Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för fel på Vista?


Krister E

Rekommendera Poster

Krister E

Börjar ångra att jag köpte en Vista-dator.

 

Hade en XP-dator som bara var 1,5 år men jag beslutade ändå att köpa en ny dator.

 

Hittills har följande hänt:

- Div felmeddelanden dyker upp hela tiden (har dock stängt av den funktionen, så dom är borta nu)

- Meddelande om att Rundll32.exe har upphört att fungera kommer upp ständigt framförallt när man kör videoklipp av olika slag (går ej att ta bort den funktionen)

- Vissa program kan helt plötsligt sluta, har hänt med Internet, ConvertXtoDVD och några andra småprogram. Man får starta om och starta om och hoppas att det ska funka (Internet händer inte så ofta)

- Datorn kan frysa (har hänt 2 ggr på en månad). På min HP-dator så finns ingen switch så man kan stänga av den vägen, utan jag får dra ur sladden. Inte roligt!

- När man installerat ett program så kan man oftast inte ta bort exe-filen utan man får ett meddelande som säger att man inte har behörighet att ta bort den. Mycket irriterande!

 

Som sagt jag tycker nog inte att Vista är bättre än XP. Dessa meddelanden som ideligen poppar upp är väldigt jobbigt!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Diverse problem är fullt normalt när MS släpper nya operativsystem.

Det vanliga är att de allra flesta problemen är lösta när första Servicepacket kommit ut.

På företag brukar man därför vänta tills första servicepack kommit ut innan det är aktuellt att börja använda ett nytt Windows.

 

Vad det gäller dina problem med video kan de bero på att du utlöser Vistas skydd av upphovsrättsskyddat material som fungerar så att grafik och ljudkvalitet försämras eller helt stängs, svart skärm, inget ljud.

 

Men det finns många olika åsikter

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=941992

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara få gnälla lite till :thumbsdown:

 

Sitter med ett web builder program (mycket smart och enkelt) och försöker göra en hemsida.

 

Men titt som tätt så kommer meddelanden upp om att "..... har slutat att fungera".

 

Har man då inte hunnit spara så kan ni förstå att man blir frustrerad!

 

Jag vet att det hände med XP också att program bara la av, men man tycker att dom borde väl ha förbättrat den delen, eller...?

 

Någon som vet vad detta fel beror på eller ska man bara ta det med en klackspark?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag vet att det hände med XP också att program bara la av, men man tycker att dom borde väl ha förbättrat den delen, eller.

Det är extremt sällan operativssystemets fel att program kraschar, skäll hellre på programtillverkarna.

 

Vad är det för "web-builder"-program du använder och har du kontrollerat att det verkligen är helt färdigt för Vista? Många program kommer under en längre period att ha buggar som beror på snabbanpassningar för Vista, det är helt enkelt något man får leva med om man absolut måste skaffa ett nytt OS så fort det släpps.

 

Det vanliga är att de allra flesta problemen är lösta när första Servicepacket kommit ut.

jannejanne: Inga patchar och SP i världen hjälper om buggarna ligger i programmet och inte i OS:et.

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-12 16:05:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Datorn kan frysa (har hänt 2 ggr på en månad). På min HP-dator så finns ingen switch så man kan stänga av den vägen, utan jag får dra ur sladden. Inte roligt!

 

har du testat att hålla in start knappen i 10 sek.. brukar vara den vanligaste vägen att stänga av moderna datorer utan att klippa sladden

 

- När man installerat ett program så kan man oftast inte ta bort exe-filen utan man får ett meddelande som säger att man inte har behörighet att ta bort den. Mycket irriterande!

 

det är mycket irriterande.. men det beror troligen på att det krävs administratörs rättigheter för att göra det.. och eftersom Vista inte har några "riktiga" admin konton så måste du ta över filen via rättigheter..

 

- Vissa program kan helt plötsligt sluta, har hänt med Internet, ConvertXtoDVD och några andra småprogram. Man får starta om och starta om och hoppas att det ska funka (Internet händer inte så ofta)

 

Internet är tyvär inget program ;)

Kolla med tillverkarna för att se om det finns nån uppdatering för programmet så att det är kompatibelt med Vista(största anledningarna till att program beter sig mysko under vista är för att dom inte är skrivna korrekt och försöker flytta filer i minnet eller skriva i register som dom inte får.. )

 

- Meddelande om att Rundll32.exe har upphört att fungera kommer upp ständigt framför allt när man kör videoklipp av olika slag (går ej att ta bort den funktionen)

 

kolla om du har virus!

