Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med vista


MISTY

Rekommendera Poster

Har skrivit i tråden "vista på bärbar dator" och fått mycket hjälp av maratonmannen.

Nu är det så att vi inte hittar nerladdning för SATA-DRIVERS. Eller vi hittar sidor där det står nerladdning men ingen hänvisning vidare.

 

Vi ringde support igår och då sa han att det skulle fungera med att installera skivan (viktväktarprogram på cd) och hjälpte mig att gå in i datorn och ta bort och lägga in en massa bockar i rutor här och var;).

Datorn blev snabbare men inget mer,tyvärr.

 

Ringde idag igen och sa att vi ville ta bort Vista och installera windows 2000 men icke sa nicke. DET ville de verkligen inte för då gällde inte supporten.

 

Så var får jag tag i drivrutiner som jag kan ladda ner till cd? Och ännu en dum fråga är det helt riskfritt att installera w-2000? Utan att hela datorn förstörs??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det återigen att SATA drivers men för Windows 2000...

 

Som extra bonus, så behöver Windows 2000 och XP drivrutiner för kontrollerkortet på diskett. Om du inte kan modifiera installations-CDn med drivers.

 

Det ser mer ut som att Viktväktarna får uppgradera sin program-CD istället. Bara att komma på tanken och förslå att nedgradera 7 år i operativsystemet. :)

[inlägget ändrat 2007-05-15 21:25:45 av Peddler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var får jag tag i drivrutiner som jag kan ladda ner till cd? Och ännu en dum fråga är det helt riskfritt att installera w-2000?

Det ser mörkt ut, tyvär. Hittar inte ens några drivers för XP.

Och även om det fanns drivers måste du ha floppy för att installera dessa. Alternativt gör du en slipstreamad skiva med drivrutinerna integrerade.

Att installera Windows 2000 är riskfritt.

 

Har du tittat på vad som finns på skivorna du fick med datorn, t.ex. Drivers och Utilities Consumer Notebook 2007.03?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet har vi men bara Vista basic.....

 

[inlägget ändrat 2007-05-15 22:15:01 av MISTY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet har vi men bara Vista basic...

Nog ska väl Virtual PC, som Peddler tipsar om, kunna installeras i Basic också.

Jag kör själv VPC i Vista och har en dualboot med Windows 2000 och Vista i VPC.

 

http://max.ownit.nu/Desktop.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på sidan och vi sa att det nog inte går eftersom inte Basic stod med men vi intallerade ändå. Allt gick bra men vi kan inte lägga in något i slutskedet, troligtvis där man ska lägga in windows 2000. Ska se om och hur mycket det kostar att uppgradera till vista som funkar.

 

Har kollat och det verkar som om Ultimate är bäst bara 2490kr

;).Det blev en dyr affär det här men man får betala för sina misstag....

[inlägget ändrat 2007-05-16 17:18:55 av MISTY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kommit så lång att virutiella pc är installerad. Jag trycker på starta den letar ett par minuter stoppar och vill "Reboot and Select Proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device". Spelar ingen roll om jag tryckt in skivan innan jag tryckt på start heller.

 

Vad betyder meddelandet och vad gör jag????

 

Nu är vi förhoppningsvis nära eller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trycker på starta den letar ett par minuter stoppar och vill "Reboot and Select Proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device".

Har du provat med klicka på Action och välja Ctrl + Alt + Del?

 

Alternativt trycker du Delete-tangenten på tangentbordet, då du ser bilden Press DEL to run Setup. Men du har bara någon /några sekunder på dig. Missar du, börja om med Action -> Ctrl + Alt + Del.

Då du sedan har Setup eller BIOS Setup framme, pila till Boot och välj att CDROM ska vara första bootalternativet.

 

[bild bifogad 2007-05-17 21:12:52 av Maratonmannen]

946438_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om jag tryckt in skivan innan jag tryckt på start heller.

Utgår från att det är Windows 2000 skivan du har stoppat i?

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-17 21:26:27 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi trycker på DEL och får upp menyn, väljer cd trycker på F10 ok.

 

Om jag går in direkt igen för att kolla att den står på cd har den gått tillbaka till boot...

 

Om jag ändrar samma sak i startmenyn på datorn direkt kan man ju flytta så att cd står överst som nr 1.

 

Jag prövade det i virutiella pc menyn men det funkar inte att sätta cd först utan det är bara pilarna som gäller, eller. Jag trycker ok men som sagt den har flyttat sig till boot igen.

 

Jodå det är den vi vill ha in windows 2000, prövade även med w-98 men samma sak.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-18 10:10:23 av MISTY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är den vi vill ha in windows 2000...

En Windows 2000 skiva är normalt bootbar.

Har du flera CD/DVD-ROM i din dator? Om ja, stoppa Windows-skivan i en annan CD/DVD-ROM enhet. Jag har tre optiska enheter i min dator, men Virtual PC ser bara en av dem.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-18 10:38:15 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte vad jag vet:). Har iallafall bara en lucka vad jag förstått skulle detta vara en av de enkla datorerna.

 

 

Men att den ändrar tillbaka när jag markerar cd tycker jag är konstigt.

Ser att du lagt in en bild i ditt tidigare inlägg men kan ej ta upp den.

[inlägget ändrat 2007-05-18 11:16:19 av MISTY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du lagt in en bild i ditt tidigare inlägg men kan ej ta upp den.

Det är bilden med Press DEL to run Setup, men du verkar ha hittat dit eftersom du kan gå in i Virtual PC BIOS. Postar i alla fall bilden på nytt.

Man ska egentligen inte behöva ändra i BIOS för att få CDROM som första bootalternativ. Installationen ska köra igång med automatik med en Windows 2000 skiva. Har du testat alla varianter för att starta om VPC med Windows 2000 skivan i?

 

[bild bifogad 2007-05-18 11:41:56 av Maratonmannen]

946571_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag nog inte jag trodde det bara var att trycka på start när man har VPC i och sen lägga i skivan....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag nog inte jag trodde det bara var att trycka på start när man har VPC i...

Händer något när du har skivan i från början?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag startar med cd:n i vill den installera om hela datorn och DET går inte har vi lärt oss.

 

Satte i skivan när vpc:n var igång ville visa texten som kom upp där och försökte kopiera den så jag tryckte på Ctrl+c ett par ggr det konstiga var då att skivan började låta och texten hittade ingen boot kom upp och sen började den om att installera. Blev sur och tryckte på cd fliken och vips startade installationen:):):):thumbsup:.

 

Såååå nu är w-2000 installerat + viktväktar skivan men, tänk att det alltid blir ett men;). Men hur får vi upp fönstret i hela skärmen för jag ser inte allt i vpc rutan bla knappen man ok med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såååå nu är w-2000 installerat + viktväktar skivan.

Men hur får vi upp fönstret i hela skärmen för jag ser inte allt i vpc rutan bla knappen man ok med.

Envishet lönar sig. :)

Om du vill ha större fönster för VPC, sätt muspekaren i ett av hörnen och dra ut. Eventuellt måste du först installera uppdatering/tillägg för VPC. Det hittar du i menyn Action.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-20 07:54:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in och ändrade i menyn och nu är det fullskärm:thumbsup:.

 

 

Ni, helst maratonmannen, ska ha stort tack för all hjälp och det var tur att vi hittade hit till forumet annars hade det nog varit en stycken kraschad dator;).

Har lärt oss otroligt mycket.

 

Vi återkommer....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och nu är det fullskärm

Är det OK bildkvalité med fullskärm?

 

Bra att du fått det att fungera. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...