Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från Vista till XP home edition


Blixt

Rekommendera Poster

Jag köpte en bärbar dator för ett tag sen och fick Vista som installerat operativsystem i datorn. Tycker att Windows XP fungerade bättre och smidigare så jag funderar på att byta tillbaka till det, eftersom jag har alla skivor och så från en annan dator (stationär) i hemmet. Jag fick också med Windows Vista på bootskivor när jag köpte den bärbara ifall det skulle hända något.

 

Frågan är: Hur gör jag för att byta från Windows VISTA till Windows XP Home Edition? Är det Klurigt eller rätt lätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera och installera WXP - klart!

Eller tänkte du på nåt mer avancerat?

obs windows licensen är bundet till 1 dator!

[inlägget ändrat 2007-05-19 15:01:55 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att byta från Windows VISTA till Windows XP Home Edition?

Gör det enligt skolboken som säger att du ska ändra i BIOS så att CD-ROM blir första bootalternativet.

Starta om med XP-skivan i.

Tryck valfri tangent för att starta med CD-skivan...

Välj att installera XP.

Ta bort partition, skapa ny och installera.

 

Det kan bli problem om det är en SATA-disk i din dator. Då måste du ladda drivers för SATA-kontrollern för att Windows ska hitta din hårddisk. Drivers måste laddas från en floppy. Har din dator en floppy?

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-19 15:07:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS ändrar jag när jag startar datorn väl? Genom att trycka på DEL? och ändra så att CD-ROM enheten startas först?. Vad är en sata-disk för något? Nej datorn har ingen floppy. Men det hände ej med några floppy disketter som var bundna till XP till den andra datorn.

 

MVH // Blixt

 

Bruce Springsteen & the E Street Band

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

obs windows licensen är bundet till 1 dator!

 

Enbart om det handlar om en OEM-licens, annars får man flytta den mellan olika datorer, men enbart på EN dator åt gången.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en sata-disk för något?

Hårddiskens gränssnitt. Antingen IDE eller SATA. Sedan finns SCSI, men det har knappast din laptop.

Testa med det tips du fått och se om Windows hittar din hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får skita i det här antar jag , tryckte i skivan och allt funka bra tills datorn hade laddat in massa saker från skivan. Sen skulle installationsprogrammet startas och då blev det blåskärm..........jippie!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle installationsprogrammet startas och då blev det blåskärm...

Hann du se något av informationen på blåskärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes , tog kort med mobilkameran.

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-05-19 18:39:22 av Blixt]

946905_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes , tog kort med mobilkameran.

Fick du inget STOP-meddelande också, som t.ex. SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

 

Har du möjlighet att kontrollera något av förslagen i blåskärmen, som t.ex. hårddiskstorlek, inaktivera alternativ för BIOS-minne?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej fick inget som såg ut så :/ , finns inga alternativ att välja. Det enda är stänga av datorn och ta ur XP-skivan. Då startar Vista normalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda är stänga av datorn och ta ur XP-skivan. Då startar Vista normalt.

Väl det.

Hur ser din disk ut med partitioner?

Kontrollpanelen (Klassisk vy) -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en skärmdump.

Vad är EISA-konfiguration, som tar nästan 12 GB av din hårddisk och inte har något angivit filsystem?

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-20 19:52:31 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en blekaste aning , men det ser ju jävligt mysko ut :S får googla lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en blekaste aning

Kanske det förinstallerade Vista har någon form av recovery/återställningspartition, som ställer till det vid försök till installation av XP?

Går säkert att ta bort, men då kanske du inte kan återgå till Vista? Antar att du inte fick en fullvärdig Vista-skiva med?

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-20 20:10:51 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hihi försökte skriva det nyss :) jo ja funderar också på det. MEN blir dom verkligen så stora eller är de tjag som är osmart och har någon inställning så att datorn gör många återställningspunkter? " på gott o ont" . Jag fick med : operating system - recovery DVD ( VISTA HOME BASIC ) , Drivers & Utilities ( Consumer Notebook 2007.03, Norman antivirus ( till vista ) , NERO 7 essentials och win DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN blir dom verkligen så stora eller är det jag som är osmart och har någon inställning så att datorn gör många återställningspunkter? " på gott o ont".

Hamnar återställningspunkter där?

Har du någon support från butiken du köpte frrån, kan du alltid fråga vad den här EISA-partitionen är för något. Uppge att du tycker den tar för mycket utrymme av hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är ju att jag inte kan ta mig in på den partitionen [EISA-Konf] . Köpte den på netonet datorn och det är en Fujitsu Siemens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar med Vista-DVD:n och väljer Reparera (längst ner till vänster) då du får Installera nu fönstret, vad ser du för alternativ i System Recovery Options? Om du klickar på Nästa och sedan Kommandotolken ska du kunna radera vad som finns på disken, med kommandot diskpart

Men återigen, hur gäller garantin om du raderar disken?

 

[bild bifogad 2007-05-21 17:11:35 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-05-21 18:43:05 av Maratonmannen]

947468_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Problemet du beskriver med SATA diskarna tror jag att jag har brottats med hela dagen/kvällen. Tröttnat på Windows Vista och vill nu istället ha mitt gamla XP home edition igen. Trodde dock inte det skulle bli problem så jag bara formaterade hårddisken och skulle instalera XP tänkte jag. när den laddat alla förberedelser och ska starta om för den slutliga instalationen slutar datorn tänka och inget händer. det står bara att Windows startas om, men utan resultat. Tror du att det skulle funka bättre med instalation på min andra HDD(SATA) utan att ha haft OP tidigare? eller uppstår samma problem där? (har ingen floppy, så kan inte lägga in några drivrutiner om det inte finns något annat sätt att göra det på?)

 

 

När jag köpte datorn var Vista förinstalerat och därmed har jag inga skivor så kan inte instalera tillbaka Vista heller..

 

 

Har stirrat mig blind på mitt problem och hoppas att du kanske vet något... Vad som hellst uppskattas!

 

MVH anton

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har exakt samma problem som du har. Och jag håller på att få hjälp att avinstallera Vista och istället installera XP.

 

Eftersom jag har SATA disk i datorn så måsta jag skaffa fram särskilda drivrutiner som passar till XP. Det är alltså inte så enkelt som man skulle tro att bli av med Vista.

Vilken dator har du? Jag har en TravelMate 7520 med Vista Home Premium.

 

Troligen kan du återinstallera Vista utan skivor. Starta om datorn. När namnet kommer fram på skärmen - tryck upprepande ggr på F2. Så har jag blivit anvisad att göra. Men jag fick hjälp att ta fram systemskivor.

 

Ska träffa min dataleverantör nu på måndag då får jag se om han lyckats skaffa fram "grejor" för att få bort Vista och in med XP.

 

Skicka mig din mailadress så skall jag lova hålla dig underrättad om mina framgångar. Kolla min mailadress på www.kalassidan.se

 

Lars

/Lacro

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Okey, vilken är din dataleverantör?

 

Jo jag har verkligen märkt att detta var mycket svårare än jag trodde, så nu sitter jag utan dator istället.

 

Har en HP (har glömt nu vilken model men inte ett allt för seriöst inköp då jag gick på studie bidrag när ja köpte den, köpt på Siba) med Windows Vista Home Premium. Okey men med F2 kommer man in i setup eller är jag helt fel ute? Tror iof jag har återställnings skivor för Vista som ja skulle kunna köra med.

 

Frågan just nu är, tror du att det går bättre att instalera XP på min andra HDD där Vista inte vart installerat?

 

 

Kan skriva mail adressen här: aint_88@hotmail.com. tack på förhand

 

 

MVH Anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...