Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från Vista till XP home edition


Blixt

Rekommendera Poster

Hej igen.

 

 

Försökte skicka mail till dig på den mailadress du skrivit. Men fick meddelande att din mailadress inte blev godkänd.

 

 

Här kommer mitt besked

 

Finns du i Gbg/Alingsåsområdet/Västkusten? Då tror jag säkert att min datorleverantör kan hjälpa dig.

Han har hjälpt många att avinstallera Vista och installerat XP.

 

Jag ska träffa min datorleverantör nu på måndag. Men för att han skall vara lämplig så måste jag veta var du bor.

 

Skicka mig ett mail så hör jag av mig

lars@lacroma.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey men med F2 kommer man in i setup eller är jag helt fel ute?

Det varierar mellan olika datormodeller vilka tangenter som har vilka specialfunktioner som att gå in i BIOS och starta en återställning, så man måste läsa på i manualen.

 

 

Frågan just nu är, tror du att det går bättre att instalera XP på min andra HDD där Vista inte vart installerat?

Nej. Om det är en SATA-disk så finns det två alternativ för installationen av XP.

1. Ha en diskett med drivrutinerna för SATA-kontrollern, kan normalt gå med en extern diskettenhet också.

2. Göra en special-version av XP-skivan där man lägger in SATA-kontrollerns drivrutin, så kallad slipstreaming. För detta så använder man ett program som nLite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

okey tror jag trixxat till så att jag vet hur en återställning går till...

 

1. Ha en diskett med drivrutinerna för SATA-kontrollern, kan normalt gå med en extern diskettenhet också.

 

Har som sagt ingen floppy så diskett funkar inte, men har en extren HDD, de jag skulle vilja veta är vilka drivrutinerna är och vart jag får tag i dem? Dessutom hur jag gör efter att jag har dem funkar det att bara ha den inkoplad? eller ska ja installera dem i windows? osv

 

 

tack på förhand

 

MVH anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern hårddisk hjälper inte. XPs installationsprogram förväntar sig att de finns på en diskett om de inte finns på installationsskivan.

 

SATA-kontrollern finns på moderkortet så det är på moderkortstillverkarens webbplats man ska finna dem, om det inte är en märkesdator (t ex HP) för då ska de finna på datortillverkarens webbplats.

 

Disketten är till för att installationsprogrammet ska kunna hitta hårddisken först och sedan under installationen installera även dessa drivrutiner i XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, då förstår jag. det är en märkes dator (HP) så det borde funka. ska undersöka det idag.

 

okey men det är isf bara att sätta i den å så ska det funka? isf åker jag och fixar en floppy nu och för säkehets skull en IDE HDD oxå om det skulle skita sej..

 

 

tack för hjälpen

 

MVH anton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på HPs webbplats för säkerhets skull. Ibland kan det tydligen vara lite svårt att få disketten att se ut som den ska med mapp och så, särskilt om anvisningarna för att skapa disketten är lite halvdana.

 

Jag hoppas att det går bra för dig! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey det ska jag, tack för hjälpen. min sista utväg blir annars IDE hårddisken där jag vet att det fungerar. Kan man ha både IDE och SATA samtidigt iof?....

 

 

 

 

Tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om moderkortet har IDE/PATA-kontakt också. Det är vanligt att CD/DVD-enheten sitter på en PATA-kontakt och i så fall kan man sätta en hårddisk på samma kabel som den, men kolla upp hur det ser ut i din dator för säkerhets skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo moderkortet har IDE/PATA också. Men DVD sitter i mitt fall också på en SATA kontakt. Men ingen panik, var nyss på jobbet (säljer begagnade datorer) och hämtade IDE kablar, en floppy och en IDE hårddisk. nu återstår att försöka hitta drivrutinerna och i värsta fall koppla in hårddisken och sen installera XP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...