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windowsnt/4/server/proddocs/en-us/concept/xcp12.mspx?mfr=true

 

Om jag kommer i håg det rätt (i kombination med skummläst ovan) så är skillnaden i praktieken den att om du har ett fast antal datorer med en enda användare per dator (ä.k. Klient) så fungerar "per server-licensen" bra..

 

vilket innebär att om du har 50 licenser och har 50 datorer/användare och får 1 eller 2 nya anställda (+datorer) så kommer inte deras datorer att komma åt servern förren nya licenser inhandlats-levererats och installeras..

 

Kör man som de allra flesta med "per seat" så skall varje dator ha en egen licens (som accepteras vid installationen) och kan därefter koppla upp sig mot hur många servrar som helst..

 

Ställer du om servern till "per seat" så får de 2 nya datorerna i exemplet ovan komma åt servern DIREKT.. (hajjar du varför folk alltid valde "per seat") utan fördröjning och installation av nya licenser på servern!

Då servern förlitar sig på att en fungerande Windows har accepterat en giltig licenskod & har därmed en licens..

 

Lusläs ovan länk och agera anligt eget beslut..

För min del har jag alltid installerat med "Per seat"..

 

 

 

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...