Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ännu ett XP-SATA problem...


eson

Rekommendera Poster

Jag håller på att installera XP med sp2 på en SATA hdd. Ja har kommit förbi problemet med att xp inte hittar hårddisken, har drivers på en floppy och allt det där.

 

Men nu är problemet ett annat. Installationen går fint tills första rebooten, men efter den börjar installationen från början, den fortsätter alltså inte installationen efter första omstarten.

 

Va gör man? :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Vad händer mera?

Blir det bara svart eller står det något på skärmen?

 

Har du installerat SATA-drivers genom att trycka F6 under installationens början?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag trycker F6, installerar drivers. Fortsätter installationen, den kopierar över alla filer och kollar hårddiskarna. Sen står det ju något i stil med "nu är denna del av installationen klar, datorn måste startas om..."

Så datorn startas om, den bootar från skivan igen. Men allt är som det var innan jag startade om. Det är som att den har glömt att den har börjat en installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

För min del brukar det ta liten stund innan det dyker upp ett meddelande att den inte kan hitta några diskar efter första omstarten. Där finns möjlighet att installera SCSI-enheter. Man ska trycka S för att installera enheterna och göra det igen om man vill installera fler. Sedan Retur om man är klar.

 

Installationen fortsätter sedan...

 

Hämtat ur minnet senast jag installerade om för en månad sedan snart. :-)

 

Låt installationen fortgå och se vad som händer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, jag vet hur man installerar drivers, och det är inte där problemet är. Det spelar ju ingen roll om jag gör det igen efter jag har startat om första gången. Den börjar ändå om på en ny installation, men upptäcker förstås att det finns en påbörjad installation på disken och frågar om den ska ta bort den, men det gör ingen skillnad.

 

Det funkar inte att reparera eller något sånt heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj, det här kan förmodligen bero på något så basic att jag inte har tagit ur skivan efter att den har kopierat över installationsfilerna...

Blä, provar det nu. Skriver igen om det inte funkar.

 

Tack för din onödiga hjälp :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...att jag inte har tagit ur skivan efter att den har kopierat över installationsfilerna...

Jag har aldrig tagit ut skivan efter första omstarten. Inte efter andra heller, utan först efter att installationen är klar och jag loggat in till skrivbordet. Kan du se vilka devices som finns i BIOS -> Boot och i vilken ordning de ligger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tack för din onödiga hjälp :D

 

Onödiga?

 

Ditt huvudinlägg säger inte så mycket om vad du gjort och vad som hänt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, trodde att problemet hade en riktigt dum lösning men det var inte så enkelt. Jag uppskattar din hjälp jättemkt :)

 

Men grejen med att kopiera över alla installationsfiler på hårddisken måste ju vara att man kan installera utan skiva. Men det funkar inte oavsett vilket jag väljer nu.

 

Med skivan i: Installationen börjar om på nytt

 

När jag har tagit ur skivan: Det blir helt svart med undantag av ett litet typing streck som står o blinkar

 

EDIT: I Bios finns floppyn, cdn, och SATA disken. Dom ligger i den ordningen ja skrev dom nu.

[inlägget ändrat 2007-05-19 20:21:08 av eson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Bios finns floppyn, cdn, och SATA disken. Dom ligger i den ordningen.

Ändra till CD-ROM, harddrive och floppy. Börja sedan om från början med att ta bort befintlig partition, skapa ny partition och formatera. Kan vara värt ett försök.

Har sett inlägg om att man då den första omstarten sker, ska ändra så att harddrive är första bootalternativet och CD-ROM andra.. Det är dock något som jag aldrig behövat göra, utan jag har behållit ordningen CD-ROM, HDD och Floppy under hela installationsprocessen.

 

Edit:

 

Men gör inte som jag gjorde en gång, efter första omstarten tryckte jag på en valfri tangent...

Du förstår säkert vad det innebar, installationen startade om på nytt från CD:n...

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-19 20:33:22 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra till CD-ROM, harddrive och floppy. Börja sedan om från början med att ta bort befintlig partition, skapa ny partition och formatera. Kan vara värt ett försök.

 

OK jag provar det

 

Edit: Jo, så gjorde jag nyss också XD

[inlägget ändrat 2007-05-19 20:31:03 av eson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Bios finns floppyn, cdn, och SATA disken. Dom ligger i den ordningen ja skrev dom nu.

 

Om du har den ordningen och har disketten med drivrutinerna i floppyn, så är det boot från floppy. Och det går inte i detta fall, därför börjar installationen om?

 

Tar du ur disketten efter första omstarten bör installationen fortsätta, trots att du har boot från floppy först.

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-19 20:36:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jep, jag har tagit ur floppyn innan. Om man inte tar ur den står det ungefär "tar ur flyttbara diskar, tryck på en tangent för att starta om"

 

Men installationen fortsätter inte ändå, det blir svart och det hänger sig. Går inte med ctrl+alt+del ens.

 

Just nu kopieras filerna över till den nygjorda partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, installationen kom vidare tills nästa steg nu. Partitionen jag installerade på innan hade jag haft ganska länge. Jag gjorde den primär utifall jag skulle installera ett OS på disken. Har haft OS på en annan disk hittills nämligen.

 

Installationen går stabilt nu iaf, det har förmodligen löst sig.

 

Problemet var en gammal partition helt enkelt.

 

Skriver om det skiter sig igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...