Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

billigt men bra grafikkort


musikcorner

Rekommendera Poster

musikcorner

då får det bli GF 6200 low profile...

 

men har du någon som helst aning om hur länge jag kommer kunna använda detta kort?

Kommer alla spelen börja använda dx 10?

 

Vad ger du kortet för "livslängd"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klarar egentligen bara lite äldre och/eller enklare spel med rätt så låga inställningar. Och största anledningen till det är dess 64-bitars minnesgränssnitt, som minst bör vara 128-bitars då det ska spelas. Men spelen du från början nämnde, "gta, warcraft,aoe3", är ju inte heller helt nya. Exempelvis kommer Vice City eller Warcraft III inte att innebära några större bekymmer alls för det.

 

Kommer alla spelen börja använda dx 10?

Nej knappast, inte på tämligen lång tid, speciellt också som DX 10 endast finns för Vista. Och att som spelutvecklare låsa sig fast vid ett enda operativsystem verkar inte speciellt smart, även om spelen iofs brukar utvecklas parallellt till spelkonsolerna också så att inkomster rullar in från fler håll.

 

Vad ger du kortet för "livslängd"

Det är faktiskt redan gammalt och trött men kostar å andra sidan heller inte mer än några hundralappar... Som jag ser det blir inget av alternativen särskilt bra – varför jag skrev att detta GF 6200 nog blir det minst dåliga – utan det blir lite som att välja mellan pest eller kolera. Visst kan du få någorlunda flyt i dina äldre spel... men frågan är om det ändå inte vore bättre att hålla i pengarna och i framtiden byta ut hela burken (och då till en mera uppgraderingsvänlig sådan ;-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

Ja, men det är synd att jag köpte den här beggagnda för någon månad sen...

 

Så jag tror att jag köper det...

Ochh köper typ 1 gb minne också...

Då borde det väll nli "lite" bättre eller ska jag sattsa på ett något dyrare pci kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, bättre än den inbyggda 865G-kretsen borde det iaf bli vare sig du tar X1550 pci eller GF 6200 agp... Men valet måste du nog göra själv eftersom inget av dem blir särskilt bra ändå. :-/ Tycker iaf inte att det vore särskilt klokt att spendera alltför mycket pengar på grafikkort i denna prestandanivå, men som sagt kostade ju GF 6200 inte mer än 445kr (till skillnad från 1100kr)...

 

Har du förresten ens provat uppdatera drivrutinen för 865G? Är denna kass får grafikkortet i sig vara hur snabbt det vill utan att det spelar någon större roll.

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=1044&lang=eng

 

Angående minnesmängden bör tumregeln vara minst 1GB men lite äldre spel, som de nämnda grafikkorten bör klara, använder hur som helst inte mer minne än så. Därför vore det bortkastat att utrusta datorn med alltför mycket minne.

 

[inlägget ändrat 2007-05-30 10:14:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

bra!

Jag TROR att jag inte har uppdaterat 850g så ska göra det.

Sen tror jag att jag helt enkelt köper 1gb minne till datan också.

´det frå väll räcka...

 

Men om du skulle köpa ett av de kort som står framme, vilket skulle du köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skulle köpa ett av de kort som står framme, vilket skulle du köpa?

Tveksamt om jag alls skulle spendera pengar på uppgraderingar till den lådan, det skulle väl vara i så fall detta GF 6200 "low profile" AGP som ju inte kostade mer än några hundralappar... Det finns ju massor med äldre spel som är grymt kul och som det kortet faktiskt hade klarat av. Men blev det nån märkbar skillnad av att uppdatera drivaren för den inbyggda grafikkretsen?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
musikcorner

Men ärligt talat:

 

Är det inte bättre att köpa detta kort:(GeForce FX5200)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304713

 

Förr det måste väll ge bättre prestanda än GF 6200?

 

För jag vill ju kunna spela spel som tex gta san andreas på bra kvalitet och jag vill också kunna spela wow och sånna spel!

 

Så villket ska jag satsa på om jag tänker på morgondagen?

Fx5200 eller gf 6200

 

???

