Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter ren installation


JBear

Rekommendera Poster

Hej, jag köpte en dator med Windows XP förinstallerat, ett TV-kort, wlan-kort med mera installerade. Plus att option för uppgradering till Vista ingick - som jag nu utnyttjat.

Men efter att ha gjort en ren installation av Vista "vet" inte datorn längre att det går att komma ut på nätet, den hittar inte TV-kortet heller osv.

Så nu verkar Vista vara ensamt på c-disken, inga andra program finns kvar. Vad gör jag?

Jag försökte installera om TV-kortet med en av skivorna igen (TV-Tuner-drivrutiner) men då kom ett meddelande att jag först måste installera Servicepack 2... Och så avbröts TV-tuner-installationen.

Hur ska jag få tillbaka TV-funktionerna och Internet, som sagt.

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att all hårdvara inte har support för Vista men ingick det en uppgradering till Vista från din XP tycker jag att de borde fungera.

 

Se ifall du drivrutiner på tillverkarnas hemsidor som är för Vista. Se i förstahand på sidan för de som tillverkat din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter att ha gjort en ren installation av Vista "vet" inte datorn längre att det går att komma ut på nätet...

Hur gjorde du en "ren" installation?

Vad har din dator för nätverkskort?

Hur många partitioner har din disk och hur ser det ut i Diskhantering? Kontrollpanelen (klassisk vy) -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade Vista-installationen inifrån Windows XP,

sen valde jag avancerad installation, dvs alternativet att INTE spara något från XP - således en ren installation som tog bort allt som fanns på C-disken.

Detta för att slippa ha XP-strul i Vista som jag hade fått.

(Internet Explorer 7 fungerade inte, hängde sig, och jag fick då rådet att installera om Vista fast på detta sätt istället).

 

Jag har ett ASUS moderkort, två hårddiskar (C för operativsystemet och övriga program och D för filer som bilder, foton, dokument, bilder etc).

Jag gjorde ingen speciell partitionering, "onödigt" sa min datortillverkare när jag frågade. Min särskilda program-hårddisk är på 75 meg.

Tittar man på diskhantering har man alltså en C och en D.

 

Mvh..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade Vista-installationen inifrån Windows XP

Har du en uppgraderingsskiva eller en fullvärdig?

För att göra en ren installation med en uppgraderingsskiva, ska man inte starta installationen inifrån ett befintligt Windows XP. En beskrivning på hur man gör en ren installation av Vista med en uppgraderingsskiva, finns på följande sida:

 

http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=126

 

Välj också att formatera innan du gör första installationen. För att vara säker på att du formaterar rätt disk, koppla ur din lagringsdisk under installationen. Efter att Vista-installationen är klar, installera chipset-drivers det första du gör.

 

[bild bifogad 2007-05-24 13:27:53 av Maratonmannen]

 

[inlägget ändrat 2007-05-24 13:28:50 av Maratonmannen]

948277_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en uppgradering OMX eller vad det kallas, kostade nästan tusen kr men ger ingen support från Microsoft. Har dock förstås en kodnyckel och såna saker. Dvs är helt äkta och ok.

 

Jag ska kolla länken, och följa dina råd i övrigt.

Men:

Måste jag formatera?

Varför skulle D vara utsatt för risk att formatteras om jag väljer C vid formatteringen?

Och:

Vad är chipset-drivers?

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag formatera?

Varför skulle D vara utsatt för risk att formatteras om jag väljer C vid formatteringen?

Vad är chipset-drivers?

• Du måste inte formatera, men du kan i alla fall välja att ta bort partitionen på C och skapa en ny. Jag formaterar alltid för att få en så ren disk som möjligt.

• Det finns de som har råkat välja fel disk vid formatering (inte helt ovanligt) och har man sparade filer, som är omistliga, utan backup...

• Chipset-drivers är moderkortsdrivrutiner. Brukar finnas på moderkorts-CD:n. Finns annars oftast att hämta nyare från dator- eller chipsettillverkaren.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-24 13:51:40 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns de som har råkat välja fel disk vid formatering (inte helt ovanligt) och har man sparade filer, som är omistliga, utan backup...

 

Förtydligande..

De enhetsbokstäver du "ser" i utforskaren i windows är inte samma "partitionsbokstäver" du ser under installationen..

 

Vilket kort och gott betyder att den partition som ser ut att vara "C:" under installationen egentligen kan vara din "D:"

 

Men har du 2 hårddiskar i din dator så är det enklaste att stänga av datorn och koppla loss strömkabeln till "D:\-disken"

 

På så vis finns det endast "rätt" partition avv välja när du installerar XP

:)

 

Lycka till!

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Thomas skrev:

 

De enhetsbokstäver du "ser" i utforskaren i windows är inte samma "partitionsbokstäver" du ser under installationen...

Bra påpekat. Förutom detta kan det bli fel med tilldelningen av enhetsbokstäver om man har flera diskar, t.ex IDE och SATA blandade. Har själv råkat ut för detta, då jag installerade Windows på SATA-disken som fick enhetsbeteckningen D. Och det vill man ju inte, så det var bara att göra om med urkopplad IDE-disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande 2

 

Men har du 2 hårddiskar i din dator så är det enklaste att stänga av datorn och koppla loss strömkabeln till "D:\-disken"

 

För att vara absolut säker, så är det bättre att koppla ur både strömkabel och ide/sata-kabel.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag verkligen kört fast!!

