Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Motorola kan. Kan Apple?


CyberPet

Rekommendera Poster

  • Svars 98
  • Skapad
  • Senaste svar

P3 innehaller ju ocksa 128 bitars register for MM, bade for flyttal och ints, lkallas val SSI IIRC. AMDs sak fa det ocksa med deras 'Hammer' serie....

 

Sen det dar om Sparcs, Sparc ar ingen dalig CPU. Den slar P3 per clocktick (300MHz Sparc snabbare an 300MHz P3).

Dock ar det inte sa dar enormt stor skillnad, det galler mest flyttalsdelen som de ar snabbare pa, vilket ar irrelevant for dagligt bruk (savida man inte ar hardcore 3D-grafiker).

Fast det ar val litre irrelevant nar de ar lite val dyra for gemene man. Har for mig att de har en 1GHz pa gang nu att slappas...

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

du är rolig må jag säga. din "kontakt" hos omnis sa att det gick så mycket fortare att installera programmet på macosx än windows... öhm installation är ju bara att packa upp ett program och kopiera lite saker till rätt ställen... vad har jag missat? krossar macosx windows på detta.. knappast.

 

och en 1ghz g4 kommer kanske till sommaren 2001. vad finns det då i pcvärlden? säkert 1,5 ghz+ och att man får upp den till 1 ghz beror på att man har 7 pipelines istället för 4. plötsligt framstår den inte som lika häftig längre...

och altivec, den häftiga funktionaliteten har ju letat sig långt utanför photoshopvärlden suuure...

motorola är borta inom 3 år från konsumentchips marknade garanterat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "Installation" på engelska betyder inte bara installation (som av programvaror på en dator) utan också uppsättning och anläggning.

 

Kan det vara missförstånd möjligen från herr nachomans sida?

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Nej, min käre nedräknare, MP är inte nytt för macar. Senaste gången var 1996 eller 1997 (kommer inte ihåg exakt) då Apple introducerade 9500/180 MP <<

 

Det gör Steve Jobs uttalande om att kuben är världens första MP-persondator än mer fascinerande...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> AltiVec-enheten i G4 hanteras med bussar på 128 bitar. Detta innebär att den kan hantera 4 st 32-bitars FPU-operationer på en gång om programmen är skrivna för att nyttja detta. <<

 

Precis som Pentium. Men CPUn har 32-bitars heltalsregister och därmed är det en 32-bitars CPU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> "...David Bearden berättade för publiken vid dagens Microprocessor Forum i San Jose, CA att hans företag snart kommer att producera PowerPC G4 mikroprocessorer som arbetar i 1 GHz...." <<

 

Du måste vara ny i den här branschen. :-)

Tips: Fundera lite över ordet "snart"...

 

/Mjukisen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det gör Steve Jobs uttalande om att kuben är världens första MP-persondator än mer fascinerande..."

 

Absolut, eftersom det inte var kuben han talade om utan PowerMac G4:orna.

 

Jag uppfattade det dock som Jobs menade att man nu köpte MP-datorer som standard och inte som tillval (för extra penningar).

 

Så var det med PowerMac 95/9600 (jag har en sån) i alla fall, där fanns det tillval att köpa MP medan standardutförandet var enkelprocessor.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du måste vara ny i den här branschen. :-)

Tips: Fundera lite över ordet "snart"..."

 

Jag gjorde ingen värdering i uttalandet, jag bara korrigerade ett missförstånd i översättningen. "kommer snart att kunna producera" som 54321 ville ha det till, är inte detsamma som "kommer snart att producera".

 

Jag tyckte det var väldigt klart att Motorola KAN producera 1 GHz processorer, nu handlar det om NÄR.

 

Tips: Fundera på detta istället, så kanske det klarnar SNART. ;-)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

MP avsåg de ordinarie G4-modellerna. Och Steve sade att de var först med att släppa MP som standard i skrivbordsdatorer för normala användare. Normalerbjudandena från PC-tillverkare är enkelprocessordatorer, inte MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"MP avsåg de ordinarie G4-modellerna. Och Steve sade att de var först med att släppa MP som standard i skrivbordsdatorer för normala användare. Normalerbjudandena från PC-tillverkare är enkelprocessordatorer, inte MP."

 

Jo det är precis därför som dom är orginella!

Dom kan ta en idé som redan används, en gammal ide faktiskt, och få det att se ut som det är dom som är dom orginella här och alla andra bara kopierar från dom stackarna...

Det är väl samma med deras GUI, jag läste en artikel om whistler och där talades det också om Apples nya tillägg i OS X gui,som Quartz - PDF sakerna och ur dom inte direkt var så orginella utan mera som det nästa logiska steget.

Men förstås Apple tog det först och fan vet om vi nånsin kommer att få slippa höra gnällandet om några liknande system skulle tas i bruk i windows el. linux...

Det är så det är...

Link?

Jag ska se om jag hittar den

 

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Det gör Steve Jobs uttalande om att kuben är världens första MP-persondator än mer fascinerande..."

 

Sannerligen ett fashinerande uttalande, eftersom kuben inte ens är en MP maskin.

Var hittar du alla dessa Steve Jobs uttalanden? Finns det någon site nånstans? ;-)

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Absolut, eftersom det inte var kuben han talade om utan PowerMac G4:orna. <<

 

Sorry, skrev fel.

 

>> Jag uppfattade det dock som Jobs menade att man nu köpte MP-datorer som standard och inte som tillval (för extra penningar). <<

 

Whatever. Det är fortfarande en lögn, eftersom det i många år funnits PC med flera CPUer som standard.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Jag gjorde ingen värdering i uttalandet, jag bara korrigerade ett missförstånd i översättningen. "kommer snart att kunna producera" som 54321 ville ha det till, är inte detsamma som "kommer snart att producera". <<

 

Vad menar du att skillnaden mellan de två skulle vara?

