Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta datorn


tåny

Rekommendera Poster

Hej, det är problem med dotterns dator, då man startar igång den så kommer det nästan upp på en gång att "sätt i en systemdisk och tryck på enter" Jag startat om den med XP-skivan i, men det blir samma sak.

Någon som har förslag på vidare felsökning??

 

Det är en AMD athlon 1,6 ghz 512 ram

Nyligen sökt igenom efter virus, inget hittat.

 

Hopas någon kan hjälpa mig!

 

Mvh Tony

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjligen en diskett i diskettstationen?

 

 

----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe.....nää...det är ju det första man kollar....men tack för tipset...

 

Mvh Tony

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, har du, eller någon fler tips så tas det mycket tacksamt emot...

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du kollat hårddisken i datorn, så att inte den lämnat in?

 

Du kan hämta hem diagnostikprogram härifrån:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

När du skriver att du startat från XP-cd:n och det blir likadant där.

Har du då varit inne i BIOS och valt CD-ROM som första bootalternativ?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man in i bioset då detta kommer upp nästan direkt på skärmen "checksum bios error" och "sätt i systemdisk och tryck på enter"

 

Jag kopplade bort hårddisken, och det blev ingen skillnad, samma meddelande kom upp på skärmen. Hårddiskkrasch kanske?!

 

Mvh Tony

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara hårddisken som lämnat in, men testa den i en annan dator om du kan.

 

"checksum bios error" kan innebära att BIOS-batteriet är slut och behöver bytas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är bytt, men det var inte det som var felet, det finns 2 st hårddiskar i datorn, om jag byter hårddisk till den andra, dvs kopplar ur den med os, och sätter den som master, så kommer det fortfarande upp exakt samma sak på skärmen, borde det inte kommit upp nåt annat? Testade även med XP- skivan i, ingen skillnad?!

 

Ska testa hårddisken i annan dator om jag kommer åt nån att testa i.

 

Mvh Tony

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns hårddiskarna i BIOS?

Det kan också vara som så att något har hänt med XP-installationen så att hårddisken inte är startbar längre. Kan datorn starta från XP-skrivan? Är det en XP-skiva med reparationskonsol (återställningskonsol)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt komma in i bios, men det går inte????

Provat trycka esc, ctrl alt del, F10 och varenda tangent tror jag vid uppstart och senare oxå...går inte komma in i bios!!??!!

 

Mvh Tony

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan inte starta från XP-skivan heller, det är en vanlig XP home edition, alltså ingen återställningskonsol. Det blir liksom ingen skillnad om jag startar datorn med skiva i eller inte, det blir samma sak även om jag kopplar ur hårddisken, samma sak kommer upp.

"checksum ROM bios error" "sätt i systemdisk och tryck enter" ??!!

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen manual till moderkortet där det står vilken tangent det ska vara?

 

Fast nu skriver du ett annat felmeddelande, med ROM i. Då tyder det snarare på att BIOS-programmet i sig själv är trasigt. Se denna tråd för åtgärd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=797437

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jobbar febrilt med datorn här, svettigt....blir ombedd att skapa en "boot.ini-fil" men hittar inte hur man gör det, stod även att man kan kopiera den från en dator med samma XP version, men hittar inte hur man gör??

Vet du??

 

/Tony

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ligger det en boot.ini in C:\. Den kan se ut så här t ex:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Men det varierar nog vad det ska vara för siffra efter partition. Anteckningar är ett lämpligt program för att jobba med den.

 

Vilka anvisningar håller du på med? Så går det kanske att svara bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har föjt lite av de instruktioner jag fått via den länk jag fick av dig, jag har (tror jag) resetat bios, Hittade manualen till moderkortet ( Jetway V266B) jag hittade inget där det stod hur man resetar bios, men jag hitta "Clear CMOS RAM" och det gjorde jag genom att följa instruktionerna i manualen. Jag har gjort en startdiskett som innehåller en exe fil som heter NTDETECT, samt en boot.ini och en NTLDR fil, nu när jag startar med denna diskett i, så jobber det en stund och det kommer sen upp på skärmen:

"Det gick inte att starta windows pga ett konfigurationsfel på hårddisken.

Det inte att läsa från angiven startdikett. Kontrollera startsökvägen och disken.

Kontrollera i dokumentationen för windows om konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation."

 

Ja du Cecilia, vad tror du?? Hur gå vidare tycker du?

 

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var en bra länk som jag håller på att arbeta efter, kolla får du se...jag har hållt på litegrann.....http://tinyempire.com/notes/ntldr-swe.htm#What_if_I_don't_see_this_screen?

