Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildsnurra


Sebbe88

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag är i webdesignprojekt och plockar fram mina gamla bildredigeringskunskaper. Jag har använt mig av Photoshop och Dreamweaver. Jag skulle nu vilja lägga in en liten snurra av bilder.

Exempelvis som http://www.kolmarden.com/ lagt upp sina sponsorer (längst ner till höger på förstasidan. Mitt användningsområde är faktiskt också sponsorer. Känns ju som att det inte är så avancerat egentligen... bara man vet hur man gör hehe =)

Tackar på förhand om någon kan hjälpa mig med hur man går tillväga!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Dom har gjort det som en animerad GIF-bild, med ganksa långsam bildväxling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Tack! Då förstår jag.

Hur gör man en sådan då? Superavancerat eller nån guide i typ dreamweaver eller photoshop eller annat som man bara lägger in bilderna man vill ha med och trycker enter eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan alldeles säkert göra det i Photoshop, men exakt hur vet inte jag, jag använder Fireworks. Principen är förmodligen snarlik. Där gör man en frame för varje bil man vill ha med, sen exporterar man det som en animated gif.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag tror jag har installationen till fireworks nånstans för visst är det den som följer med i typ macromedia full-pack eller nåt liknande!? jaja jag ska kolla lite. jag hojtar till igen om jag får problem eller behöver mer hjälp om det är okej!? Tack sålänge! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Du kan göra det i ImageReady som ofta följer med Photoshop.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anade att det hade något med det att göra. Men jag har aldrig mer än öppnat programmet och kikat lite. Finns någon mer detaljerad guide för hur man går tillväga för att skapa en sådan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

1. Starta ImageReady

 

2. Tryck File - Import - Folder as frames

 

3. Välj mappen där dina bilder ligger

-- Det lilla fönstret där det står Animation fylls av dina bilder --

 

4. Ställ in hur länge varje bild ska visas (det står 0 sec under varje bild, ändra det till 10 sec eller hur snabbt du nu vill att snurran ska rotera)

 

5. Tryck på File - Save optimized as...

 

6. Spara filen i .gif format

-- Klart! --

 

Tänk på att alla bilder bör vara samma storlek och ej ha genomskinlig bakgrund, annars finns det risk att föregående bild syns bakom bilden som kommer efter.

 

Lycka till!

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu har jag en liten snurra här som kan läggas ut! Så himla svårt var det ju faktiskt inte. Men jag hade nog inte lurat ut det genom att bara klicka mig runt och självlära mig. Tack än en gång för hjälpen!

Jag såg en massa spännande funktioner på vägen som jag såklart var tvungen att utforska men några fick jag inte ritkgit koll på. kanske man kan få hjälp med det också här:

-Verkade som om att man skulle kunna få övergången mellan bildrna i snurran att tonas bort och nästa fram med verktyget "opacity" men jag fick det inte ritkgit att fungera. Någon som har koll på det och kan beskriva hur man går tillväga för att lägga in lite fina toningseffekter i snurran!? *Håller tummarna*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Står det inget i hjälpen?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...