Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux eller windows XP ?


TwistR

Rekommendera Poster

Hej, Jag ska köpa en ny dator snart och tänkte använda den gamla som Server och undrar vad det bästa operativsystemet är för en server.

 

Linux eller XP ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Server eller server, Det ska vara en dator med t ex Webserver, ventrilo server m.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ubuntu värkar vara som windows med desktop o allt men jag trode linux var bara en cmd ruta som du sen fick skriva in kommandon i.

eller har jag fel ? Detta e första gången jag syslar med linux

 

[inlägget ändrat 2007-05-29 15:56:08 av TwistR]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera först på vilka program du vill köra på datorn, och vilken plattform dom kräver.

 

Har du investerat i ett program som är skrivet för Windows som du tänkte använda på datorn så kan det vara mer avgörande för valet av operativ.

 

Valet blir lite enklare om du gör en lista över vad du tänkt använda den till, vilka program du tänkte köra och vad du redan har och vad du måste investera i, programmen kan vara mycket dyrare än datorn och operativet.

 

Måste du skaffa allt nytt kan Linux ha mer i gratis versioner än Windows.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag trode linux var bara en cmd ruta som du sen fick skriva in kommandon i.

Det beror helt på vad man installerar och hur man konfigurerar Ubuntu eller andra Linux-distributioner. Om man ska ha en server som ingen normalt sitter vid så kan man låta bli att installera ett grafiskt gränssnitt för att spara utrymme på hårddisken och spara minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...