Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
midas22

A disk read error occurred. Please press Ctrl+Alt+Del to restart

Rekommendera Poster

midas22

Jag hade WindowsXP installerat på en SATA-II-disk men mitt nya system (med Asus A8V-MVP som moderkort) vägrar boota på den utan säger A disk read error occurred. Please press Ctrl+Alt+Del to restart.

Jag kan boota igång på en gammal IDE-disk och då fungerar SATA-II-disken utmärkt bredvid, men det är omöjligt att boota på den. Jag har kört Chkdsk och MBRFix (http://www.download.com/MbrFix/3640-2094_4-10485991.html) för att kontrollera och återskapa master boot record på SATA-II-disken men det hjälper inte.

Hur gör man båda diskarna bootbara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

Hur gör man båda diskarna bootbara?

Båda kan du säkert omöjligt få bootbara, för att det är normalt att det bara är en där systemet ligger som är bootbar.

Antar att du installerat drivrutiner för SATA-controllern på moderkortet.

Kör ett diagnostiktest på SATA-disken:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22

Tack för snabbt svar, men missförstå mig rätt. IDE-disken är en panikåtgärd och den hör egentligen hemma i byrålådan. Jag vill således inte boota från båda diskarna samtidigt utan bara göra SATA-II-disken bootbar.

Jag har installerat drivrutiner för SATA-controllern på moderkortet i den WinXP-installation som jag kör på IDE-disken och där fungerar allt perfekt, men det är bara omöjligt att byta bootdisk. Jag har provat att bygla om disken samt att byta SATA-portar och sladdar tillsammans med alla möjliga SATA-inställningar i BIOS men inget hjälper.

De där diagnostiktesten har jag inte kört då det finns två problem. (1) Jag saknar diskettstation vilket alla Samsung-programmen kräver. (2) Inget av Samsungs diagnostikprogram stödjer den Samsung Spinpoint T Series HD501LJ 500GB-disk som jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Diagnostikprogram för HD501LJ:

http://surl.se/baqj

( http://www.samsung.com/support/productsupport/download/ FileView.aspx?cttfileid=220644&type=Hard+Disk+Drive&typecode=& subtype=SpinPoint+T+Series&subtypecode=&cmssubtypecode=& model=HD501LJ&filetype=SW_cm&language=&LSSI= /include/SSI/left/LMenu_HardDiskDrive_SpinPointTSeries.sec& RSSI=/include/SSI/right/RMenu_HardDiskDrive.sec )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22

Okej, tack för hjälpen. Hade missat det där programmet. Jag är dock lite rädd för att köra såna där svåra DOS-program när det inte verkar vara något fel på disken. Jag har dessutom tre olika SATA-diskar som jag försökt med nu och det blir samma felmeddelande för alla dem, och jag tror inte alla tre plötsligt gått sönder.

Felmeddelandet kommer även om jag först bootar igång Windows XP via CD och kör igång en ny ren installation av Windows XP på någon av diskarna. Jag har nu även via att trycka F6 laddat in drivrutiner för chipsettet där via diskett, och väljer lugnt och fint var jag vill installera och kopierar över filer, men när installationen gör att datorn startar om så fastnar jag igen med "A disk read error occurred..."-felmeddelandet, och detta har skett på alla tre diskarna...

I Recovery Console så har jag provat Fixboot samt Bootcfg /rebuild utan framgång. Samma felmeddelande igen vid boot eller Windows-installation. När jag skriver FixMBR så varnar den för att bootsektorn är av okänd typ eller något liknande samt att man kanske förstör partitionen genom att köra det kommandot. Det vill jag absolut INTE göra.

Är det att rekommendera att köra det kommandot i alla fall, även om disken fungerar felfritt i övrigt så länge man inte försöker boota på den?

[inlägget ändrat 2007-05-27 21:53:15 av midas22]

[inlägget ändrat 2007-05-27 21:54:23 av midas22]

[inlägget ändrat 2007-05-27 21:55:04 av midas22]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22

Jag svalde hårt och körde FixMBR i Recovery Console men det hände ingenting utan det står fortfarande "A disk read error occurred..." både om man försöker boota eller installera Windows XP på disken, och detsamma gäller för de andra två SATA-diskarna också. Alla de diskarna fungerar fortfarande perfekt på sidan om jag startar Windows på den gamla IDE-disken.

Jag har försökt med både Onchip Sata BOOT ROM Enabled och Emulated PATA mode i BIOS på alla diskarna. Ingen skillnad.

Nu har jag inga fler idéer. Jag ger upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Jag har nu även via att trycka F6 laddat in drivrutiner för chipsettet där via diskett

Är det de drivrutinerna som innehåller drivrutiner för SATA-kontrollern på moderkortet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22

Ja, exakt. Man skapar en diskett med SATA-drivrutiner med hjälp av en CD som följer med moderkortet. Jag har dock för övrigt provat med en Windows XP-skiva med Service Pack 2 också och då är de drivrutinerna äldre än de som ligger på skivan.

Jag är helt ställd. Det verkar vara helt omöjligt att ha en SATA-disk som systemdisk med det här moderkortet, och jag har som sagt provat tre olika diskar var för sig på alla olika SATA-portar. Snart köper jag en ny IDE-disk bara för att slippa det här problemet, men jag skulle helst vilja slippa det dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag har inga mer tips i alla fall, så vi får väl hoppas att någon annan har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Finns det kanske en uppdatering av din dators BIOS? Låter nästan som något är fel där.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Vad valde du för drivrutiner när du valde att installera SATA-drivrutinerna?

