Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem i Vista


AnteeVantee

Rekommendera Poster

AnteeVantee

Hej,

Har lite problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med...

 

Har Vista Home Premium (32), och en dator med 2,00 ghz processor och 2048mb ramminne. Vista var installerat vid leverans.

 

Fick datorn och innan jag installerade några program ville jag partitionera hårddisken så att jag kunde ha en partition bara för Vista, och en för program, musik mm. Det enda jag konfiguerade innan var att Internet fungerade.

 

Efter partitioneringen kom först meddelande att Internet inte fungerade, pga inga drivrutiner. Jag installerade dessa, och Internet funkar nu.

Däremot har jag en hel del andra problem... Jag har dock också installerat och "alla " drivrutiner från datortillverkarens hemsida.

 

1) I princip varje gång jag använder mig av Windows Media Player för att spela mp3:or så hänger sig datorn, ljudet fryser och hela

datorn fryser sig, även musen. Ibland på första låten, ibland efter ca 30 minuter. Går inte att göra något förutom att stänga av på off-knappen.

 

2) Datorn har även vid ett par tillfällen (inte så ofta) hängt sig vid "vanlig surfning". Samma sak då; bilden fryser och det är bara att starta om.

Någon gång vid surfning på nyhetstidningar, och någon gång när en webmail-klient skulle få en bifogad fil... När man lade till filen så låste sig datorn helt (flera gånger om...).

Har Internet Explorer 7.

 

Någon som har haft liknande problem? Jag tycker att det är konstigt då det inte handlar om några direkt tunga program som låser datorn....

 

Kan det vara fel på Media Playern? Provade installera den senaste Winampen men den verkar inte fungera med Vista.

Kan det vara en trolig lösning att formatera om allt, om något blev del vid partitioneringen?

Eller är det troligare att det handlar om inställningar i webbläsaren / Media playern?

 

Väldigt tacksam för hjälp!

 

MVH Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har även vid ett par tillfällen (inte så ofta) hängt sig vid "vanlig surfning".

Välkommen till Eforum!

 

Angående att IE hänger sig, se följande:

 

http://techworld.idg.se/2.2524/1.103788

 

Vista var installerat vid leverans.

Fick datorn och innan jag installerade några program ville jag partitionera hårddisken så att jag kunde ha en partition bara för Vista, och en för program, musik mm.

Installerade du om Vista, eller partitionerade du med Vistas diskpartitioneringsprogram?

 

Jag har dock också installerat och "alla " drivrutiner från datortillverkarens hemsida.

Inbegriper det chipset drivrutinerna för moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

Hej,

Tack snabbt svar!

 

Jag partitionerade med Vistas partitioneringsprogram.

Har inte installerat om Vista efter det.

 

Har inte hittat något som heter Chipset? Kan det möjligen gå under något annat namn? Kanske Cardbus? Eller vad kan det heta?

 

Kanske ska tillägga att det är en bärbar dator.

 

MVH Ruben

[inlägget ändrat 2007-05-22 14:38:07 av AnteeVantee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat något som heter Chipset?

Om Vista var förinstallerat och du inte installerat om, så är säkert chipset drivers installerade. Det är bara om du måste installera om Vista du behöver installera moderkortsdrivrutinerna.

 

...om något blev del vid partitioneringen?

Normalt ska ingenting bli fel vid partitionering. Programmet går inte med på att man gör fel. Hur stora är partitionerna efter partitioneringen?

 

Testade du tipset angående IE?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

OK. Tack för info!

 

Har inte hunnit testa det än, ska göra det ikväll när jag har tillgång till datorn.

 

Har du hört någon som har haft samma problem med Media Playern? Att allt låser sig när man spelar upp vanlig mp3? Hela datorn... Eftersom jag spelar mkt musik i datorn är det väldigt, väldigt jobbigt. Tänkte om Winampen kan vara bättre, men den verkar ha problem att installeras (om inte någon specifik äldre version fungferar).

 

 

MVH Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

Hej,

Nu har jag kollat Flashfilen, och den heter 9c, så då är det väl som det ska vara med den inställningen? Har dock inte provat ännu med Firefox.

 

En av partioneringarna är på cirka 53gb (Vistapartitionen).

Den andra på cirka 40gb.

 

Finns dock en del saker jag funderar på under Systemenheter.

Exempelvis står det att det inte finns drivrutiner installerade för Direct memory access controller, firmware hub device, numeric data processor, programmable interrupt controller, system timer...

 

Provade "uppdatera drivrutin" men då kom det fram att det inte behövdes? Ska det vara så?

 

MVH Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dock en del saker jag funderar på under Systemenheter.

Exempelvis står det att det inte finns drivrutiner installerade för Direct memory access controller, firmware hub device, numeric data processor, programmable interrupt controller, system timer...

Det ser inte bra ut. Kan du ta en print screen på detta och bifoga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

Japp... Bifogar en bild som ex. Det är så på de olika enheterna jag skrev om tidigare.

 

MVH Ruben

[inlägget ändrat 2007-05-22 18:50:13 av AnteeVantee]

[bild bifogad 2007-05-22 18:50:40 av AnteeVantee]

[bild raderad 2007-05-22 19:07:56 av AnteeVantee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild som ex. Det är så på de olika enheterna jag skrev om tidigare.

Det är samma hos mig, inga drivrutiner är installerade för den här enheten.

Jag trodde att du hade gula varningstrianglar i Enhetshanteraren för dessa enheter.

Då har jag inga idéer om vad som kan fela.

 

Använder själv inte WMP, men kan någon plugin saknas?

 

http://www.wmplugins.com/

 

Nu har jag kollat Flashfilen, och den heter 9c, så då är det väl som det ska vara med den inställningen?

Då kan vi utesluta att en gammal Flash9c.ocx är felet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

OK! Hmm. Det ser ut så på de andra enheterna jag skrev om också.

Skumt.

 

Vilken spelare använder du för Vista? Något bra tips? :)

 

Tror du att det kan hjälpa att formatera om allt o installera om Vista?

Eller formatera om och installera XP?

 

Tack för all hjälp...

 

MVH Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken spelare använder du för Vista?

Jag använder inte någon spelare alls, så jag har ingen att rekommendera. :)

Att installera XP kan bli problem om det är ett förinstallerat Vista med en recoverypartition. Är det dessutom en SATA-disk i din bärbara, måste du installera drivrutiner för SATA-kontrollern för att Windows XP ska hitta hårddisken. Dessa drivrutiner måste laddas från en diskett. Och jag antar att din laptop inte har diskett?

Installera om - fick du en original Vista DVD eller en recovery? Eftersom datorn är förinstallerad med Vista bör du ha garanti/support, har du kollat och framfört att det är för mycket som krånglar? Så ska det inte vara med en ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnteeVantee

Hej,

Ja jag har framfört att det krånglar.

De rekommenderade att uppdatera drivrutinerna, alt. installera om Vista.

 

Den cd som följde med är en recovery, oem. Jag vet inte riktigt skillnaderna?

 

mvh Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...