Jag har dragit ur sladdarna ur D-disken så den inte formatteras av misstag.

Men hur formatterar jag C?

Jag har läst spaltmeter på spaltmeter om detta här och på andra forum.

 

"Sätt BIOS att starta från cd-spelaren, kör Win XP-skivan, eller kör Win 98 etc etc" - till motsatta råd som: "Formattera INTE din hårddisk, du får inte igång nånting efteråt..."

 

Kort sagt:

 

ABC - i vad jag ska göra, skulle göra mig jätteglad.

Tack!

PS: Ska väl partitionera C på samma gång så jag får operativet på egen partition och slipper spola borta alla program som också ska ligga på c, om jag i framtiden måste installera om Vista.

Så:

Hur partitionerar jag?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, hur formatterar jag c? Jag har gjort det övriga (installerat Vista två gånger på varann) men vill börja om igen. Och formattera allra först.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, hur formatterar jag c?

Titta på min bifogade bild. Har du motsvarande, alltså att du kan välja att formatera?

Om inte, beskriv noga varje steg du tar och hur det ser ut på respektive bild t.ex. motsvarande min. Vad ser du på din bild då du får frågan var vill du installera Windows?

 

 

 

[bild bifogad 2007-05-25 10:39:38 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-25 11:08:35 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-05-25 12:02:16 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-05-25 12:02:56 av Maratonmannen]

948589_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... hur tar jag bort partitionen?

 

Under installationen kom dessa alternativ upp:

Dels fanns C, med 63 gig ledigt

Sen en rad C till på 13 gig.

Och sen D på nästan 500 gig som förstås inte ska bort

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... hur tar jag bort partitionen?

Markera den partition du vill ta bort och välj Ta bort. Ta bort båda C-raderna, skapa sedan en ny partition och sedan installera du Vista på den. Vista gör en formatering med automatik.

Vad jag skrivit gäller om detta är din första installation av två av Vista, enligt länken jag hänvisade till tidigare för att få en ren installation.

 

[bild bifogad 2007-05-25 12:00:55 av Maratonmannen]

948600_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra - jag får samma bild på min skärm.

(Jag har dessutom en tredje rad som visar min D-disk).

 

I det läget valde jag formattera översta raden, men räcker det?

Är det så enkelt?

 

Och sen:

Jag hittar drösvis med drivrutiner på Asus hemsida och har laddat hem flera (bland annat en separat wlan-driv)..

Wlan gick igång men inte ljudet, bland annat.

 

I varje fil finns flera setup.exe-filer, vilken ska man klicka på?

 

Massor av tack i förväg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det läget valde jag formattera översta raden, men räcker det?

Är det så enkelt?

Microsoft har förenklat installationsprocedeuren vad gäller partitionera och formatera med Vista jämfört med XP.

Såg du mitt förra inlägg som svar på ditt, med två rader på C?

Vore jag dig skulle jag ta bort båda raderna och skapa en ny rad/partition och sedan installera.

 

Vad gäller drivrutiner, installera chipset (INF Update Utility om du har Intel) drivers det första du gör. Sedan är det bara att köra igång med alla drivrutiner.

 

I varje fil finns flera setup.exe-filer, vilken ska man klicka på?

Jag har också noterat det och brukar i första hand ta den nyaste. Fungerar inte det tar jag den andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kunde göra som du föreslår.

Översta raden med C borttagen och sen nyskapad, formatterad och klar för installation av Vista

Och en rad till, D, under den.

Jag installerar på den övre:

 

Disk 0 partition 1 (C:) 69 GB primär

Disk 1 partition 1 (D:) 399 GB logisk ligger under, se bra ut, eller hur?

 

Nu får det rulla påett tag, sen testar jag med drivrutinerna.

 

[inlägget ändrat 2007-05-25 17:33:13 av JBear]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk 0 partition 1 (C:) 69 GB primär

Disk 1 partition 1 (D:) 399 GB logisk ligger under, se bra ut, eller hur?

Ser mycket bra ut.

 

Lycka till med fortsättningen!

 

Vad är det för moderkort du har?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus P5B Deluxe Wifi AP-Edition.

Och nu när allt ser bra ut, undrar jag om du också kan säga exakt vilka filer jag ska plocka hem från deras hemsida... det finns multum där, liksom...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu när allt ser bra ut, undrar jag om du också kan säga exakt vilka filer jag ska plocka hem från deras hemsida...

Hinner inte kika på det förrän i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare skrev, installera Inf Update Utility först, men hämta senaste från Intel via följande länk. Bara att välja din version av Vista och 32- eller 64-bit:

 

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2529&lang=eng

 

Har du inte ljud och nätverk igång, så hämta från Asus tills vidare. Men det lär inte vara något problem med Vista, som innehåller drivrutiner för nästan allt. I alla fall om man har Asus och Intel-prylar, vilket du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...exakt vilka filer jag ska plocka hem från deras hemsida...

Vet inte vilket grafikkort du har, men är det GeForce så är drivrutinerna inbox Vista. Nyare finns att hämta från Nvidia.

Har du fått igång Wifi?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...