Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP Startar inte


Toks1

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hoppas att nagon kan hjalpa till med mitt problem.

 

I kort har jag precis fatt hem den nya datorn.

Den nya datorn har bara en SATA raptor disk som jag vill ha OS:et pa.

 

I den gamla datorn har jag tva gamla IDE diskar, en med OS:et och en diverse disk. Mitt forsta steg skulle bli att koppla in min gamla HDD i den nya burken, kora Norton Ghost for att flytta over hela det nuvarande OS:et till den nya Raptor disken.

 

Det funkar bara inte, far bara upp den konstiga skarmen som berattar att Windows inte startats ordentligt. Jag far alternativ som att starta i Safe mode, Safe mode with Networking, Starta som vanligt eller starta som senast nar det funkade.

 

Safe mode startgrejerna kommer bara tillbaka med langa fillistor och sen borjar loopen om.

 

Starta Windows som vanligt och Starta som senast det fungerade blir samma sak men utan fillistan.

 

Jag ar sjukt forvirrad, skulle mitt XP Home Edition ha nagon konflikt med nya moderkortet? Eller nya dual core processorn?

 

Jag har alla tekniska detaljer tillgangliga om det skulle behovas.

 

All hjalp uppskattas.

 

TACK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat gamla disken som bootdisk i nya burken? I så fall kan det kanske förklara varför Windows inte vill ladda. Ofta funkar det att bara flytta över disken att gå med med ett annat moderkort men ibland kan det inträffa problem som för dig nu. Lösningen brukar då vara att göra en ominstallation/reparation av Windows så att det får korrekta drivrutiner för den nya hårdvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

...eller att installera Windows på Raptordisken. Glöm förstås inte drivisarna för SATA-controllern. Brukar finnas med på diskett eller så kan du hitta dom på moderkort - eller på datortillverkarens hemsida. Ladda ned och spara på diskett.

 

Är det något du vill hämta från dom gamla diskarna, så kan du alltid installera diskarna i efterhand. Därifrån kan du sedan gå in och hämta det du vill ha.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ RN

Hur reparerar jag OS:et pa min gamla IDE disk nar jag inte kan starta upp den?

 

@Stefan Eklinder

Att installera Windows pa nya Raptor disken vore inte helt fel. Problemet ar att den gamla burken koptes i England och OS:et var redan installerat och det kom ingen kopia med det.

 

Finns det nagot smidigt satt att kopiera mitt OS till en bootable DVD kanske?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Lösningen vore väl att köpa en OEM-version av XP:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097328

...installeras på samma sätt som annars.

 

Befarar annars att det blir strul med maskinvaruidentifikationen, om du kör en Ghost av systemet du har på den gamla datorn. Windows känner inte igen maskinvaran från tidigare och vägrar starta.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag ska handla in en vanlig kopia av XP och köra från början.

 

Återkommer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...