Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsultarvode


jgauffin

Rekommendera Poster

Någon här som jobbar som konsult?

Jag har startat ett eget företag och min gamla arbetsgivare vill hyra in mig ibland för att fixa fel tills de lärt upp en ny utvecklare.

 

Det är ett rätt avancerat system skrivet i C++.

 

Hur mycket kostar en duktig/vass konsult idag (timpris till kund)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det varierar väldigt kraftigt, både beroende på konsult och på kund. Är du den enda som behärskar systemet idag så skulle jag klämma till med åtminstone 1500:-/h, annars känns väl runt 7-900 ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag skulle även se till att skriva ett avtal som anger hur lång tid som avses, tex 3 månader och X timmar per vecka. Otydliga begrepp som "tills de lärt upp..." låter inte bra i mina öron, du måste ju kunna planera din tid och ditt arbete på ett vettigt sätt.

 

Tänk sen också nog igenom skillnaden med att vara konsult istället för anställd, speciellt när det handlar om samma uppdragsgivare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är punktinsatser som det handlar om. En halv dag här och där.

Sedan 2 dagar i höst när jag ska gå igenom produkten med den nyanställde.

 

Jag gör det mest för att vara schysst mot dem, dock vill jag ta ut en ersättning så de tänker sig för innan de kontaktar mig, eftersom det blir störningar i mitt egna arbete. Men jag vill givetvis inte överdriva med priset.

 

Edit: Jag kommer inte jobba som konsult annars, utan jag har en idé till en produkt som jag ska utveckla för att sedan sälja.

 

Är 1200kr/timmen högt, eller är det ok?

[inlägget ändrat 2007-05-14 20:54:07 av så trött - ge mig en edit funktion]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Är 1200kr/timmen högt, eller är det ok?

Det beror ju som sagt på kunden. Det är högkonjunktur för IT-sektorn, men konsultarvodena är inte fasta och anpassas efter kunden (förutsatt att man verkligen vill behålla sina kunder vill säga =). 1200 ligger ju i den högre skalan men om det bara är punktinsatser och du dessutom vill slippa samtal stup i ett så tycker jag det är helt rimligt.

 

Att vara schysst med priset för sakens skull kan ju vara bra om du har planer på att göra jobb åt dem i framtiden, annars tycker jag det rimmar illa med företagande. Man ska veta sitt värde i den här branschen, speciellt som den går upp och ner hela tiden och mängder av yngre förmågor alltid hotar ens inkomster längre fram. Under en högkonjunktur skall man klämma ut så mycket man kan av marknaden för att täcka de sämre åren som ofelbart kommer. Men det är bara min inställning.

 

Jag tycker du börjar med runt 1100-1200 och sen får ni väl diskutera det om de verkar helt ovilliga att acceptera den summan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar. Jag kommer inte göra några fler jobb åt dem, utan detta är en engångsgrej. Gör jag inte detta kommer de att få stora problem eftersom min produkt är den som de säljer mest utav. det finns två andra utvecklare på företaget, men ingen av dem har tid att sätta sig in i produkten. Företaget är istället på väg att anställa en ny utvecklare som ska ersätta mig så småning om.

 

Dock är det c:a 50k rader kod och 4-5 olika program, så det är en rätt tung uppgift för en ny utvecklare. Kan man inte telefonibitarna från början är det rätt komplicerat för en ny utvecklare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Dock är det c:a 50k rader kod och 4-5 olika program, så det är en rätt tung uppgift för en ny utvecklare. Kan man inte telefonibitarna från början är det rätt komplicerat för en ny utvecklare.

 

Då kan de bli så att du blir inhyrd för att utbilda den kommande utvecklaren i "ditt" program... Hur ställer du dig till det?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag är i en liknande situation själv just nu, med skillnaden att jag har en dryg månad kvar hos min gamla arbetsgivare, som jag spenderar större delen av att skriva en så detaljerad teknisk dokumentation+referens jag hinner med. Men killen som ska ta över kommer ha enorma problem ändå, inte minst då han knappt arbetat i .Net tidigare, som systemet är skrivet i. (Det är dock inte mitt problem).

Även detta system har hunnit bli väldigt stort (någonstans mellan 80-85000 rader sist jag kollade) så självklart kan man ju inte täcka allt, utan ansvaret ligger slutligen hos den som tar över.

 

Jag har inte fått någon förfrågan ännu om eventuella punktåtgärder efter detta och jag kommer nog ändå ha så mycket att göra i min nya yrkesroll att det ändå inte skulle finnas någon tid eller ork över. Men om det kom något krisförfrågan skulle jag nog lägga mig väldigt högt i pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll. Det är för att de ska klara sig. Det enda jag bryr mig om är min tid nu under de fem månader jag behöver för att utveckla första versionen av min egen produkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i en liknande situation själv just nu, med skillnaden att jag har en dryg månad kvar hos min gamla arbetsgivare

Grattis! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa 1200kr per påbörjad timme och en minidebitering på två timmar.

Han blev inte så väldans glad kan jag säga. Dock stod jag på mig och sa att det är det budet som gäller.

 

Jag har alltid varit den schyssta killen som alltid ställer upp, så detta känns minst sagt lite småjobbigt. Men det är väl bara att jag vänjer mig, för snäll kan man inte vara som egen företagare. ;/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du måste betala försäkringar och en massa andra grejor själv. Du kan ju få tangentbordet i huvvet, då sitter du där oförsäkrad mot arbetsskada.

 

Om han inte vill pröjsa så får han väl anställa en indier eller nån polsk svartjobbare.

 

 

Rimligt pris för det du gör skulle jag nog påstå ligga mellan 2 och 3 tusen i timmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Grattis!

Tackar Cecilia, det känns toppen! (Jag antar att det var grattis till nya jobbet?) :):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Rimligt pris för det du gör skulle jag nog påstå ligga mellan 2 och 3 tusen i timmen.

 

Låter "way over the top".

 

Man behöver inte vara girig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Man behöver inte vara girig.

Varför inte? Det är ju högkonjunktur och stor brist på kvalificerade utvecklare. Då är det naturligt att höja konsultarvodena för att täcka kommande lågkonjunktur. Det är ju så man lyckas överleva i långa loppet som konsult.

 

EDIT: Sen beror det ju självklart på graden av komplexitet på det man utför. För ex. enkel webbutveckling håller jag med om att det är alldeles för högt, men i fallet som trådskapare nämnde tycker jag det är helt ok.

[inlägget ändrat 2007-06-29 05:00:07 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...