Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tips om överklockning

Mark_Trade

Recommended Posts

Mark_Trade

Jag skulle vilja överklocka min dator och har ingen tidigare erfarenhet av detta. Är det någon som kan rekommendera en bra site för nybörjare gällande klockning?

Vore också trevligt om det finns någon steg för steg instruktion för överklockning av E6600 processor?

Jag har som sagt E6600 på Asus P5B-E Plus, samt 2x 1024Mb DDR2 PC6400 CL5-5-5-15

Med boxed fläkt ligger jag på 35C så den borde väl gå att få upp i 3GHz med den fläkten utan fara.

Mark_Trade

Tackar för tipsen.

Jag hittade själv en bra sida också:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=614431

En följdfråga innan jag börjar pilla för mycket. Finns det risk att datorn låser sig så man inte kommer in i bios igen och måste köra återställning, eller går det alltid komma in i bios och ändra tillbaka inställningarna ifall det inte blir stabilt?

...eller går det alltid komma in i bios och ändra tillbaka inställningarna ifall det inte blir stabilt?

Nej.

Du kan hamna i situationen att du måste göra en Clear RTC RAM eller med andra ord nollställa BIOS. Du gör det genom att ta ur batteriet, flytta en bygel, vänta ett antal sekunder, flytta tillbaka bygeln och batteriet. Då är BIOS som det var vid fabriksinställning och du måste ställa datum och systemklockan, annars kan du t.ex. bli förhindrad att hämta Windows Updates.

Jag har blivit tvungen att göra operationen några gånger, vid för sor överklockning. Men det har alltid fungerat att återställa enligt ovan.

För övrigt har du en låst processor?

Är den unlocked ökar dina överklockningsmöjligheter. Då kan du inte bara ändra Bus Speed, utan även ändra Multipliern och Bus Speed. Tänk på att minnenas frekvens hänger med på ökning då du ändrar Bus Speed, vilket innebär att du måste ändra minnenas Memory Voltage. Brukar stå på minnena rekommenderad max spänning. På mina står 2.2V.

När du börjar överklocka, gör det i små steg och säkerställ att systemet är stabilt. Följ noga volt, temperaurer, fläkthastigheter. ett givet program är CPU-Z. Din moderkortstillverkare har säkert också övervakningsprogram. Och då du har Intel, hämta Intel Thermal Analysis Tool.

Min grundfilosofi vid överklockning är att ha FSB:DRAM ratio 1:1, för att få ut mest av processor och minnen.

Super Pi är ett annat program för att säkerställa stabiliteten vid överklockning.

Happy OCing!

[inlägget ändrat 2007-05-28 10:36:45 av Maratonmannen]

Mark_Trade

Tackar, där var lite bra handfasta tips med program med mera. Uppskattas!!

Dröjer nog lite innan jag kommer igång, för nu är jag mitt i en flytt och vill hinna läsa på lite innan jag mixtrar. Tror jag börjar få lite klarhet i det nu i alla fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...