Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korta ned uppsägningstiden?


.sun

Rekommendera Poster

Är på väg att byta jobb, och nya jobbet vill helst att jag börjar så snart som möjligt. Har dock som de flesta en månads uppsägning, så nu ligger jag i diskussioner med nuvarande jobb om huruvida det är möjligt.

 

När man säger "en månads uppsägning" menar man väl såklart en kalendermånad, inkl alla helger som inträffar under den månaden? Eller räknas bara rena arbetsdagar in i månaden?

 

Hur lång är en månad då? 28, 30 eller 31 dagar? Gissar att det är beroende på vilken månad man befinner sig i - nu är det maj med 31 dagar och då blir även uppsägningen 31 dagar. Så om jag säger upp mig idag, är jag då en fri man den 23 juni, eller?

 

Har sedan tidigare planerat att resa bort dan före midsommar (22/6) och en vecka framåt, vilket ju inverkar på uppsägningsmånaden. Kan jag kräva att semestern ska räknas in i uppsägningstiden, eller kan företaget kräva att uppsägningen fortsätter efter semestern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag säger upp mig idag, är jag då en fri man den 23 juni, eller?
Så har jag uppfattat det när jag har bytt jobb.

 

Kan jag kräva att semestern ska räknas in i uppsägningstiden, eller kan företaget kräva att uppsägningen fortsätter efter semestern?
Företaget behöver nog inte bevilja någon semester under uppsägningstiden alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag kräva att semestern ska räknas in i uppsägningstiden, eller kan företaget kräva att uppsägningen fortsätter efter semestern?

Företaget behöver nog inte bevilja någon semester under uppsägningstiden alls.

Fast det beror nog på om .sun har intjänad semester eller inte. Har han intjänad semester (dvs inte fick möjlighet att ta semester första året på jobbet) så borde han ju faktiskt kunna ta ut alla sina resterande semesterdagar och på så sätt sluta tidigare än den där uppsägningsmånaden.

 

Jag är ju inte juridikexpert på något sätt, men det känns som att man kan göra på det sättet iaf.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 6 sparade dagar från tidigare år (dock inte från första året) utöver de 25 jag fått för detta året.

 

Menar du att jag kan kräva att korta uppsägningstiden med dessa 6 dagar, men inte med övriga 25? Har du nån länk som styrker det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls faktiskt, men det känns ju som att det borde gå... Jag letade runt lite i LAS och på några sidor där juridikexperter har svarat på frågor om sånt här, men hittade tyvärr ingen text som kan bekräfta det jag tror...

 

Hoppas att nån annan som vet mer kan svaret, det vore ju intressant om man kan förkorta uppsägningstiden på det sättet! :)

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan egentligen inte kräva någon semester alls. Det är ju alltid arbetsgivaren som beviljar semester oavsett om du sagt upp dig eller inte.

MEN, de flesta arbetsgivare är väl någorlunda schyssta och släpper folk som vill gå. Du är ju däremot berättigad pengar för de semesterdagar du inte får ta ut.

Och sen är ett tips att kolla i kollektivavtalet på arbetsplatsen då de ofta ställer sig över LAS och andra lagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett tips kan vara att kolla med facket, det kan vara rätt avgörande ifall det finns ett kollektivavtal eller inte....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...