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så villket ska jag satsa på om jag tänker på morgondagen?

Fx5200 eller gf 6200

FX5200 var föregångare till GF6200, är inte lika modernt och ger generellt inte bättre prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

SÅ alltså fungerar gf 6200 bättre än fx5200 på nyare spel?

 

[inlägget ändrat 2007-06-14 14:24:14 av musikcorner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur många gånger det ska krävas svar i den här tråden eftersom man verkar skriva för "döva öron"..? ;-) Om du läser den på nytt får du nog svar på vilket kort som antagligen skulle innebära minst nackdelar. Valet måste du sedan göra själv; ingen kommer göra det åt dig.

 

Så villket ska jag satsa på om jag tänker på morgondagen?

Fx5200 eller gf 6200

Inget av dem är något för morgondagen – GF6200 är "för igår" och FX5200 "i förrgår"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

Har funderat ett tag på om jag vekligen ska köpa gf 6200 och till slut bästemde jag mig att inte köpa det.

Jag vill istället köpa ett pci-kort som är BRA, inte sop-bra!

 

Funderar på att köpa vista, så gärna ett kort som klarar det också(men absolut inget krav)

 

Kommer spela en del på det också, så det ska vara bra till spel, jag bryr mig inte så mycket om videoredigering...

 

Förslag påå något kort???

 

 

----

 

poäng ges

 

----

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat ett tag på om jag vekligen ska köpa gf 6200 och till slut bästemde jag mig att inte köpa det.

Jag vill istället köpa ett pci-kort som är BRA, inte sop-bra!

I så fall är du nog ute efter kortet som föreslogs redan här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=947837#949330

 

D v s ett Radeon X1550 vilket klart är att föredra framför GF 6200 om man bara ska titta på själva kortet i sig – det är givetvis pci-bussen som då blir den starkt begränsande faktorn.

 

Men varför inte försöka kränga iväg hela datorn – även om du nyligen köpt den – och sedan skaffa en annan bättre begagnad som har vettiga uppgraderingsmöjligheter? (inte en till Dell! ;-))

 

Funderar på att köpa vista, så gärna ett kort som klarar det också(men absolut inget krav)

Några generation fyra-kort för pci, d v s sådana som klarar shadermodell 4.0, finns inte. Men X1550 har, som jag uppgav redan i slutet av maj, iaf stöd för det shader 3.0/HDR som ingår i DirectX 9.0c (kallas i Vista i stället för DX 9.0Ex). Och det kortet går alldeles utmärkt att använda med Vista även om datorn inte kommer kunna använda shader 4.0 i kommande spel som stöder det. Finns X1550-drivare för både Vista 32-bit och 64-bit:

http://ati.amd.com/support/driver.html

 

Fundera inte så mycket nu, utan att alls komma nånvart! ;) Ett plus angående dessa X1550 vs GF 6200 är iaf att det första drar mindre ström medan det andra, liksom övriga GF 6-kort, nästan kräver att man kopplar en lina direkt in i Barsebäck. ;-) Och datorn hade väl inte världens starkaste nätagg..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

NÄ, datan har nog typ 200w eller nått :P

Så det är inte så bra om det drar 400 w :P

 

PS:

Som jag skrev tidiagre:

Jag behöver inte ett low profile pci-kort!

JAg kan ha ett vannligt där!

Det är bara agp som jag behöver ha low profile på!

[inlägget ändrat 2007-06-17 18:37:19 av musikcorner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KÖPA VISTA MED AGP-KORT !!??

 

Tror faktiskt inte det ens säljs någon dator med VISTA, och har den gamla AGP-kontakten för sitt grafikkort

 

Rätta mig om jag har fel, men det vore nog som att köpa en sportbil med "ångmotor".............

 

P.S.

 

Kolla in;

 

http://www.tomshardware.co.uk/2007/01/10/agp-platform-analysis-uk/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

MEN jag skrev att jag ille ha pci-kort!!!

 

(fast det blir väll en sportbil med hästar...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musikcorner

Hjälp!

Jag kan bara inte hitta något bra pci-kort!

 

kan nån hjälpa mig med lite förslag?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...