Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtkomst till servern via internet


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har satt upp ett Windows Server 2003 för fildelning och för att köra Sharepoint Service 3.0. Det jag nu skulle vilja göra är att kunna nå denna server utifrån när jag är ute med min bärbara med 3G kort.

 

Jag vill kunna komma åt filerna, Sharepoint sajten samt kunna logga in med fjärrskrivbord och arbete med vissa program på server i administrationsläge.

 

Jag har idag ADSL via Telia

 

Mitt modem är anslutet till internet och jag anävnder sedan en D-Link DI-624 som routler. Jag har inget fast IP.

 

Hur går jag till väga för att konfigruera detta.

 

Jag hoppas att någon kan ge mig en bra tips och en beskrivning på hur jag skall göra. Eller om det finns sidor på nätet som beskriver hur man går till väga (helst på svenska)

 

Tack på förhand.

 

Mvh

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma åt filerna kan du använda VPN. Det finns inbyggd funktionalitet för det i 2003. (Är det Small business server du har?)

 

Fjärrskrivbord finns det olika alternativ att komma åt. Smidigast är kanske något som heter Remote Web Workplace.

 

Om det bara är servern du vill komma åt kan du i din router öppna porten för remote desktop protocol mot serverns IP.

 

För att hitta till din dynamiska IP-adress kan du använda en dynamisk DNS, tex dyndns.

 

Det var väldigt kort förklarat. Det kanske har gett dig några termer att googla på, annars får du ställa mer specifika frågor så kanske någon kan hjälpa dig vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra.

 

Hur fungera Dyndns?? Räcker det med gratis alternativet??

 

Jag har inget Small Bussniess Server utan Standard Edition. Påverkar detta något??

 

Mvh

edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Gratisalternativet räcker gott. De har dessutom en gratis klient/tjänst som du installerar på servern som ser till att hålla DDNSen uppdaterad - alternativt så har de flesta moderna bredbandsdelare för hemmabruk dyndns-stöd inbyggt.

 

Small Business Server har en massa godis inbakat i priset såsom Exchange, SQL Server, ISA och så vidare (ok varierar med version) men tillför inget annat egentligen i funktion utom 1) värde och 2) (mycket) enklare administration för de som tycker om wizards och inte har nåt emot att göra allt exakt såsom Microsoft tänkt sig :)

 

Mycket guider och scripts följer också med för att snabba upp vardagssysslorna, men det finns förstås vissa begränsningar (som dock inte påverkar ett hemlabb direkt). En sådan pryl är väl i och för sig Company Web som i princip är anpassad för det du vill åstadkomma, men det går juh egentligen lika bra att ansluta rakt av med Fjärrskrivbord/RDP mot din 2003-server istället och publicera sharepointsajten rakt av (licensfråga?).

 

Dock ska man väl vara medveten om att RDP-protokollets kryptering är knäckt och kräver extra handpåläggning (TLS/SSL) för att inte vara sniffbart i realtid (kräver SP1 bland annat har jag för mig). Ett annat alternativ är att först köra VPN och sedan RDP/Fjärrskrivbord genom VPN-tunneln... det finns ganska många sätt och du är inte handikappad av att köra Server 2003 Standard :)

 

 

Säkra RDP: http://www.windowsecurity.com/articles/Secure-remote-desktop-connections-TLS-SSL-based-authentication.html

Server 2003 VPN: http://www.microsoft.com/technet/network/vpn/default.mspx

Port-forwarding i DI-624: http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Dlink/DI-624/Remote_Desktop.htm

 

.Wey

Where monsters rampage, I´m there to take them down. Where treasure glitters, I´m there to claim it. Where an enemy rises to face me, victory will be mine!

 

[inlägget ändrat 2007-06-19 01:14:09 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...