Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna matris med miniräknare!


Verisa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker uppdatera mina kunskaper i matrisberäkning men fattar = just nu. Har en matris på formen A*B=C där B är okänd. Har slagit in matrisernas värde i miniräknaren och sedan slår jag A^-1*C men får då svaret "Singular matrix" Miniräknaren tycks inte vilja beräkna A^-1, varför då??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men får då svaret "Singular matrix"...Miniräknaren tycks inte vilja beräkna A^-1, varför då??

Svaret finns i det felmeddelande du fått. "Singular matrix" är det engelska uttrycket för en icke-inverterbar matris och det är just en invertering du försöker utföra på den.

 

Varför använda miniräknare överhuvud taget?

Därför att man inte sitter med papper och penna i onödan när man väl lämnat skolbänken. Det är ett redskap man använder för att arbeta snabbare. Men jag gissar att du fortfarande går kvar i skolan så det är väl något du lär dig sen i riktiga livet ;)

 

EDIT: En annan sak som gör saker effektivare är att inte slänga ut onödiga kommentarer när man inte har något svar själv.

 

[inlägget ändrat 2007-05-25 02:25:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

monstergurkan

Menade mer att en sådan fråga inte hade kunnat uppstå om man struntat i miniräknaren, som dessutom inte alls gör det speciellt mycket snabbare vid ett sånt här relativt snabblöst problem. Och nej, går inte i skolan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som dessutom inte alls gör det speciellt mycket snabbare vid ett sånt här relativt snabblöst problem

 

Det beror väl i alla fall delvis på matrisernas storlek? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

monstergurkan

Jo det är klart, jag tänkte mer på att det bara en ekvation av typ A*B=C. Värre om det varit fler faktorer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jo det är klart, jag tänkte mer på att det bara en ekvation av typ A*B=C. Värre om det varit fler faktorer..

Hur du än tänkte gav du ju inget svar utan bara en översittarkommentar. Jag skall iofs inte kasta sten i glashus för jag står bakom många sådana själv =)

 

EDIT: F.ö behövs det inte fler faktorer om det handlar om stora matriser för att det skall bli en ganska tidsödande operation att utföra för hand.

[inlägget ändrat 2007-05-26 03:43:38 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

monstergurkan

Så sant. Får tänka på det att inte låta översittande, men självklart var det inte meningen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matrisen är på 16*16 så det känns lite lättare att använda miniräknaren då det går lätt att ändra om något skulle bli fel...

 

Försöker räkna ut 16 obekanta krafter i ett ekvationssystem medhjälp av 16 momentekvationer, men tydligen få funkar det inte den här vägen. Kanske att det kan bero på att I ekvation ett ingår inte F(1), i ekvaton 2 inte F(2) osv.. Detta medför att alla tal på diagonalen i matrisen är =0...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...