Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Affär på Blocket


swedeboy

Rekommendera Poster

Den 28 mars köpte jag Office Enterprice 2007 Retail av ett företag

genom en annons på Blocket.

 

Jag fick försändelsen, men det ankom i skadat skick.

Brevet var lagt i ett sk. eftersändningskuvert från Posten på vilket det stod

handskrivet - " Ankom i skadat skick". Brevet som låg i var sönderrivet i ena

sidan och tömt på sitt innehåll.

Allt som låg i kuvertet var ett sönderivet kvitto, men ingen CD

 

Kuvertet var dåligt igenklistrat - halva fliken var öppen och har inte ens

varit limmat(limmet är fortfarande kvar oanvänt)

Detta har bidragit till att man har kunnat titta i kuvertet och sett innehållet.

 

Har varit i kontakt med Konsument Göteborg, och hon svarade att jag som konsument skall här inte stå för att varan gått sönder på vägen till mig eller aldrig nått mig överhuvudtaget.

 

Svaret från företaget blir då följande:

Detta du fått från konsument Göteborg gäller inte när kunden valt att få sin vara skickad med vanlig postgång.

 

Sen nytt svar på detta från Konsument Göteborg:

Jag förstår inte alls vad det här företaget syftar på. Enligt Konsumentköplagen står säljaren risken för en vara fram till avlämnandet till köparen. Detta villkoras inte med vilken postgång en vara skickats med. Konsumentköplagens regler är tvingande och kan inte avtalas bort. Jag ser därför inte hur företaget skulle kunna neka dig att kostnadsfritt få en ny felfri vara levererad utan kostnad för dig.

 

 

Jag har skickat ett antal mejl till företagets support samt direkt till företagets VD, men dom vill inte ta något ansvar. Dom anser att allt ansvar ligger hos mig. Dom verkar ju inte alls bry sig om Konsumentköplagen.

 

 

 

Så min fråga är följande:

Hur skall jag gå vidare?

 

 

Eller skall man känna sig blåst.

 

 

Anders

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Klart du inte ska känna dig blåst.

 

ARN (http://www.arn.se/) är nästa instans att gå till....

 

Alla vettiga företag lyssnar på dem fast det verkar som att de som du köpt av inte är så vettiga.

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för ditt svar.

 

Det är just det att företaget som jag har gjort affär med inte verkar så vettiga.

 

Är det då någon anledning att driva ärendet vidare till ARN.

 

 

Även om jag får rätt där så tror jag inte det här företaget kommer följa ARN:s utslag.

 

 

Känns som eventuellt bortkastad tid, och eventuellt pengar.

 

Hade ju trott att jag iaf skulle höre något från företagets VD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

Företaget heter Varbergsdata

 

Hemsida: http://varbergsdata.se/

 

 

 

Jag funderar på att skicka ett mejl till Martin Appel på Pc För Alla

[inlägget ändrat 2007-05-10 11:02:52 av swedeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det då någon anledning att driva ärendet vidare till ARN.

Javisst, dels så är det många företag som faktiskt ändrar sig när det blir mer allvar och dels så hamnar de på Konsumentverkets Svarta lista om de blir fällda men inte bryr sig. Ett företag som hamnar på Svarta listan blir ju känt för att vara "dåligt" av många. Tala lite mer med Konsument Göteborg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite elakt, men hur vågade du handla av detta företag?

 

Företagets hemsida är ett skämt!

Det är nog den sämsta sidan jag sätt på länge :-)

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade på annonsen som jag hittade på Blocket, och skrev att jag var intresserad av att köpa ett omgående om det fanns några kvar

 

 

Svaret jag fick från dom var följande:

 

sätt in summan som stod i annonsen på vårat Nordea konto och märk din betalning med ditt namn så skickas Office paketet omgående när betalning registrerats

OBS maila namn och leveransadress till oss

Mvh Varbergsdata

 

I det svaret står inget om fraktsätt alternativt annan kostnad.

Man talar bara om att det finns ett att köpa och det kostar 635:- och det beloppet emotser man insatt på ett uppgivet Nordeakonto i förväg och när pengarna registrerats så skickas officepaketet omgående.

Där står inte heller att det skickas som brevpost utan rek.

 

I och med detta så har jag gjort en förskottsbetalning för paketet och har alltså inte fått någon vara. I det här fallet så anser ju Varbergs data att jag som kund får stå för kostnaderna

 

Det som jag kan utläsa från deras mejl med supporten är att dom inte har någon som helst ytterligare ansvar - utan bara behåller pengarna utan att leverera en vara som jag betalt för.

 

 

Var inte ens inne och kollade på deras hemsida.

 

[inlägget ändrat 2007-05-10 12:01:22 av swedeboy]

[inlägget ändrat 2007-05-10 12:01:57 av swedeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra

 

Men du har rätten på din sida så det är väl bara att driva detta så långt det går. Om du orkar och har lust. ARN kommer att ta sig an ditt fall då det överstiger deras minimisumma (om den inte har ändrats sedan jag kollade)

 

 

Det är så synd att några små firmor inte sköter sig och gör att andra små firmor får det svårare ( då kunderna inte längre vågar handla av små firmor).