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har felmeddelandet om checksum error i BIOS försvunnit?

Kan du komma in i BIOS?

Kan datorn starta från XP-skrivan? Är det en XP-skiva med reparationskonsol (återställningskonsol)?

 

"Clear CMOS RAM" är samma som att resetta BIOS.

 

Har du fått felmeddelandet "NTLDR is missing" när du startat datorn för det är ju det sidan du länkar till handlar om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På dina frågor är svaret:

Nej!

Nej!

Datorn kan inte starta från XP-skivan!

XP-skivan är en ren XP-Home edition.

Ja, jag har fått felmeddelandet NTLDR is missing.

 

Men varför i h-ike kan man inte komma in i BIOS tror du??

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Mvh Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer felmeddelandet "checksum ROM bios error" (är det exakt så?) fortfarande eller är det bara något annat felmeddelande nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer fortfarande "Bios ROM Checksum error"

Sen står det under det:

"Detecting floppydrive A media"

"Insert systemdisk and press enter"

 

Sedan så har jag gjort en diskett som jag blivit anvisad från den länksidan du fick att göra en startdiskett som hette nåt: "NTLDR fixdisk"

 

När jag startar med den disketten i, så jobbar den en stund och sen kommer det upp på skärmen:

"Windows could not start because of a computer hardware configurationproblem. Could not read from the selected bootdisk.

Check bootpath and diskhardware"

 

Mvh Tony

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bios ROM Checksum error"

Enligt länken som jag klistrade in förut (23 maj 23:35) så betyder det att själva BIOS-programmet är trasigt och behöver fixas. Så länge som det är trasigt så kommer det nog inte att starta från någon diskett, CD eller hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur "fixar" man ett trasigt BIOS-program??

 

Kollade in hur man kan flasha om bioset, jag gjorde en win-98 startdisk och la på en diskett, och ladda ner awdflash och gjorde enligt instruktioner, jag startar datorn med win.98 startdisk, då kommer det upp att "NTLDR saknas....tryck på valfri tangent för att starta om"... fast.....jag orkar nog snart inte mer....vet ju oxå att jag är i fel forum egentligen...hrrrmmmf....

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

du e klippa Cecilia...

 

Mvh Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur "fixar" man ett trasigt BIOS-program??

Man skickar in BIOS-chipet till Eksit Data och får det omprogrammerat. Det har jag blivit tvungen att göra en gång då jag gjorde en misslyckad BIOS-uppdatering. Det kostade mig ca 150:- exklusive frakt att få chipet omprogrammerat. Sedan fungerade det precis som vanligt och jag har även gjort flera lyckade uppgraderingar därefter.

För att lossa BIOS-chipet från moderkortet köpte jag en Urdragare för PLCC-kappslar på Elfa för ca 50:-

Man skickar BIOS-chipet tillsammans med en diskett med den BIOS-fil man vill ha inbränt på BIOS-chipet. Det tog tre dagar från att jag skickade till att det var åter och satt i datorn.

 

Men innan du gör detta, föreslår jag att du gör en Clear RTC RAM, som är en nollställning av BIOS. Det står alltid väl beskrivit i moderkortsmanualen. I stort vad man gör är att ta ut BIOS-batteriet, flyttar en bygel, väntar ett antal sekunder, sätter tillbaka bygeln och batteriet. Hela proceduren naturligtvis med all el urkopplad.

 

 

Vad har du för moderkort?

 

 

Kan du beskriva hur boot-ordningen i BIOS -> Boot ser ut (om du kommer ihåg)?

 

 

"Bios ROM Checksum error"

Kan tyda på att BIOS-batteriet är för gammalt. Har du koll på hur gammalt det är? Detta är kanske det första du ska kolla.

Jag har inte läst igenom hela tråden, så jag reserverar mig för om detta redan tagits upp.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-27 23:00:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker på ditt moderkort och BIOS så får jag upp flera sidor med klagomål på dåliga kondensatorer, så det är kanske bäst att du kollar upp dem. De ska vara platta uppe på och inte uppsvällda eller ha spruckit. Titta på bilderna på dessa två sidor och jämför:

http://www.badcaps.net/

http://www.badcaps.net/ident/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade nu på capslarna, dom är inte bra du...så då är det väl till att byta moderkortet då....

 

Tack för all hjälp Cecilia.....

 

 

Tack alla ni som kan å e duktiga!

 

Mvh Tony

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...