Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad ÄR en handdator?


xxara

Rekommendera Poster

hej!

 

okej - dum fråga.

vad är en handdator egentligen?

funderar på att köpa en inför min jorden runtresa. skulle vilja skriva dagbok under resan, och relativt enkelt ladda upp texten till en webbsajt, t.ex. resedagboken.se.

överallt finns det tips inför köpet och så, men ingenstans har jag hittat info om TOTALT GRUNDLÄGGANDE funktioner!

 

hur funkar det egentligen med trådlöst internet?

om man kommer till ett ställe med trådlös uppkoppling, t.ex. i en väntsal på sj i sverige eller ett vandrarhem i sydamerika (med wifi naturligtvis), funkar det att surfa då?

finns det typ olika standarder i världen?

kostar det pengar på nåt vis?

kan jag koppla in kameran till handdatorn och ladda upp bilder till en webbsida?

kan jag köpa biljetter, t.ex., med mitt visakort precis som här hemma?

ser man hela webbsidan på skärmen eller..? måste ju bli i princip "o-sebart"?

 

vad jag är ute efter:

ladda upp vanlig text och foton till webbsida.

surfa trådlöst på olika ställen i världen för att t.ex. kolla tidtabeller på nätet.

kolla e-post, gmail.

köpa biljetter med mitt visakort.

 

om det inte går att lägga ut text/biler på nätet, trådlöst, vill jag kunna koppla in den till en "vanlig" dator genom usb-kontakt.

 

mvh en TOTAL novis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
vad är en handdator egentligen?

 

En dator som man krympt ihop till en väldigt liten dator som man håller i handen... Tvärr har man varit tvungen att banta den rejält, tex så är skärmen liten och har samma upplösning om en PC hade 1985, tangentbord saknas oftast, eller så har man ett onscreen-tangentbord som man sen duttar på med den liten penna. Alla program man kör i en PDA är också bantade, dels pga skärmens storlek men även för att processor och minne har lägre kapacitet än i en vanlig dator.

 

hur funkar det egentligen med trådlöst internet?

om man kommer till ett ställe med trådlös uppkoppling, t.ex. i en väntsal på sj i sverige eller ett vandrarhem i sydamerika (med wifi naturligtvis), funkar det att surfa då?

 

Ja.

 

finns det typ olika standarder i världen?

 

Det finns många standarder, men kallar man det för Wifi så kommer det att fungera ihop med en PDA som stöder Wifi.

 

kostar det pengar på nåt vis?

 

Oftast.

 

kan jag koppla in kameran till handdatorn och ladda upp bilder till en webbsida?

 

Kanske, det beror på vilken handdator du har och vilket kamera du har. Jag hade dock valt att flytta över minneskortet till handdatorn, om de nu har samma minneskort...

 

ser man hela webbsidan på skärmen eller..? måste ju bli i princip "o-sebart"?

 

I praktiken är det värdelöst enligt mig.

 

vad jag är ute efter:

ladda upp vanlig text och foton till webbsida.

surfa trådlöst på olika ställen i världen för att t.ex. kolla tidtabeller på nätet.

kolla e-post, gmail.

köpa biljetter med mitt visakort.

 

Jag hade satsat på en liten bärbar dator och ett bra WLAN/3G/GPRS-kort i den.

 

vill jag kunna koppla in den till en "vanlig" dator genom usb-kontakt.

 

Du kan använda en PDA som modem, men då kan du bara använda mobilnät, inte WLAN. (vad jag vet)

 

Att skicka bilder kommer kosta en mindre förmögenhet via 3G/GPRS från utlandet om du inte skaffar lokalt SIM-kort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm
vill jag kunna koppla in den till en "vanlig" dator genom usb-kontakt.

 

Du kan använda en PDA som modem, men då kan du bara använda mobilnät, inte WLAN. (vad jag vet)

 

T.ex HTC:s modeller (inte alla) "har" WLAN, Bluetooth 2.0 och USB, så då kan du "koppla" ihop den med din "vanliga" dator utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
T.ex HTC:s modeller (inte alla) "har" WLAN, Bluetooth 2.0 och USB, så då kan du "koppla" ihop den med din "vanliga" dator utan problem.

 

Ja, men kan jag via denna koppling till dator, använda HTC-burken som WLAN-router om min bärbara dator saknar det?

 

Vad jag vet, kan man bara använda mobilnätet då HTC-burken ska agera modem (router?).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm
Ja, men kan jag via denna koppling till dator, använda HTC-burken som WLAN-router om min bärbara dator saknar det?

 

Nej, du har nog helt rätt där. Måste undersöka detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar!

det har klarnat åtminstone litegrann!

 

det enklaste är kanske internetcafeer ändå, utomlands.

men att skriva in en vanlig text (även om det är pillrigt...) och föra över den till en vanlig dator via usb, DET kan väl inte vara så komplicerat iaf..? räcker det då att man ser till att handdatorn har usb?

kanske kan nöja mej med nåt gammalt skrot om jag nu hoppar över allt annat (internet och så)?

 

/sara

 

[inlägget ändrat 2007-05-20 18:23:44 av xxara]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Allting du vill göra, är fullt möjligt med en handdator, men det är både onödigt krångligt och onödligt dyrt. Och så länge det gäller text och enkla hemsidor så hade jag också gjort så här.

 

Men, så kommer problemet "bilder". Dom är stora. Normalt ska man förminska dem dem till "webkvalitet" innan man skickar upp dem, men i PDA-versionerna av dessa program finns inga såna funktioner, åtminstånde inte som går att använda på flera bilder åt gången.

 

Jag själv har nästan samma planer som dig, men inte så "globala", och har kommit fram till att det mest användbara är en bärbar dator i modell mindre, med 7 eller 8" skärm. Sen utöver det, har man en mobil där man kan kolla mailen och ringa samtal.

 

Min senaste tanke är att ställa en server hemma hos min far, som jag kan ansluta till med VPN och jobba någerlunda normalt...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...