Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsultarvode


jgauffin

Rekommendera Poster

Någon här som jobbar som konsult?

Jag har startat ett eget företag och min gamla arbetsgivare vill hyra in mig ibland för att fixa fel tills de lärt upp en ny utvecklare.

 

Det är ett rätt avancerat system skrivet i C++.

 

Hur mycket kostar en duktig/vass konsult idag (timpris till kund)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det varierar väldigt kraftigt, både beroende på konsult och på kund. Är du den enda som behärskar systemet idag så skulle jag klämma till med åtminstone 1500:-/h, annars känns väl runt 7-900 ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag skulle även se till att skriva ett avtal som anger hur lång tid som avses, tex 3 månader och X timmar per vecka. Otydliga begrepp som "tills de lärt upp..." låter inte bra i mina öron, du måste ju kunna planera din tid och ditt arbete på ett vettigt sätt.

 

Tänk sen också nog igenom skillnaden med att vara konsult istället för anställd, speciellt när det handlar om samma uppdragsgivare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är punktinsatser som det handlar om. En halv dag här och där.

Sedan 2 dagar i höst när jag ska gå igenom produkten med den nyanställde.

 

Jag gör det mest för att vara schysst mot dem, dock vill jag ta ut en ersättning så de tänker sig för innan de kontaktar mig, eftersom det blir störningar i mitt egna arbete. Men jag vill givetvis inte överdriva med priset.

 

Edit: Jag kommer inte jobba som konsult annars, utan jag har en idé till en produkt som jag ska utveckla för att sedan sälja.

 

Är 1200kr/timmen högt, eller är det ok?

[inlägget ändrat 2007-05-14 20:54:07 av så trött - ge mig en edit funktion]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Är 1200kr/timmen högt, eller är det ok?