Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan man få data i en tabell att automatiskt matas in i en annan tabell?

larsopold

Recommended Posts

Hej, jag är helt nybörjare, men jag skulle vilja ha svar på en grundläggande fråga.

Om jag skapar två tabeller.

Tabell1. Tabell2.

Tabell1 innehåller poster bestående av fälten /kolumnerna "ISBN" och "boktitel" (det är bara ett exempel)

Tabell2 har bara en kolumn, nämligen "titel"

är det då möjligt att det som matas in i ett fält i en post i Tabell1 , nämligen fältet "boktitel" automatiskt kopieras till en post i Tabell2?

Nu är inte frågan om huruvida detta är en onödig sak att göra, utan ifall det är möjligt överhuvudtaget.

Jag trodde i min enfald att om hag kopplade ihop tabellerna, och kopplade fältet boktitel i tabell1 till fältet "titel" i tabell2 - så skulle tabell2 nästa gång jag öppnade den, ha en rad poster innehållande de olika boktitlarna jag matat in i tabell2.

Kan någon berätta för mig vad jag gör för fel?

Mr Andersson

Detta görs inte automatiskt utan det måste man göra manuellt i sin programkod.

Jag trodde i min enfald att om hag kopplade ihop tabellerna, och kopplade fältet boktitel i tabell1 till fältet "titel" i tabell2 - så skulle tabell2 nästa gång jag öppnade den, ha en rad poster innehållande de olika boktitlarna jag matat in i tabell2.

Det fungerar inte så. Att koppla ihop tabeller, är att man berättar vilka fält i respektive tabell innehåller samma data så att man kan göra fungerande relationer. Tex

Tabell 1 har BokID, ISDN

Tabell 2 har TitelID,BokID,Titel

Här kopplar man ihop de båda BokID med varandra, då vet databasen att poster där dessa är likadana, hör ihop. Dock kommer ingen data att automatiskt kopieras.

Ja, tack, då förstår jag det, tror jag. (angående relationerna, och anledningen att man kopplar tabeller)

Men huvudfrågan återstår: om det är möjligt att få fält som matas in i tabell1 att automatiskt genererar en post i tabell2.

[inlägget ändrat 2007-05-15 13:08:22 av larsopold]

Mr Andersson

Det kommer inte att skapas några poster automatiskt i tabell2, däremot, när du skapar en ny post i tabell2 manuellt (och har byggt relationer och forumlär korrekt) så kommer rätt ID att sättas, så att relationerna fungerar.

För att göra som du vill i Access måste du skriva programkod som gör jobbet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...