Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tyck till - Linux mot Windows XP


Agrén

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har fått in en läsarartikel på PC för Allas sajt där en läsare själv testat sig fram till vilket operativsystem som är lättast och bäst att använda.

 

Håller du med om hans resultat? Kika in på:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.109678

 

Där kan du kommentera hans resultat med dina erfarenheter!

 

Mvh

Fredrik Agrén

Chefredaktör

PC för Alla

 

PS. Vi håller på med en större artikel om hur Linux mognat som konsument-OS - så alla synpunkter och erfarenheter är viktiga!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Skulle vara intressant att veta hur läsarskribenten gjort när han testat Windows mot Linux. Vad har han själv för datorvana? Vilka läsare vänder han sig till?

 

Frågetecken kring "WindowsXP kräver en bra dator"?!

Vad är en bra dator idag?

 

Vidare att programmen som följer med XP inte är fullständiga?

 

Märkesdatorer har fullständiga program såsom antivirusprogram t ex. Ibland följer också spel och annan programvara med. Paint, MS Röj och andra program är visst fullständiga.

 

Att Windows har stora säkerhetshål är inget nytt. Vista har MS däremot jobbat enormt mycket på den säkerhetsfronten av både godo och ondo.

 

Sådana här ämnen brukar bli datorkrig om, men hoppas det håller sig på en vettig nivå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet var okej men frågar du mig var det alldeles för kort och simpelt ska man jämföra OS måste man jämföra de mer konkret.

 

Om vi nu utgår ifrån GNU/Linux så kan jag berätta att det idag är ett fult fungerande alternativ som skrivbords os. Program för grundläggande funktioner som webben, ordbehandling chat musik fildelning finns. Det är häller inte nödvändigtvis mindre användarvänligt än Windows. t.ex installera du ubuntu på en dator är chansen störa att maskinvara så som nätverkskort, ljudkort etc fungerar ifrån början. I Windows måste du många gånger leta rätt på rätt drivrutin och installerad den.

Problem uppstår dock om specifik hårdvara( t.ex ett nätverkskort) inte skulle fungera direkt då gör du bäst i att googla och hoppas på och hitta info om hur du får igång den. Har du tur hittar du en bra guide för just ubuntu eller så fungerar helt enkelt inte nätverkskortet alls med linux.

 

Man slipper också skit som virus och spywres som kräver en massa extra program för att få bort.

 

//skriver mer sen, kul att ni ska göra en artikel om Linux :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag tycker han gjort en bra artikel.

Installationen och då menar jag en dator där all hårdvara fungerar är ett magplask för Windows eftersom det saknas drivrutiner (det ska ju hårdvarutillverkarna leverera enligt MS, ingår inte i operativsystemet)

Detta är ett exempel.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=949236

Ett annat är mig, jag misslyckades med att installera NT4 på en ny dator trots alla kvällar en vecka och goda tips från SA på jobbet, jag lyckades installera Redhat 5 på fyra kvällar med ett tips från SA, "Gör det inte massvis har förstört sina datorer med linux" och på den vägen är det.

 

Installationen går med bättre linuxrealeaser ofta helt smärtfritt men det kan vara nödvändigt provköra några olika linuxreleaser för att hitta en som funkar på just den datorn. Sitter just nu med en dator från 1999 med 4 st IDE utgångar (för totalt upp till 8 anslutna enheter)

Här fungerade inte * Ubuntu 7.04 som jag kör på en annan dator, Mandriva 2007.1 funkar utmärkt. * Ubuntu fick för sig att två hårddiskar, DVD och CD-brännare satt på IDE 3 och 4 (hde, hdf, hdg, hdh)

i verkligheten på IDE1 och IDE2 (hda,hdb,hdc,hdd)

Egentligen är det omöjligt att jämföra installationen av XP med tex installationen av Mandriva 2007.1

XP är ju ett operativsystem utan vare sig drivrutiner, office, pdf läsare, bildbehandling osv. och de program som ingår i XP är ju patetiska jämfört med motsvarande i Mandriva. Wordpad mot Open writer, Open calc mot miniräknaren tex.

 

Mandriva är ju operativsystem + drivrutiner + office + bildbehandling + pdf läsare osv

Allt på en enda DVD.

Mandriva DVD kan ju mera jämföras med de "KraschDVD" som många märkesdatorer levereras med.

 

Hårdvarukrav vinner ju XP överlägset.

Enligt MS räcker det med 64MB RAM till XP.

Jag har själv bara kört XP med 512MB vilket var vad datorn levererades med men utgår från att man kan lita på MS i detta avseende.

