Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP startar inte...ibland


Pelirally

Rekommendera Poster

VLC och Vista hittar jag inget om.

Så här skrev Mccoy för några dagar sedan:

 

Installera version 0.8.5.

 

Kryssa inte i några andra rutor för tilläggstjänster vid installationen än dom som redan är förbockade.

 

Och detta fungerar finfint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd.

Jag är så glad att jag funnit Er och detta forum.

Nu ska jag fira min 6-årsdag som drogfri alkoholist/narkoman genom att gå på ett DAA-möte.

Hör egentligen inte alls hemma här men jag kan inte låta bli:

www.daa.nu

Pälle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Vilken segsliten historia detta är. Nu har jag hållit på och startat om 3ggr innan jag ens får schysst bild på skrivbordet. Sen måste jag starta om modemet några ggr och rep nätverksanslutningen. Men nu är jag alltså on line igen och allt ser bra ut. De olika virus och spy/gray/mal-warescanningerna hittar bara lite trackers men inga riktiga highlevel threats.

 

Efter jag startat dröjer det skitlänge innan lampan för hårddisk-läsning börjar blinka. Därefter börjar det dolda verktygsfältet bolda vertikala blåa ränder och om jag klickar på nån ikon därnere svarar ingenting förrns efter ca 2 min. Men alla klick komms ihåg så alla fönster och dialogrutor ploppar upp tids nog. Fast de svarar sällan.

Nu efter en stunds drift (ca.15min) knorpar den lugnt på och utför snällt vad jag ber den om.

 

Min support, Nicator AB, säger lojt att det nog bara är att gå till den senaste fungerande systemåterställningspunkten eller spara viktiga data och formatera.

Det är bara det att punkterna raderats efter besök hos Microsofts OnLineScanCleanRepair...nånting.

 

Så ska jag lyssna på Nicators råd eller har Du nåt förslag?

 

M.v.h. Pälle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du upp med Nicator att datorn är onormalt varm?

En formatering kan ju inte hjälpa mot det.

 

Sitter och tittar igenom tråden. PC Wizard var det lite oklart om vad de olika spänningarna skulle betyda. Jag ser på din bild att det finns en frågeteckensikon i verktygsraden upptill. Går det med hjälp av den få fram någon information om vad StartupVID, MaxVID och MinVID ska betyda?

 

Hur mycket minne är det i datorn?

 

Om det är en PATA/IDE-ansluten hårddisk så kan det vara lämpligt att kolla hårddiskens överföringsläge.

Högerklick på datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren - IDE ATA/ATAPI-styrenheter - Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar

Vad står det för Aktuellt överföringsläge för hårddiskarna?

Det ska vara Ultra DMA Mode 5 om det ska gå med full hastighet.

 

Om de står i PIO-mode så har Microsoft tänkt sig att du får tillbaks hårddiskarna i DMA-läge så här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;817472

Avsnittet Workaround

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktuellt överföringsläge för hårddiskarna: Ultra DMA Mode 5

Minne: C: 46,87GB/39,23 ledigt

D: 46,28GB/31,65 ledigt

RAM: 1024MB

 

Kollar det där med PC Wizard stax. Måste hämta hunden Lucky på dagis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en frågeteckensikon i verktygsraden upptill. Går det med hjälp av den få fram någon information om vad StartupVID, MaxVID och MinVID ska betyda?

 

Nä, när jag klickar på den och sen "What is this" syns bara ett ännu fetare frågetecken som följer med muspilen och längst ner till vänster står det "Ready!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överföringsläge mm ser ju bra ut.

 

När muspilen har ett frågetecken så klicka på StartupVID.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr...frågetecknet slocknar bara.

Men supporten kopplade mej direkt till FujitsuSeiemens som valde att skapa en värmerelaterad felanmälan.

Nu står det utom allt tvivel att burken är sjuk.

Men tänk att det ska vara så svårt att bli tagen på allvar.

Tur jag berikats med fiskarens tålamod.

