Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring och program?

Rekommendera Poster

Jag har lånat ett didgitalt trumset med MIDI-utgång. Hur gör jag enklast för att spela in ett spår på datorn? Hur ser en "normal" sladd ut? MIDI till USB/mikkontakt? Om jag kör t ex Audacity, känner datorn av strömmen av ljud i realtid och spelar in? Har ett Soundblaster Audigy 2 (ganska åldersstiget = fördröjning?) Är helt grön på detta och behöver lite initialt stöd. Gudier på nätet? Kommer förmodligen att leka lite med elgitarr också...

[inlägget ändrat 2007-05-17 12:54:40 av Karl-Oskar]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, MIDI är inte ljud, det är bara information om vilken tangent (trumma) som trycktes och hur hårt.

Du behöver ett program som kan spela in MIDI, tex FL-studio, Reason, Cubase, Protools etc.

En normal MIDI-kabel består av en 5-pol DIN-kontakt i varje ände. Har du inte MIDI-ingång på datorn, måste du skaffa ett MIDI-interface, tex ett som kopplas in i USB.

Sen behöver du nån form av synt som spelar upp ljuden, antingen en hårdvarusynt eller en mjukvarusynt, sk VSTi-plugin. Eventuellt har du en ljudmodul i trummorna, då behöer du i så fall koppla ytterliggaren en MIDI-kabel från datorn till den boxen (MIDI är enkelriktat och man behöver en kabel åt varje håll man vill skicka informationen).

[inlägget ändrat 2007-05-17 13:37:52 av Mr Andersson]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...