Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Affär på Blocket


swedeboy

Rekommendera Poster

Låter bra!

 

Meddela gärna resultatet sen ;-)

Fast det tar säkert några månader (halv år?) innan ARN är klara...

 

Lycka till iaf!

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Fick idag svar från Allmänna Reklamations Nämnden, och nämndens beslut blev att ärendet avvisas.

 

 

Bemötande från detta företag är under all kritik.

Fick inte ens svar på reklamationen jag skickade till företagets VD.

 

Det här företaget verkar ju inte bry sig så mycket om Konsumentköplagens regler.

 

[inlägget ändrat 2007-06-01 12:01:49 av swedeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Bemötande från detta företag är under all kritik.
Företaget heter Varbergsdata

 

Har inte sett den här tråden tidigare. Med tanke på hur deras webbsajt ser ut och det faktum att de säljer via Blocket hade iallafall för mig varit varningssignal nog att inte köpa något från dem. Är det ens ett registrerat företag?

Jag antar att du får ta historien som en lärdom helt enkelt.

 

Hur löd förresten ARNs beslut, brukar de ge motivationer vid avslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skäl för beslutet:

Nämnden prövar inte tvister på sin elavdelning där värdet av vad som yrkas understiger 1000 kr.

Eftersom värdet av det belopp som yrkas, 635 kr , understiger värdegränsen kan nämnden inte pröva tvisten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ok. Det låter iofs rimligt, de måste nog dra gränsen någonstans annars skulle de aldrig hinna med alla fall.

 

Har du prövat med en KO-anmälan? Inte för att jag tror att du har någon chans att få dina pengar, men om tillräckligt många anmälningar kommer in om ett företag kan det ju iallafall leda till att man utreder det. Kan ju hjälpa folk i framtiden från att gå på samma blåsningar. Jag vet inte om detta fall hamnar under KOs ansvarsområden, men det kostar ju inget att försöka, iväg med ett mail bara.

 

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=620&lngCategoryID=826

 

[inlägget ändrat 2007-06-01 12:28:31 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
samt svar från företaget Varbergsdata på klagomålet.

Haha, jösses, hur kan man som företagare gå ut officiellt och kalla kunder för snåla? Inte mycket bakom företagarpannbenet där inte! :thumbsdown:

 

Du kan ju se det som en tröst att den där Fairshopping-tråden är träff nr 3 på Google (och denna tråd träff nr 7) när man söker på Varbergsdata. Sämre reklam kan de inte ge sig själva.

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-01 13:00:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

 

Tack för tipset om en KO-anmälan. Skall skicka ett mejl till dom, och höra vad dom tycker om detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Trist att du inte fick dem att pröva ditt ärende. :-(

 

Om det är som det står i inläggen på "Fairshopping" att det enbart kostar 1200kr att driva det till tingsrätten vore det kanske lämpligt att göra det :-)

Bara för att sätta dit dem!

 

Trist att de gör så här, det värsta är ändå att de inte fattar att de gör fel!

 

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att du inte fick dem att pröva ditt ärende. :-(

 

Jo jag tycker också det, men det är ju inte så mycket att göra åt det.

 

Har skickat ett mejl till Konsument Göteborg för och höra vad dom tycker om att driva ärendet till tingsrätten.

 

Har även gjort en KO-anmälan.

 

 

 

I ett inlägg om det här ärendet på Fairshopping så skriver en person följande

 

En annan väg är att snacka med Microsoft, jag såg att företaget var en så kallad Registered Partner, det kan ju hända att Microsoft inte vill ha med så oseriösa företag att göra...det ger ju inte dig några pengar, men alltid lite hämnd!

 

Om man skall kontakta Microsoft. Hur skall man gå till väga då? Vem skall man isåfall kontakta? Lämna gärna en länk, och vad skall man hänvisa till?

[inlägget ändrat 2007-06-01 14:01:52 av swedeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailade just företaget.. skulle vara kul att busa lite dem.,

I'll keep you posted.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Mailade just företaget.. skulle vara kul att busa lite dem.,

Hehe, ja du har väl fått lite blodad tand vid det här laget :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amen brother!

 

(Surftown svarar inte ens på mina mail längre... hehe)

[inlägget ändrat 2007-06-01 14:25:51 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phenomen

 

Jag har redan gjort en reklamation på posten, och svaret från dom var att dom inte kunde göra något mer än att göra en sökning efter innehållet.

