Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
softstate

Autoinloggning som ROOT (!) Hur gör jag?

Rekommendera Poster

# Snälla, bomba mig inte med svar om hur dum jag är, jag vill göra det för att det går.

Hur gör man för att logga in grafiskt automatiskt som root-användaren?

Jag använder Gnome, gdm.

I /etc/sysconfig/displaymanager kan man ändra följande rad såhär, men det hjälper inte:

DISPLAYMANAGER_AUTOLOGIN="root"

Jag kör Suse 10.2 i labbmiljö. Det borde gå eftersom en av principerna bakom Linux är att man inte ska hindra administratören från att göra korkade saker för att det kan innebära att man kan hindras från att göra något bra. Det borde därför inte finnas något som hindrar denna konfiguration. Snarare saknas verktig som underlättar det.

Jag försöker alltså göra Windows av min Suse 10.2.

Jag vet att denna konfiguration är oerhört främmande för linuxanvändare men i labbmijlö kan det spara många timmar. Den egentliga anledningen är dock att jag läser en säkerhetskurs i Linux och inte kan släppa tanken på det förrän jag vet hur man gör.

Faktum är att detta i praktiken är default i många Windows-distar, eller kan ordnas med en enkel förbockning i Windows. Dessvärre verkar det vara svårt att genomföra i Linux eftersom multiuser-tanken finns i systemet från början och det krävs en extra konfiguration för att en användare ska slippa logga in själva. Det verkar som att ingen lagt ner energi på att även root-användaren ska få denna möjlighet.

förslag:

Bootoption i GRUB /etc/grub/menu.lst

: init=/bin/bash; startx

men det krävs en massa konfiguration för att montera partitioner och sådant.

[inlägget ändrat 2007-05-09 11:59:24 av softstate]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det borde gå eftersom en av principerna bakom Linux är att man inte ska hindra administratören från att göra korkade saker för att det kan innebära att man kan hindras från att göra något bra.
Du har källkoden, allt är möjligt. Svjv ( http://www.jirka.org/gdm-documentation/x241.html ) tillåter inte gdm automatisk root-inloggning, men jag vet inte om den går på användarnamnet "root" eller uid=0. Om det är det förra, så är det bara att skapa en användare som heter nåt annat än "root" med uid=0. Annars borde det inte vara speciellt svårt att ta bort den spärren.

Annars tror jag att det går att fixa med kdm ( http://www.mepis.org/node/6330 )

i labbmijlö kan det spara många timmar.
Av ren nyfikenhet, skulle du kunna förklara hur det funkar? Jag har svårt att se framför mig ett senario där man skulle spara "många timmar" på att slippa skriva in ett lösenord en gång per inloggning.

Det verkar som att ingen lagt ner energi på att även root-användaren ska få denna möjlighet.
Tvärtom. Man har lagt ner energi för att root

inte ska ha den möjligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, zerblat!

Jag ska prova det du skrivit.

Mitt främsta mål är nog att göra det för att det går, för att det är mot allt bättre vetande. Sedan underlättar det med autoinloggning, och root-inloggning kan vara bra på rena labbdatorer, så varför inte kombinera de två. På aktiva servrar är det såklart otänkbart och dessutom onödigt.

Det är sant att det inte blir någon stor tidsvinst i procent räknat, men det blir några timmars labbande varje dag i något år till. Jag är vänt/kö-allergiker. Det finns mycket som är roligare än att vänta på att suse ska boota så att man kan logga in för att sedan vänta på gnome.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...