Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU användning 100%

Grogge

Recommended Posts

Hej

Det har hänt något med min dator, cpu användningen går upp till 100% utan att jag gör något. Det är system som drar allt och jag har formaterat men det blev inge bättre för det.

Stefan Eklinder
Det är system som drar allt och jag har formaterat men det blev inge bättre för det.

Det är helt normalt. Om inte så hade du inte kunnat använda datorn alls.

Datorn väntar på att få något att göra och ligger runt 99 - 100 procent ledig.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Virtualizer

Du har med hundra procent säkerhet problem med din svchost.exe fil... Den swappar otroliga mängder med minnen och orsakar antingen instabilitet eller att datorn blir seg och "hänger sig"..

Det du behöver göra är att SÅFORT du har startat om datorn är att gå in via kontrollpanele och stänga av automatiska uppdateringar HELT.

Det är nämligen vid synkning mot Microsoft update som den får för sig att börja "loopa".

efter att du har stängt av automatiska uppdateringar och egentligen tagit död på den svchost-process i aktivitetshanteraren som swappar mest minne, startar du om datorn för att windows update inställingen skall träda i kraft. EFTER att du har startat om startar du windows update och drar hem dom uppdateringar som med all sannorlikhet ligger där..

Vi har inte fårr redogörelse för Varför datorerna beter sig så här gentemot microsoft men det är på gång...

och självklart efter installationerna av uppdateringarna skall du sätta på automatiska uppdateringar igen alternativt använda dig av den inställningen du har markerat från början..

Hoppas det löser sig..

ps. Vi har haft detta beskymmer med otaliga mängder klienter på sistone... *suckar*..

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

[inlägget ändrat 2007-05-30 15:49:26 av Virtualizer]

[inlägget ändrat 2007-05-30 15:50:19 av Virtualizer]

Jag kanske borde ha skrivit att det inte är systemets vänteprocess som drar 100 utan System, att öpnna en ruta tar typ 5min.

Jag har skrivit :

run “net stop wuauserv”

run “net stop bits”

run “del /q /s %windir%\softwaredistribution

vilket skulle stänga av automatisk uppdatering (tror jag)

[inlägget ändrat 2007-05-30 16:09:31 av Grogge]

Stefan Eklinder
Virtualizer skrev:

Du har med hundra procent säkerhet problem med din svchost.exe fil... Den swappar otroliga mängder med minnen och orsakar antingen instabilitet eller att datorn blir seg och "hänger sig"..

Det du behöver göra är att SÅFORT du har startat om datorn är att gå in via kontrollpanele och stänga av automatiska uppdateringar HELT.

Problemet är enligt MS löst.

Problemen med svchost.exe lösta

Microsoft uppmanade folk med fortsatta problem med att svchost.exe fullständigt låser en dator att rapportera in detta. Microsoft har inte fått några rapporter om fortsatta problem och har heller inte lyckats återskapa problemet i sin testmiljö och anser därmed att problemet är löst. Det som är lösningen på problemet är att se till att ha senste Windows Update-versionen, som du uppdateras till automatiskt till nu eller inom kort när du besöker Microsoft Update. Du måste även ha version 3 av uppdateringen KB927891, en uppdatering som sedan i tisdags finns att hämta via Windows Update.

Källa: XP-Guiden

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Virtualizer

Sitter faktiskt i skrivande stund med en XPS dator där jag precis har åtgärdat denna hängning av svchost... som då "uppenbarligen" fortfarande existerar...

inget illa menat.. men enligt min mening kvarstår fortfarande problemet och vi har som ovanstående råkat ut för åtskilliga klienter som beter sig såhär "efter" att microsoft säger sig har fixat det...

första åtgärden var att försöka ladda hem juh denna specifika hotfix som säger sig skall fixa detta, men utan resultat.. slumpen kanske?

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

[inlägget ändrat 2007-05-30 15:57:26 av Virtualizer]

NoiseKiller

Flyttas till forumet för Windows XP.

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...