 

Lycka till med ditt nya "projekt" och jag hoppas verkligen att de löser sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl inget annat att göra än att driva ärendet vidare till ARN.

 

 

Tänkte kontakta Martin Appel som är Konsumentredaktör på Pc För Alla, och höra vad han tycker.

 

 

Varken jag eller Konsument Göteborg kan förstå hur man kan skicka en vara med ett så pass högt värde i ett enkelt kuvert och hoppas på att det kommer fram oskadat och säkert.

 

 

Även om jag betalade bara 635 kr, så kostar varan normalt flera tusen har jag förstått.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt annan fråga...

 

Hur kan man sälja Office för så lite pengar?

 

Och Retail versionen som skickas som en CD (DVD?), brukar inte de komma i stora kartonger med massor av papper å grejer?

 

Du kanske ska ringa microsoft och höra lite....

 

Jag tycker detta låter som piratkopior...

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tyvärr ingen kopia på annonsen, och den är borttagen från Blocket.

 

 

Men vad jag kommer ihåg så var det office paket som dom hade köpt upp av ett företag som hade gått i konkurs(därav det låga priset)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Från Hitta.se

 

Varbergsdata

Ändra uppgifter/läge

Presentera företaget här...

Janne Högh VD Mobiltfn: 070-2822892

Adress

Lerjans Väg 28

43010 TVÅÅKER

 

Hemsida

www.varbergsdata.se

 

Epost

service@varbergsdata.se

 

Instämmer med förslaget att kontakta den där organisationen som jobbar mot piratkopiering.

http://www.bsa.org/sweden/

 

Men annars kan jag bara ge de regler jag kör med:

Betala aldrig i förskott, endast mot handla mot postförskott/faktura, betala aldrig med kort.

 

Ta en upplysning på Varbergsdata kanske det är värt. Har de inte betalningsanmärkningar så kan faktura vara en ide.

Betalar de inte Kronofogden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizzy_lini

Jag tycker det låter som att det aldrig fanns något i kuvertet.

/Linda

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan man ta en upplysning på Varbergsdata då?

 

 

Och när det gäller att ta kontakt med BSA. Hur skall jag gå till väga då?

 

Har ju inga konkreta bevis på att det är piratkopiering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizzy_lini

Jag tror att du kan få veta det kostnadsfritt hos Kronofogdemyndigheten.

Jag har själv fått sådana upplysningar av dem.

Om nu företaget existerar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta står på deras hemsida

 

OBS!

Om kunden väljer att varan

skall skickas på billigaste sätt

med vanlig postgång står

Varbergsdata helt fri från ansvar

vid förlust eller skada på varan.

 

 

Hemsidan är riktigt amatörmässig, ser ut som 80tal ...

Den funkar dessutom inte alls med Firefox..

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det står så.

 

Men det gäller inte, Konsumentköplagen reglerar detta och den går inte att avtala bort.

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen reglerar detta

 

Reglerar vad?

 

Varan räknas väl som avlämnad när man skickat den med posten?

 

[inlägget ändrat 2007-05-11 09:30:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizzy_lini
Varan räknas väl som avlämnad när man skickat den med posten?

 

Utdrag ur konsumentköplagen:

 

Avlämnandet

 

6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

 

Men...

 

 

Risken för varan

 

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även

om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en

händelse som inte beror på säljaren.

 

 

Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.

 

Allting beror ju lite på vad som avtalats innan. Men jag tror då inte att en text på en hemsida gäller som ett avtal.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varan räknas väl som avlämnad när man skickat den med posten?

 

Risken för varan övergår till kunden då kunden mottagit varan. Att posten tagit emot varan räknas väl inte som att varan "kommit i köparens besittning". (?)

 

 

Allting beror ju lite på vad som avtalats innan. Men jag tror då inte att en text på en hemsida gäller som ett avtal.

 

Nej, då det inte går att avtala bort konsumentköplagen spelar det ingen som helst roll vad säljaren skrivit på sin hemsida eller i ev. avtal.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-11 09:56:01 av Anders...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att posten tagit emot varan räknas väl inte som att varan "kommit i köparens besittning". (?)

 

Nej precis, jag kom ihåg fel där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla för visat engagemang.

 

 

Jag har varit i kontakt med Konsument Göteborg igen, och där anser dom att jag verkligen skall gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden med det här. Dom anser att jag har allt till min fördel, och en anmälan kommer också göras.

 

Som sagt så handlar det inte om så mycket pengar, men mer om principen.

Att ett företag skall förhålla sig till Konsumentköplagen, och inte köra sin egen policy/villkor

 

Har även kontaktat tidningen Pc För Alla, och så får man vänta och se vad det blir för resultat av det.

 

 

 

Risken för varan

 

8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även

om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en

händelse som inte beror på säljaren.

 

 

Det har inte ingått något avtal varken muntligen eller skriftligt mellan mig och säljaren om detta.

[inlägget ändrat 2007-05-11 12:03:11 av swedeboy]

[inlägget ändrat 2007-05-11 12:04:04 av swedeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...