Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS problem


Posidon

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

Vet inte om jag har kommit riktigt rätt, men gör i alla fall ett försök.

 

Förra vecka lyckades jag med konststycket att dra på mig virus och trojaner i större mängd. Efter ett par förtvivlade försök och med hjälp av SystemRescueCD (http://www.sysresccd.org/Main_Page) fick jag till slut kopierat vad jag inte hade som backup och gick lös på problemet.

 

Datorn startade snällt, men höll sig bara igång ett par minuter innan ett fönster dök upp och meddelade att "services.exe" stött på ett problem. Därefter dök ett nytt fönster upp och talade om att sagda "services.exe" fått verkliga problem och att datorn skulle stängas ner (nedräkning pågick).

 

Vad jag fick reda på innan allt gick åt helvete var att jag hade följande:

"Rootkit Agent DP"

Filen "ip6fw.sys" var infekterad

Viruset "Nidis" hade tagit sig in

"services.exe" var ett virus/infekterad

 

Antagligen fanns det mer än så för mitt NOD32 kraschade när det hände. Jag gav helt enklet upp och formaterade HD:n och installerade om Windows XP Pro.

När jag startade om datorn fick jag meddelande direkt att inställningen för CPU:n i BIOS inte var korrekt (F1 continue or DEL for setup). Trycker då DEL och får inte upp min BIOS utan får istället en blå rad nertill på skärmen och inget mer.

 

Vet någon vad som har hänt? Fick jag ett BIOS virus på samma gång eller ligger något kvar och spökar i bootsektorn? Hur blir jag i så fall av med det? Kan jag komma åt BIOS:en på något annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problemet med att komma in i BIOS har väl inträffat flera gånger?

Vad händer om du trycker F1?

 

Det är väldigt ovanligt med virus i BIOS.

 

Du kan pröva med att nollställa BIOS, det gör man genom att i första hand flytta en bygel på moderkortet och i andra hand ta ut BIOS-batteriet i någon minut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft problem att komma åt BIOS:en tidigare.

 

Trycker jag F1 fortsätter datorn att köra precis som den skall, men istället för en 2400 processor har jag en 1800. Får väl rycka batteriet när jag kommer hem och se vad som händer.

 

Kan något ligga kvar i bootsektorn? Såg att jag hade 8 meg opartionerat utrymme på HD:n som jag inte känner igen sedan tidigare.

 

Tack för hjälpen så långt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan något ligga kvar i bootsektorn?
Om du tar bort och sedan skapar en ny partition under Windows-installationen så tror jag inte att något på hårddisken överlever, men om man ska vara absolut säker så kan man köra t ex Killdisk innan installationen. http://www.killdisk.com/

 

Trycker jag F1 fortsätter datorn att köra precis som den skall, men istället för en 2400 processor har jag en 1800.
Låter som något har blivit fel med BIOS-inställningarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killdisk låter trevligt *wink*. Kör den ikväll och installerar om XP igen.

 

1800 istället för 2400 är en BIOS inställning. Därför vill jag desperat in i BIOS och fixa till problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Jag hoppas det lyckas så att du kommer in i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Morsning!

 

Jag vill bara tacka för hjälpen/tipsen jag fick. Tyvärr var mina försök att ställa saker och ting till rätta nästan helt fruktlösa. BIOS:en var tillslut helt oåtkomlig och datorn startade inte alls.. Tack och lov fick jag räddat mina foto och annan viktig information.

 

Det hela slutade med att jag köpte mig ett nytt moderkort, processor, minne och grafikkort. Lärde mig dessutom värdet av BACKUP! och investerar i en extern hårddisk så snart ekonomin tillåter.

 

Återigen... Tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...