Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mitt hopplösa WLAN

Mara IF

Recommended Posts

Hopplös WLAN-anslutning med Linksys WRT54G

Varför ansluter inte min PC:n automatiskt, såsom inställningen är gjord, till min SSID (nätverksautentisering WPA-PSK / datakryptering TKIP)? Programmet ”söker efter nätverksadress” och hittar ingen nätverksadress utan meddelar ”Inte ansluten”. Kommandot Inaktivera/Aktivera biter inte på mitt SSID.

Programmet väljer däremot automatiskt(vilken inställning?) grannarnas nätverk och försöker i stället ansluta till dem(väljer SSID ”THOMSON”, vars signalstyrka är mycket hög). Anslutningen är dömd att misslyckas emedan nätverksanslutningarna är skyddade och krypterade (WPA) – med resultatet begränsad eller ingen anslutning. Försöker jag kommandot ”Koppla ifrån”, kopplar sig programmet automatiskt tillbaka.

Vid koll av IP-adress – run/cmd ipconfig/all fås 169.254.46.136 vilket inte är min IP-adress (trogtvis THOMSON). Denna THOMSON är ett litet frågetecken När jag lyckas med mitt trådlösa uppkoppling nå ut på Internet, hittar jag inte mera denna THOMSON bland tillgängliga närverk. Litet spökligt?? Men varför inte anslutning till min SSID??

Detta är skickat med LAN-kabel via routern som fungerar utmärkt. Körning av Ad-Adware gav inga kritiska objekt.

/Mara IF

- Sätt ett unikt SSID

- Start > Inställningar > Nätverksanslutningar. Högerklicka på Trådlös nätverksanslutning > Egenskaper > flik Trådlösa nätverk. Ta bort alla i listan över önskade nätverk.

- Välj Se trådlösa nätverk. Du ska nu se din router med sitt nya SSID

- Anslut och ange nyckel

Viktigt är att ditt trådlösa nätverk står överst i listan bland tillgängliga

Sätt unikt SSID ??

Hej Flora

Tack för ditt förslag. Jag förstår inte vad du menar med unika inställningarna i fliken Trådlösa närverk. Det enda SSID som finns i listan är mitt SSID(automatisk nätanslutning), är det du menar med unikt? Att kommandot ”Se trådlösa nätverk” inte ger mitt SSID är ett stort frågetecken(att trådlös gruppsändning av SSID är inaktiverat i routerinställningarna skall inte påverka denna sak?). Kommandot ”Uppdatera nätverkslistan” ger inte heller mitt SSID på listan!! När jag är normalt ansluten till mitt trådlösa nätverk finns mitt SSID högst upp listan och allt är frid och fröjd. Men nu syns inte mitt SSID. Att programmet sedan försöker ansluta till annat SSID är ju en logisk konsekvens.

Men nu testade jag en inställning .. Jag ändrade inställningen av SSID utskick i routern ”Trådlös gruppsändning av SSID” inaktivera => aktiverat. Mitt SSID syns i listan!!

För att ytterligare kontrollera konsekvensen av inställningar i routern ändrade jag inställningen av utskick i routern aktiverta => inaktiverat. Och vad händer då... jo programmet hittar inte mitt SSID i listan utan ansluter till THOMSON!! Verkar inte logiskt för jag har en längre tid kört med SSID inaktiverat och allt har fungerat bra.. Men inte nu.

Ligger problemet i Windows eller i Linksys – min oavanserade gissning är bug i senaste uppdatering av Windows. Huru kollar jag detta?

Tack för ditt inlägg, det finns vänliga själar i detta forum

Inaktivering av Wireless SSID Broadcast (som min Linksys anger) gör att jag inte ser mitt nätverk i listan över trådlösa, men väl i listan nedanför över önskade. I listan över önskade hamnar finns de jag varit ansluten till någon gång. Jag har då satt upp det med aktivering av Wireless SSID Broadcast och sen inaktiverat broadcast.

Jag skrev fel i hastigheten i första inlägget, ska vara:

Viktigt är att ditt trådlösa nätverk står överst i listan bland önskade

EDIT: 169.254.xxx.xxx är en automatiskt IP-adress som fås när ingen riktig adress erhålls av XP.

[inlägget ändrat 2007-05-10 11:02:39 av flora50]

jannejanne

Har du valt en kanal för routern som inte används av de andra nätverken du kan se i närheten?

Kanalerna 1 och 6 och 11 kan inte störa varandra. Sedan återstår väl bra 3 och 4 och 8 och 9 om de andra kanalerna är upptagna.

Hej jannejanne och tack för din fråga.

Kollade i min inställning i routern och kanal 6 tycks vara vald(inte mitt medvetna val - möjligen en förhandsinställning. Ser att kanalerna kan vara 1-13. Detta står att läsa i Linksys förklaringar "Välj lämplig kanal från listan som tillhandahålls så att den överensstämmer med dina nätverksinställningar, mellan 1 och 13. Alla enheter i ditt trådlösa nätverk måste använda samma kanal för att kunna fungera ordentligt."

Försökte kolla i Windows XP Home / Trädlöst nätverksanslutning / Egenskaper / Trådlösa nätverk / Egenskaper / Association - men hittar inget om kanaler. Kan du hjälpa mig var kan hitta inställningen, som tydligen skall synka med routern.

Förstår jag dig rätt att valet av kanal ex. 6 gör att utomstående inte kan störa(vad menas med störa?) mitt nätverk?

Med vänlig hälsning

Martin

jannejanne

Några reflektioner:

I Europa finns det vad jag vet bara kanalerna 1-11 för WLAN.

Har du valt Europa i routern?

Om du har 1-13 så får du kolla upp att de i varje fall sänds på samma frekvenser som Europas 1-11

Detta har ju betydelse ifall Klienten (datorn) har ett trådlöst nätverkskort som kollar över kanalerna 1-11 (snoppet om det inte är samma frekvenser som routern jobbar på)

Den dator som vi har trådlöst ansluten fick ny större hårddisk, nyinstalltion av Windows osv i veckan.

När jag skulle ställa in klientens WLAN kort så fanns det 6 trådlösa nätverk att välja på (2004 fanns det 2, mitt och någon annans) 6 st som syntes dvs SSID sänds ut.

Den kopplade direkt in sig på ett av de 2 oskyddade näten och anlöt sig.....

Jag hade ställt in för att köra WPA-PSK men inte en chans att det funkade.

NETGEAR WGT624 router och NETGEAR PCI-kort i klienten.

Ändrade till WEP i 624an och PCI-kortet och det fungerade direkt.

(Eller tål inte Netgear WGT624 och/eller Netgear PCIkortet lösenordet Å i Åa Ä i ö.88 ungefär i WPA-PSK?, det funkade i WEP men där blir det väl bara en hashad kombination av siffror och stora bokstäver från lösenordet som används i praktiken?)

Körde förut med ett enklare lösenord typ kalle97maria99 då funkade WPA-PSK men sedan jag testat sådant mot rainbow tables tror jag inte på sådana lösenord längre

[inlägget ändrat 2007-05-18 17:21:43 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2007-05-18 18:02:55 av jannejanne]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...