Men inför en ev. ominstallation skulle jag vilja vata om det finns ett enkelt sätt att spara alla program som ligger på /C:

Går det att bränna ner hela skiten på data-dvd med Nero?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju roligt att det hände något med supporten i alla fall!

 

När det gäller program så är de inte så lätta att spara eftersom de lägger in sig i registret och registret är inte så lätt att bränna ut. Du skulle nog behöva ett program som Ghost från Symantec. Det är gjort för att spara undan en hel hårddisk i ett svep. Ghost är väl det vanligaste och så Acronis TrueImage. Dock så är de programmen inte gratis. Däremot så kan du alltid se till att spara undan inställningar och liknande på en data-DVD, om du ställer in att se dolda filer och operativsystemfiler i Utforskaren så hittar du mycket sådant i mapparna under C:\Documents and Settings\<anv.namn>\Lokala inställningar resp \Application Data. Du behöver ha en kopia på allt som finns på datorn som du skickar in, för resultatet kan ju bli att de skickar dig en helt ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I avtalet ingår "På plats support"

Det kommer hem en tekniker och lagar och byter i hemmet.

Vi får väl se vad dom hittar på.

Enl. avtalet har jag rätt till ny dator endast om samma serviceåtgärd utförts 3 ggr utan positivt resultat.

Bilder, musik, dokument och filmsnuttar ligger redan på DVD-backup men det här med att spara inställningar ber jag att få återkomma till senare för nu ska jag till jobbet igen.

Tack så länge.

Kraaamiz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju mer praktiskt, då vet man vad de gör i alla fall.

Hoppas att det går bra! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SunbeltKerioPersonalFirewall rapporterar: Driver Crash Error 104

Aktiverade Windowsbrandväggen så länge. Vet du om nån som är gratis och bättre?

 

Förresten borde jag nog ställt frågan i ny tråd och brandväggsforumet men nu blev det så här. Ska bättra mej.

 

[inlägget ändrat 2007-06-02 02:00:43 av Pelirally]

[inlägget ändrat 2007-06-02 02:01:23 av Pelirally]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tillåta regel för denna förfrågan?

 

[bild bifogad 2007-06-03 00:31:56 av Pelirally]

[inlägget ändrat 2007-06-03 00:33:53 av Pelirally]

950648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag tillåta regel för denna förfrågan?

Ja, det är Windows-program och WgaTray = Windows Genuine Advantage = kontrollen av giltigt Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Fujitsu/Seimens har fått min support(Nicator) att byta ut chipset, fläkt/kylpaket

och nätverkskort. Allt funkar bra nu och de gamla värmerelaterade segheterna och låsningarna är borta.

Processor temp tMax: 49

- " - Diode: 18

Hard Disc : 42

Tempen stiger något då jag packar upp rar´s, bränner och surfar samtidigt, men då går nya (tysta) fläkten igång och tempen sjunker direkt.

Så tack till alla ni som hjälpt till att väcka min kämpaglöd som ledde till reparatin och restitution. Jag fick 450:- i ersättning för bristfälligt fungerande burk.

Poängen kommer att hagla...kram Pälle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att du har en fungerande dator igen! :):thumbsup:

 

Jag tackar så mycket för alla poäng! :) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det var för bra för att va sant.

Nu kan jag inte längre dubbelklicka på mina mappar för att öppna dem utan att sökassistenten öppnas. När jag högerklickar så står Sök... som översta alternativ.

Hur jag än ändrar i kontrollpanelens mappalternativ och startar om så går sökassistenten igång igen vid dubbelklickning.

Finns det andra sätt att komma tillrätta med detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förekommer rätt ofta i Eforum så se t ex dessa trådar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=697909

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=742668

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör RegEdit och kontrollera att nycklarna,

HKEY_CLASSES_ROOT \ Directory \ shell

har värdet: none

 

Den var det. Toppen :)

Detta uppstod efter supporten varit och skruva.

Tusen tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...