Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med router

The_Atheist

Recommended Posts

The_Atheist

det hela började med att jag skulle logga in på själva routern genom att skriva in 192.168.0.1 i webbsökaren. då kom dte som vanligt upp den där lilla rutan och så skrev jag in admin på usernamne och lämnade lösenordsfältet tomt. det visade sig inte fungera och ingen i hushållet vissta vad det var ändrat till och jag provade allt. efter det så tröck jag in resetknappen för att systemåterställa routern och så när jag skulle gå in och ändra inställningarna nu på routern så blev det som på bilden jag har bifogat. jag har internet, det är helt normalt allt annat men hur fan ska jag göra för att logga in på min router och ändra inställningar? jag har en D-Link DI-624+.

[bild bifogad 2007-05-26 12:21:28 av The_Atheist]

948803_thumb.jpg

Stefan Eklinder

Har du provat använda IE istället för FF?

Programvaran i routern är kanske inte kompatibel med FF. Brukar tyvärr vara så ibland. Fungerar bara i IE.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

The_Atheist

jaha... ja jag ska testa det

[inlägget ändrat 2007-05-26 12:29:55 av The_Atheist]

Internet Explorer resp. Firefox

Vad har datorn för IP-adress? Utifall att routern numera inte har IP-adressen 192.168.0.1.

The_Atheist

nej vänta nu... den rä ändrad... nu ändrades den... då måste jag nog försöka med den

The_Atheist

nope... fungerade inte med det nya IP-numret

[bild raderad 2007-05-26 12:36:25 av The_Atheist]

Har du resetat routern på rätt sätt?

Det finns två alternativ om man inte kommer in i routerns webbsnitt.

Återställningsalternativ 1.

Tryck in denna knapp håll den inne i ca 10 sekunder, släpp sedan upp denna knapp.

Återställningsalternativ 2.

Dra ur strömkabeln på enheten.

Tryck in resetknappen på enheten, medans resetknappen är intryckt, stoppa tillbaka strömkabeln, håll inne resetknappen i mellan 8 och 10 sekunder, du ska bl.a kunna se att alla lampor tänds

Släpp sedan upp resetknappen.

Använd Iexplorer för att "logga in", även om Firefox fungerar också, men faktiskt så fungerar IExplorer bättre.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Vilken IP-adress använder du för att komma till routern?

Är det samma som IP-adressen för Standard-gateway i ipconfig?

Hej

Jag har en sån där router .Det var länge sen jag recettade.Men jag har för mig att man skulle följa samma metod som när man installerade.

I kort enligt den metod som anvisas på gul lapp med stor stil.

1 stäng av dator ,modem och router.

2 koppla isär anslutningar dito och elansutning router och modem

3 anslut modem till router

4 anslut dator till router

5starta upp modem vänta tills modem indikerar att det är anslutet se dioder till bredbandet

5elanslut router

6 starta upp dator

nu skall man kunna installera routern med hjälp av 192.168.0.1

Jag har för mig att man måste börja med kabelanslutning till dator.D linken skall vara recettad just innan punkt 3Misstänker att den måste vara ansluten när man recettar.

LARSAS

Kan du pinga routern?

Skriv cmd i "Start/kör" och skriv sedan exakt...

ping_127.0.0.1 där _=mellanslag

Då ska det se ut som på bilden jag bifogar, om routern är igång och fungerar och datorn har kontakt med routern.

// Gästen

[bild bifogad 2007-05-26 21:22:11 av //gästen]

[inlägget ändrat 2007-05-26 21:23:03 av //gästen]

948901_thumb.jpg

The_Atheist

nu ser det ut som det ska göra när jag tröck in 192.168.0.1 och så skrev jag admin men det var tydligen fel nu så den har nog inte blit helt återställd till fabriksinställningarna

jannejanne

Kvaliten på de här D-link 624 kunde nog vara bättre för när en granne lämnade i sin där de köpt den (samma fel som här) så erbjöds han direkt en ny.

Valde då att ta en Netgear WGT624 istället (ja det blev ju att lägga till)

Har du tänkt på att har du inget lösenord och ingen kryptering av den trådlösa anslutning klarar tom dina grannar av att logga in på den och göra ändringar.

Bor i ett 3 vånings flerfamiljshus. När jag skaffade router 2004 hittade datorn med trådlös anslutning 2 routrar, våran och en oskyddad NETGEAR.

När jag satte in en större hårddisk i denna datorn nyligen, installerade om osv hittade datorn 8 routrar, två helt oskyddade och datorn var uppkopplad direkt mot internet via "nätet" "default" innan jag gjort några inställningar för vårt nät. (mycket praktiskt, kunde direkt dra hem 7-zip och lite annat...)

Och detta är ju bara de som sänder ut SSID vad jag förstår. De som har det avstängt syns inte.

Har själv en Netgear WGT624. En nackdel med Netgear 624 är att jag tycker det verkar som att ju mer kryptering dessto sämre trådlös förbindelse.

Dvs sämst med WPA-PSK, bättre räckvidd med WEP 128bit och bäst räckvidd och högst överföringshastighet med WEP 64bit

Kvaliten på de här D-link 624 kunde nog vara bättre för när en granne lämnade i sin där de köpt den (samma fel som här) så erbjöds han direkt en ny.

Är nog lite fram och tillbaka med kvalitén på dessa, kör själv bl.a en sådan sedan några år, och har inte haft något problem än så länge.

// Gästen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...