Just nu i M3-nätverket
Jump to content

USB eller "vanligt" headset?

andreas30

Recommended Posts

Hej!

Jag tänker köpa ett headset för användning till framförallt Skype-telefoni. Ett problem jag vill slippa är dock att behöva koppla om bakom datorn varje gång jag växlar mellan högtalare och headset. Därför funderar jag på att köpa ett USB-headset istället. Då slipper jag väl att det problemet om jag inte helt missförstått saken?

Nu undrar jag därför ifall ni rekommenderar mig att köpa ett USB-headset istället för ett "vanligt" headset. Fungerar dessa lika stabilt som ett vanligt headset? Man kan ju istället för ett USB-headset förstås köpa ett vanligt headset + en sån här switch:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304051&cks=PLS

Sen kanske det här headsetet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=124771

Vad rekommenderar ni som testat? Jag är väldigt noga med att det ska vara bra ljud.

Det beror väl på om din dator har dom vanliga uttagen för mic och hörlurar fram också?

På några år äldre chassin, så finns det antagligen bara uttag bak, men på nya/nyare, så brukar det finnas fram också, även usb-uttag, och då spelar det ingen roll.

Adaptrar för sådant, finns ett antal att välja på, ditt val fungerar säkert bra.

Har själv en annan modell, med sniknare design, men funktionen är detsamma, köpt på biltema för...nästan gratis.

Den erfarenhet jag har om skillnaden mellan "vanliga uttag" eller usb-uttag, gällande hörlurar/headset, så upplever jag ingen skillnad alls, ska vara i så fall att det bara är en kabel med usb, och två annars, men sådant reagerar jag själv inte på.

Headsetet du tänker på är annars ett utmärkt val, gammalt beprövat och erkänt bra märke, dom har i alla tider gjort mycket bra hörlurar.

Har själv en sådan gammal hörlur, med gula skumkuddar, sliten med lite trasig bygeljustering, men ljudet är fortfarande perfekt, efter ca 10 års användning.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

[inlägget ändrat 2007-05-26 14:45:20 av //gästen]

[bild bifogad 2007-05-26 14:45:43 av //gästen]

948822_thumb.jpg

Jag har högtalare anslutna via skärmen som används till vardags.

Vill jag vara "privat" vid lyssnande är det hörlurar i vanliga uttaget som gäller.

Att prata privat går ju inte, eller hur? :-)

Funderar på att slå till på detta headset, som verkar vara en uppdatering av det jag hänvisade till tidigare:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010108551

Kanske lite overkill för att skypa, men å andra sidan slipper man ju att byta ifall man i framtiden ska använda det till något där kraven är högre, t.ex. för spel.

Sitter denna typ av headset skönt förresten, ni som har testat? Det ser ju ut som att öronkuddarna kommer att trycka på ytterkanten av örat eftersom örat inte ser ut att rymmas helt i öppningen. Men det kanske inte känns så konstigt ändå.

[inlägget ändrat 2007-05-27 10:44:06 av andreas30]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...