 

Vad det gäller moderna linuxreleaser med kraftfullt grafisk gränssnitt som KDE sätter jag 256MB som minimum för att slippa kontinuerligt swappande på hårddisken med office webbläsare igång. 512MB som trevlighetsgräns.

 

Användarvänlighet.

XP vinner ända till du får skit i datorn och inte har för stora krav på det ska gå undan.

Lätt att lära sig cykla inte så kul köra omkull. För ofta återstår inget annat än att köra i kraschCDn för den vanlige användaren och installera om.

KraschCDn är de stora tillverkanas betyg av XP installation. En vanlig användare klarar inte att utgående från MS XP-skiva få en fungerande dator igen.

 

Mandriva / Ubuntu svårare att lära sig, som att köra bil. Men med sådana finesser som flera skrivbord, kunna låsa ett fönster (kalkylark) över en webbläsare med priser från en leverantör, kunna expandera fönster vågrätt eller lodrätt och inte bara totalt med ett musklick.

Kunna vara administratör i ett fönster och installera ett programm och surfa säkert som vanlig användare i ett annat fönster på samma skrivbord samtidigt så känns ju för mig XP som väldigt segt ibland på jobbet, det tar tid att använda.

 

Jag har avsiktligt valt att inte jämföra "linux" med XP. Orsaken är att "linux" är en så vid benämning att den täcker in allt från tomsrtbt linux till de varianter som körs på mer än 75% av världens 500 snabbaste datorer.

http://www.top500.org

Lika naturligt som att inte jämföra med "windows" för "windows är ju allt från Windows 1.0 till Windows 2003 server.....

 

Till sist, vem som helst får peta ihop en linuxrelease, och resultatet behöver inte funka bättre på din dator än om jag hemmabyggt ett flygplan (skulle inte lyfta från marken som tur är...)

Så för de som vill testa på att köra en linuxrelease på datorn (är allvarligt missnöjda med XP, annars inget skäl, för det tar tid lära sig köra bil) så räkna med att prova några stycken innan du hittar nått du trivs med.

http://www.distrowatch.com

Skivor preparerade för svenska

http://linux.exton.net/news.php

gillar själv Exton Knoppix v5 skarpt

http://ftp.port80.se/exton/KNOPPIX-EXTON-v5-CD-683MB-060723.iso

[inlägget ändrat 2007-05-30 08:05:40 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2007-05-30 08:06:26 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2007-05-30 11:19:04 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det är dåligt med kommenterar här så gör en till.

 

Hårdvarukrav vinner ju XP överlägset.

 

Överlägset skulle jag inte vilja säga det viner möjligtvis om du jämför med en av de senaste distribution som kör kde och gnome, Men precis som du måste anpassa XP för att rulla bra på lite ram (t.ex. ändra till mer klassiskt utseende så det ser ut mer som windows 2000) så kan du ändra fönstersystem till xfce eller fluxbox i GNU/Linux.

jag tror faktiskt att en av de största anledningarna till att man väljer GNU/Linux är att det kräver mindre av datorn. Liksom tittar vi bara på vista så är rekommenderad prestanda minst 1Gb ram och senaste linux kan du faktiskt få igång på en 386:a.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du släppt en recension http://www.idg.se/2.1085/1.110659 :thumbsup::thumbsup:

 

En bra recension här kommer några kommentarer.

När du hämtar hem vissa codec möts du av ett varningsmeddelande. Detta är till för användare i USA, där de till exempel inte får använda en dvd-codec hur som helst.

 

Det gäller faktiskt i Sverige med från och med den 1 juli 2005 har det varit olagligt att kringgå kopieringsskydd. Dock finns det en liten luddigt undantag i lagen som säger att då får kringgå tekniska spärrar (DRM) om det hindrar dig ifrån att spela en produkt men inte för att göra fler kopior!. (Egentligen är det bara en luddig juridiskt parentes men jag vet att ni nämnt denna lag tidigare i PC för alla)

 

Ingen svensk support.

Såg senare att ni skrivit annat i rutan högre upp.

Support: Nja, bara livechatt över internet eller via forum.

Skulle vilja säga att community och http://www.google.se/linux är A-O när det gäller att få information och hjälp om GNU/linux.

 

En artikel med rubriken "Så kommer du igång med Ubuntu" skulle också vara roligt och se och varför inte skicka med Ubuntu desktop cdn med tidningen? :)

 

btw Det står att det är Petter Ahrnstedt som skrivit recensionen men det är väl du på bilden? :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...