Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt nätverk


rumbleinthejungles

Rekommendera Poster

rumbleinthejungles

Jag håller på att bekanta mig med W server 2003. har byggt ett litet lokalt nätverk, installerat webbserver, dns och Active Directory.

 

En bekant säger att jag dessutom behöver installera dhcp. Stämmer det? Jag har testat att logga in från klienten, det fungerar, men är seeeeegt, och hans förklaring är att jag inte installerat dhcp.

 

Alltså: vad behöver jag installera för att mitt lilla, lokala experiment skall fungera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
En bekant säger att jag dessutom behöver installera dhcp

 

Nej, det behöver du inte, det går bra att köra den DHCP-server som finns i routern.

 

Däremot ska du ha din WS2003-server som DNS-server på dina klienter, så i din DHCP-server (vilket det än är) så ska du knappa in din WS2003's IP som DNS-server, sen blir det inte segt längre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Tack för svaret!

 

En följdfundering: om jag ändrar dns på klienten, innebär det då att jag inte kan surfa med den datorn?

 

Mitt system ser ut på följande sätt: det är två datorer uppkopplad emot Internet via en helt vanlig router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
En följdfundering: om jag ändrar dns på klienten, innebär det då att jag inte kan surfa med den datorn?

 

Nej, det enda som händer är att din WS2003-burk agerar DNS istället för din operatör, med det tillägget att den även kan ta hand om AD-frågorna i nätet.

 

Mitt system ser ut på följande sätt: det är två datorer uppkopplad emot Internet via en helt vanlig router.

 

Inga problem, det är så man ska göra.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Ok, men då måste jag ha igång servern för att komma åt Internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Det var det jag tänkte undvika. Jag tänker bara köra den periodvis. Men då kanske jag behöver ett annat upplägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, du kan låta datorerna ha kvar sin DNS, men då ska du inte heller låta de datorerna logga in på servern. Det blir ohyggligt långsamt samt att du kommer få en massa strul.

 

Jag hade satt servern och en klient i ett eget nät och lekt/testat/labbat i lugn och ro där.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Om jag köper ditt förslag, måste jag väl stäng av dhcp-funktionen i routern, eftersom den tas över av Windows 2003?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nej. DHCP kan du som sagt köra kvar i routern utan problem.

 

DNS kan du ha igång parallellt i både routern och ws2k3.

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-15 16:02:38 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Oj, du kan mycket.... En annan sak jag funderar över: jag har nu ordnat så att klienten når servern efter inloggning. Jag vill nu att filer som skapas i klienten på användarkontot lagras på servern. Faktum är dock att de ligger kvar på klienten. Har jag missat att skapa något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har jag missat att skapa något?

 

Då måste jag först fråga vad du har gjort?

 

Du menar antagligen centrala profiler, dvs det som användaren sparar på skrivbordet (hemska tanke!) och Mina dokument. Då är det så att dessa filer ligger BÅDE på den lokala hårddisken OCH servern och synkas vid in- och ut-loggning. Detta för att om man har en bärbar dator, så har man filerna med sig även om man inte når servern, vilket kan vara praktiskt...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Jag har skapat ett användarkonto på servern. Det är inga problem att logga in på det från klienten. När jag sparar t ex en Word-fil på klienten lagras den inte på servern, utan istället ligger den kvar på klienten, t.ex på skrivbordet eller Mina dokument. Poängen med en server är ju att filerna skall lagras på den därför att det bland annat underlättar backup.

Problemet är alltså att den synkning som du beskriver inte sker.

 

[inlägget ändrat 2007-05-15 18:50:08 av rumbleinthejungles]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Problemet är alltså att den synkning som du beskriver inte sker.

 

Har du ställt in sökvägen var profilen ska lagras? (se bild)

Kontrollera också att användaren har rättigheter att skriva till mappen.

 

 

 

 

 

 

[bild bifogad 2007-05-15 19:01:36 av Mr Andersson]

945894_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

tack för tipset! jag skapade en mapp - profiler - och i den en undermapp för min testperson - mrX

 

Därefter loggade jag in på klienten, skapade ett Worddokument och sparade det på skrivbordet. Ettt andra worddokument aprades i Mina dokument. Jag loggade ut och kikade i servern, men där var det tomt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Skall inte domännamnet in i adressen d:\profiles\nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nej, enbart sökvägen.

 

Vid närmare eftertanke bör man nog skriva den i UNC-format, alltså :

 

\\servernamn\profiler\nisse

 

Vilket också förutsätter att du delar ut mappen d:\profiler som 'profiler' med fullständiga behörigheter på utdelningen (dvs everyone får göra allt).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Nix, det hjälpte dessvärre inte. Kan klienten vara fel inställd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Märkligt. Jag kan iofs minnas lite fel, jag ska göra ett eget försök senare i kväll, har en del annat att pyssla med nu ett tag.

 

Du loggar ut innan du kollar på servern?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rumbleinthejungles

Nu fungerar det. Jag hade naturligtvis stavat fel i datornamnet... Ett problem: om man delar ut allt som du föreslår, så kan ju alla i nätverket ta del av alla andras filer. Knappast bra ur säkerhetssynpunkt eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
man delar ut allt som du föreslår, så kan ju alla i nätverket ta del av alla andras filer. Knappast bra ur säkerhetssynpunkt eller...?

 

Inte riktigt.

 

Själva utdelningen av mappen Profiler, måste alla ha fullständiga rättigheter till samt att alla måste få skapa mappar däri.

 

Sen ska givetvis rättigheterna i respektive mapp, bara vara för användaren i sig. Detta löser sig automatisk om man låter systemet självt skapa undermapparna. Du ska alltså inte lägga tid på att skapa användarnas mappar manuellt, du gör det bara jobbigt för dig själv....

 

Bra att du fick det att fungera, det började bli riktigt skumt :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hår i Lokala nätverk:)

Ladda ned GPMC 1.1 eller senare, och installera den på servern. Sen skapar du en Group Policy. I GPMC väljer du USER Konfiguration, sen Kommer inte ihåg mapp namnet men det finns tre mappar i user konfiguration , gå in i den mellersta. sen Redirection, i redirection finns "desktop", My documents. därifrån kan du omdirigera användare att komma till sin hemma mapp.

------------------------------------------------------------

Se om jag är online:

http://www.xfire.com/profile/darkluna/

// Codler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...