Inte rent semantiskt

alltså, utan i praktiken.

 

>> Jag tyckte det var väldigt klart att Motorola KAN producera 1 GHz processorer, nu handlar det om NÄR. <<

 

Nej, det intressanta är inte när de kan producera processorn utan när de kan leverera i volymer. Det kan gå flera år mellan att man producerar de första exemplaren av en processor tills man kan klarar att tillverka så många att det börjar bli meningsfullt att sälja dem till kunder.

 

/Mjukisen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Vad menar du att skillnaden mellan de två skulle vara?

Inte rent semantiskt

alltså, utan i praktiken."

 

Tja, att man KAN producera en sak innebär väl inte automatiskt att man gör det. Precis som du säger så har det ju bland annat med volym och produktionspris/enhet att göra.

Säger man att man SKA producera något har man ju utfäst sig att verkligen producera en produkt. Man sätter med andra ord företagets anseende på spel.

 

Sen kan man ju debattera om en processor i månaden är riktig produktion eller ej.. Framtiden får utvisa om det blir någon massproduktion av 1GHz Motorola CPUer eller ej..

Jag är lika skeptisk som de flesta andra. Ett av Apples problem i forntiden har ju varit just tillgången på processorer.. och historien upprepar sig som bekant, om och om igen..

 

mvh

ErikG

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petra

 

"Ordet "Installation" på engelska betyder inte bara installation (som av programvaror på en dator) utan också uppsättning och anläggning.

 

Kan det vara missförstånd möjligen från herr nachomans sida?"

 

vad flummar du om????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nachoman,

 

Jag flummar om det svar du skrev till Stene:

 

"...öhm installation är ju bara att packa upp ett program och kopiera lite saker till rätt ställen... vad har jag missat?"

 

Stene citerade:

 

"the OS X-installation completely crucified the Windows-installation running on Windows 2000".

 

Vilket fick mig att fundera på om det inte var ett missförstånd från din sida, då installation inte alltid är just installation av programvara utan också kan vara olika uppsättningar/anläggningar av maskiner.

 

Kanske Stene kan svara på om jag missförstått eller inte?

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det som citerades var en testkörning av kompletta system - datorer, OS och applikationer i Omnis på två olika plattformar - den ena var Omnis 3 alfa-version, OS X klient Public Beta installerad i en dual 500 G4, den andra Omnis 3 beta, Windows 2000 Professional på en 1 GHz Pentium III. Att de använder såpass starka ord som korsfästning tolkar jag som att försprånget för OS X-varianten var mycket stort. Och då var Omnis i alfa-version på en publik beta med mängder av debug-kod jämfört med en nästan släppt version av Omnis på en releasad version av Windows 2000 Professional.

 

Lovar gott för framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Testerna omfattade inte installationer - vilket vore ett värdelöst test för en miljö i Omnis klass. Testerna avsåg prestanda i utveckling och i drift av system med stora datamängder och med hög systembelastning. Något som kommer att drabba Omnis-system när 10 000-tals samtidiga användare kommer att hamra på enskilda servers samtidigt. Det som de testade i detta sammanhang vad jag förstod var inte system i den storleksordningen men att man i snabbt konstruerade tester fick fram en så stor skillnad mellan OS X klient och W2K tycker jag är positivt. Speciellt som Omnis 3 för OS X var en alfa och den kördes på en publik beta av OS X som har mycket debug-kod kvar i systemet.

 

Notera som sagt var att Omnis främst säljer system för Windows - det finns inget skäl för dem att fuska till testerna till förmån för Mac - snarare tvärtom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Kreativ?

Själv skapar jag en massa på min Mac, kolla här kommer det bokstäver som formar sig till ord och meningar ...

Annars verkar det som det händer liknande saker när man knappar på tangeterna på en PC också ...

Själv är klar med med senaste arbete som ska få både PC användare och Mac användare att köpa fler möbler på Ikea ...

Och i morgon ska jag få er att äta fler bananer ...

Det brukar jag lyckas med, annars skulle jag inte få fortsätta med det.

Och det är alltid flest PC-användare som jag lyckas lura ; )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och i morgon ska jag få er att äta fler bananer ...

Det brukar jag lyckas med, annars skulle jag inte få fortsätta med det.

Och det är alltid flest PC-användare som jag lyckas lura ; )"

 

Det beror bara på att du verkar i lönndom; hade din annons haft rubriken:

 

"Kära konsument; just nu blir du ill-listigt stimulerad till köpsug av en annons som skrivits på en Mac G4 i transparent blå PVC-plast. Av en rave-DJ med pipskägg, polisonger, alien-solbrillor och skotsk-rutig basker till sin Armani-kostym. Han får inte vara med i PC-killarnas golf-lag, men vill att du ska köpa våra bananer"

 

ja då hade den i alla fall funkat sämre; bara för det står "Mac" nånstans mitt i texten tror jag ;-)

 

/PaleRider *do the macahoola*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Själv är klar med med senaste arbete som ska få både PC användare och Mac användare att köpa fler möbler på Ikea ...

Och i morgon ska jag få er att äta fler bananer ...

Det brukar jag lyckas med, annars skulle jag inte få fortsätta med det.

Och det är alltid flest PC-användare som jag lyckas lura ; )"

 

 

 

Å nej! Jag som handlat möbler på IKEA och käkat bananer.. nu känner jag mig verkligen lurat.. ;-)

 

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...