Det finns ett antal varav en jag fick ordentligt med problem med, och det var SATA-storage controller vill jag minnas att den heter hos mig. XP vägrade att starta alls och jag fick bara upp en svart skärm med vit text om att hårdvaran förändrats i datorn etc etc. Hann knappt se Windowsloggan förrän datorn startade om och den svarta skärmen dök upp.

När jag undersökt och rivit nästan halva datorn utan att komma på felet, så slog mig tanken att byta och istället välja SATA-drivrutiner för RAID. Det fungerade och allt rullade på som det skulle.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22
Finns det kanske en uppdatering av din dators BIOS? Låter nästan som något är fel där.

Ja, det var en bra idé. Bland det första jag gjorde när jag kom in i Windows på IDE-disken var att kolla efter ett nytt BIOS eftersom det är ett ganska gammalt moderkort. Jag hade dock redan det senaste (0503) som gick att ladda hem via Asus Update (som är en applikation som följde med via CD-skivan).

Jag hittade dock manuellt en beta-version som hette (0602) på nätet och har nu uppdaterat till den versionen efter att du påminde mig. Jag var lite rädd för att köra in beta-versioner av BIOS och körde därför inte in den direkt jag hittade den.

Jag blundade och höll tummarna men det gjorde till synes ingen skillnad... "A disk read error occurred..." kommer upp fortfarande när man sätter en SATA-disk först i boot-ordningen. :(

Jag vet inte om fdisk kan göra något som man inte kan göra via Recovery Console. Den enda version av fdisk.exe som jag fått tag på (som ska stödja stora diskar) vill inte starta från min startdiskett då det säger att det är fel MS-DOS-version... Allt känns väldigt långsökt.

Man kanske helt enkelt ska köpa en IDE-SATA-adapter och se om det fungerar men det känns lite meningslöst att köpa en ny snabb disk och köra via ett gammalt gränssnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22
Vad valde du för drivrutiner när du valde att installera SATA-drivrutinerna?

Jag stoppade i CD-skivan som följde med moderkortet och installerade rubbet, så jag har för mig att det gick automatiskt. "ULi SATA/RAID Controller (M1575/M1697)" står det i Device Manager under "SCSI and RAID Controllers" i alla fall. Det står dessutom "ALi M5229 PCI Bus Master IDE Controller" under "IDE ATA/ATAPI controllers". Jag har även en Other devices/Unknown device vid ett gult frågetecken där och det är möjligt att något strulat lite vid installationen men Windows fungerar som sagt bara bra ändå på IDE-disken.

När jag skapar en "driver disk" via CD-skivan för "third party SCSI or RAID driver" som man kan ladda via F6 så skapas automatiskt en diskett med drivrutiner som heter "M5288". Jag har inte heller några problem att hitta SATA-diskarna när jag bootar upp på en CD-skiva med den disketten och den säger då att det finns en disk på "m5288" osv och att allt är frid och fröjd. Det går också att starta en Windows-installation som avbryts efter att den kopierat de filerna som behövs när den startar om på hårddisken. Då blir det "A disk read error occurred..." igen.

Jag blir lite konfunderad när jag såg M5229 som var installerat i Windows respektive M5288 här som ligger på drivrutindisketten, men det är nog bara liknande namn på PCI- respektive SATA-Controllers. Jag ser att det även finns M5287 och M5289 på CD-skivan förutom M5288 även om man måste lägga över dem manuellt på diskett om man vill försöka sätta igång en Windows-boot med dem. Det är möjligt att det är till andra Controllers än den jag har i och för sig. Kanske kan vara värt ett försök, men det känns långsökt när man ändå hittar SATA-disken ett tag med de drivrutiner man använder.

Tack för att du orkat läsa om det här än så länge och ursäkta om jag är lite osammanhängande... Jag förstår om det är svårt att hänga med ibland.

//"Första och sista gången jag beblandar mig med ASUS"

[inlägget ändrat 2007-05-28 16:54:17 av midas22]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonas_h

Halloj !

Jag har brottats med detta en dag nu och löste det genom att byta den ena sata-kabeln.

Efter det hostade den igång som en liten harv igen ;-)

/Jonas H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
midas22
Halloj !

Jag har brottats med detta en dag nu och löste det genom att byta den ena sata-kabeln.

Efter det hostade den igång som en liten harv igen ;-)

/Jonas H

Jag bytte sladdar och portar och allt möjligt förut men det gjorde ingen skillnad för mig vad jag kunde se. Jag lyckades aldrig lösa det här problemet förut men till slut fick jag helt plötsligt det härliga meddelandet "NTLDR missing" när en av mina tre SATA-diskar var satt som boot-disk (fysiskt sett identisk med en av de andra diskarna). Det gick inte återskapa för de andra diskarna.

Därefter kunde jag i alla fall lugnt och fint installera Windows XP på den disken, även om det inte var den jag ville ha som systemdisk från början.

Jag gav upp helt enkelt, men tack för all hjälp här. Jag gillar inte riktigt SATA lika mycket efter det här men man får väl spara en gammal IDE-disk i lådan om det skulle uppstå något liknande i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...