 

Någon ersättning betalade dom inte ut, då Varbergsdata hade skickat försändelsen som 1:a-klass brev i ett enkelt kuvert.

 

 

Tror inte jag kommer så långt med en polisanmälan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar dess prissättning så finner jag den smått otrolig ca 650:- för en Ent Office (volume license).....

 

Rädd att t.o.m Dustin tappar "hakan" för dessa priser....

 

btw; kan man sälja "Volume Licenser" över "disk"?

 

[inlägget ändrat 2007-06-01 20:27:00 av Jojja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. deras sida är nere och de svarar inte på mail. Små lurisar kanske?

 

PS. Jojja... har webshoppar hakor? DS.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-01 21:47:44 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
jepp, det ligger i koden...

Fast W3C stödjer väl inte hakor? =)

 

Kommentar till Phenomen:

Sämsta tipset hittills. !:thumbsdown:

Man polisanmäler inte för att man har rätt att göra det. Det finns gott om instanser i landet för att behandla sådana här saker utan att behöva tynga en redan överbelastad myndighet med skitsaker. Polisväsendet har bra viktigare saker att lägga sina nedskurna resurser på.

Skärpning Phenomen!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-02 08:34:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Tycker det verkar ganska uppenbart att detta företag är ett blufföretag. Deras affärsidé är att lägga ut annonser på blocket och lura pengar av de stackare som nappar. De kommer inte att bry sig om sitt rykte eller vad någon myndighet säger, utom möjligen polisen. Jag tycker Phenomens förslag var det bästa hittills. Du lär inte få tillbaka dina pengar men du kanske kan förhindra att fler blir lurade.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om instanser i landet för att behandla sådana här saker utan att behöva tynga en redan överbelastad myndighet med skitsaker. Polisväsendet har bra viktigare saker att lägga sina nedskurna resurser på.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Anjuna. En av de viktigaste (kanske den viktigaste) funktioner som rättsväsendet har är väl att tillse att "vi" inte kan lura varandra lite som vi vill.

 

Om du frågar mig, vilket du ju iofs inte gör, så är ekonomiska brott mycket farligare för samhället än mord och våldtäkter.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Om du frågar mig, vilket du ju iofs inte gör, så är ekonomiska brott mycket farligare för samhället än mord och våldtäkter.

 

Nu är du ute på djupt vatten. Det beror på hur man ser det. Ekonomiskt kan bedrägerier mm vara farligare för samhället, men moraliskt? Dessutom beror det förstås på vem som blir mördad eller våldtagen. Men för det enskilda offret är ju ett ekonomiskt brott en bagatell, och ur humanistiskt perspektiv ska ju förstås mord/våldtäkter prioriteras högre.

 

Men du har rätt i att det är viktigt att polisen tar tag i sådana här saker också, därav min post ovan.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Anjuna. En av de viktigaste (kanske den viktigaste) funktioner som rättsväsendet har är väl att tillse att "vi" inte kan lura varandra lite som vi vill.

 

Medhåll.

 

Dessutom har det väl visat sig vara en bra strategi att gripa in vid småbrott? Dels att man lyckas fånga en del riktigt fula fiskar av bara farten, dels att man kan stoppa utveckling mot grövre brott.

 

Om du frågar mig, vilket du ju iofs inte gör, så är ekonomiska brott mycket farligare för samhället än mord och våldtäkter.

 

Hur menar du? Att det kostar samhället mindre pengar att ta hand om offren och reda ut ett våldsbrott än vad samhället "förlorar" på ekonomisk brottslighet?

 

[inlägget ändrat 2007-06-03 09:02:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar mig, vilket du ju iofs inte gör, så är ekonomiska brott mycket farligare för samhället än mord och våldtäkter.

 

Intressant... utveckla gärna. För det låter helkorkat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en KO-anmälan, men det gav inte mycket resultat,

Fick till svar att kontakta den kommunala konsumentvägledningen, och det har jag ju redan gjort. Jag kanske formulerade mig fel.

 

Får vänta och se vad Konsument Göteborg svarar på mitt senaste mejl ang. stämningsansökan till tingsrätten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Får vänta och se vad Konsument Göteborg svarar på mitt senaste mejl ang. stämningsansökan till tingsrätten.

Glöm bara inte att om du förlorar tvisten blir det du som får betala företagets rättegångskostnader, så se till att du först kontrollerar noga vad detta skulle kunna kosta dig. Har du någon jurist du kan kontakta är det även bra att först kontrollera vilka chanser denne tror du har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...