Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemmastudio


patito

Rekommendera Poster

hej! jag har planer på att bygga ihop ett hemmastudio. tänkte spela in akustisk gitarr och sång men även investera i antigen en synth eller midikeyboard eller midi-klaviatur.

min fråga är vad det är för skillnad mellan synth, midi.keyboard och midi-klaviatur? jag vill kunna använda någon av dessa ihop med reason för att skapa olika ljud och även "vanligt-piano ljud" och trummspel.vilken av dessa lämpar sig bäst till det jag ska göra?räcker det med midiklaviatur (för det verkar billigast)?(vill inte lägga ut extrema summor pengar)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Den största skillnaden är att en synth producerar ljud själv, medan en midi-keyboard ( i sin enklaste form) bara skickar styrsignaler till andra enheter som i sin tur innehåller de ljudgenererade komponenterna.

 

Klaviatur är det svenska ordet för keyboard, så samma sak alltså.

 

Svaret på din andra fråga är att du inte behöver en fullfjädrad synth utan en midi-keyboard räcker, eftersom det är din dator som är den ljudgenererande komponenten i detta fall.

[inlägget ändrat 2007-05-10 23:14:35 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tänk på att du inte kan spela in ljud i Reason, bara MIDI. För att spela in akustisk gitarr behöver du alltså ett annat program, tex FL-studio som har blivit min favorit.

 

Vidare bör du skaffa ett "riktigt" ljudkort, ett med MIDI-in, MIC-in, Mic-PreAmp, Fantommatning och sen antingen USB eller FireWire-koppling till datorn samt låg latency (responstid från det att du trycker en MIDI-tangent tills det hörs ljud). Ljudkrt med hög latency går helt enkelt inte att använda i dessa sammanhang. Man använder då ASIO-drivrutin.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha ok då kommer alltså reason att kunna fungera ihop med midikeyboarden som en synth?

har kollat lite på midi-keyboard och det finns vissa med programmerbara rattar och liknande. ska man kunna programering eller följer det med program där man väljer vad dessa ska ge för egenskaper till ljudet eller vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
ska man kunna programering eller följer det med program där man väljer vad dessa ska ge för egenskaper till ljudet eller vad?

 

Dessa rattar och spakar skickar vanliga MIDI-kontrollsignaler och i ditt program (tex Reason eller vad du nu använder) så kopplar du en viss kontroll till en viss funktion i programmet. Beroende på program, är detta mer eller mindre pedagogiskt.

 

då kommer alltså reason att kunna fungera ihop med midikeyboarden som en synth?

 

Exakt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha ok va bra tack för hjälpen! hjälp mig mycket.

en annan fråga. om jag nu vill ha något enklare trumspel och tänkte mig att skapa det själv genom någon sorts program och ihop med midi-keyboarden? går detta och vilket program behövs isåfall?

tack så jättemycket för svaren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
om jag nu vill ha något enklare trumspel och tänkte mig att skapa det själv genom någon sorts program

 

Trumkomp gör du enklast i Reason (eller annat program). Om du vill, kan du så klart spela det på MIDI-keyboardet också, men jag ser ingen vettigt anledning till det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. så om man ska summera detta så behöver jag. midi-keyboard, kondensatormic, program till midi och skapa trumkomp typ reason, program för att spela in sång och gitarrspel typ FL-studio,ljudkort, ett med MIDI-in, MIC-in, Mic-PreAmp, Fantommatning och sen antingen USB eller FireWire-koppling till datorn samt låg latency.

inget mer då alltså?inga kompenter mellan midikeyboard och data mm?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
inga kompenter mellan midikeyboard och data mm?

 

Kablar.

 

Tänk på att det jag beskivit är exempel, det finns tusentals olika produkter i alla möjliga prisklasser och du ska givetvis sätta dig ner och fundera på vad just du behöver.

 

Kolla på http://www.halmenmusik.se/

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...