 

- Div felmeddelanden dyker upp hela tiden (har dock stängt av den funktionen, så dom är borta nu)

 

kommer du ihåg vilka meddelande det var.. ganska svårt att felsöka utan dom

 

Dessa meddelanden som ideligen poppar upp är väldigt jobbigt!!

 

låter som att du inte gillar UAC.. den går att slå av

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-12 18:02:59 av rosenberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller dina problem med video kan de bero på att du utlöser Vistas skydd av upphovsrättsskyddat material som fungerar så att grafik och ljudkvalitet försämras eller helt stängs, svart skärm, inget ljud.

 

det tror inte jag.. till och börja med så är det skyddet helt transparent för användaren.. så det kommer aldrig att komma några pop upp eller nånting sånt som visar att "nu har DRM skyddet gått in och sänkt din upplösning" detta för att du som användare inte ska veta när det sker.. (Vistas DRM ska vara svårt att knäcka och detta är en av anledningarna .. man vet aldrig när det slår till det är en av dom största anledningarna till att musiker/video redigerare skriker rakt ut då deras slut rendering/mixning helt plötsligt visar sig vara sämre än dom trott) och Vista ska stänger väll inte av Bilden/ljudet.. den sänker uplösningen/bittraten kan ha fel men så har i alla fal jag fattat det!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Jag tycker inte att bildkvaliteten försämras på dom program som rundll32.exe poppar upp på.

 

Har inte hittat något virus i datorn, och detta rundll32.exe började i stort sett när jag köpte datorn. Men på något sett så är det väl kopplat till videoklipp.

 

Har stängt av UAC så jag slipper alla andra pop-ups (som jag inte kommer ihåg vad det var för några).

Dom enda som poppar upp nu är alltså rundll32.exe samt när något program slutar att fungera.

 

Web-programmet heter BlueVoda Website builder och är ett väldigt enkelt men smart program. Men det är kanske inte Vista-kompatibelt, vilket är något som jag borde kollat.

 

Personligen tycker jag att icke-kompatibla program inte ska gå att installera på Vista-datorer så slipper man dessa problem.

 

Nej, Internet har inte slutat än :), men enligt experterna så kanske det gör det om You Tube och liknande sajter fortsätter växa.

Det var Explorer jag menade, för det är väl ett program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- När man installerat ett program så kan man oftast inte ta bort exe-filen utan man får ett meddelande som säger att man inte har behörighet att ta bort den. Mycket irriterande!

 

det är mycket irriterande.. men det beror troligen på att det krävs administratörs rättigheter för att göra det.. och eftersom Vista inte har några "riktiga" admin konton så måste du ta över filen via rättigheter..

 

 

Hur gör man för att ta över filens rättigheter?

 

[inlägget ändrat 2007-05-13 15:13:53 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma rättigheter för alla som finns i listan (se bild), så hur och var ska man ändra?

 

[bild bifogad 2007-05-13 15:35:12 av Krister E]

945243_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma rättigheter för alla som finns i listan (se bild), så hur och var ska man ändra?

Är inte vid någon Vista-dator just nu. Återkommer senare i kväll om ingen annan gett dig svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma rättigheter för alla som finns i listan (se bild), så hur och var ska man ändra?

Vem är aktuell ägare?

Högerklicka välj Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Redigera. Om det inte är du, markera ditt konto och tryck OK, OK, OK.

Gå tillbaka till Säkerhetsfliken och se om du har Fullständig behörighet. Om inte lägg till. Gäller ditt problem just Daemon Tools filen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dom som står i listan (system, cartman och administratörer) har samma behörighet, och eftersom det är min dator och ingen annan har behörighet så förstår jag inte varför jag inte kan ta bort en fil?

 

Nämnas kan att man kan ta bort filen (oftast) när man startat om datorn.

 

Detta gäller inte bara Daemon, det gäller alla installationsfiler (.exe). När man installerat programmet och ska ta bort .exe-filen så kan man inte göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller inte bara Daemon, det gäller alla installationsfiler (.exe). När man installerat programmet och ska ta bort .exe-filen så kan man inte göra det.

Låter märkligt. Någon form av behörighetsproblem?

Har du tittat vem som är Aktuell ägare, som jag skrev i förra inlägget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittade först så var det administratörer, men jag ändrade det till cartman för att testa om något ändrades, men det gjorde det inte.

 

Men med tanke på att alla har samma behörighet, vilket jag antar inkluderar ta bort, så ska det väl inte spela någon roll vem som är ägare?

 

En parentes är att jag har laddat ner en .exe-fil som jag inte ens har kört än och den kan jag inte heller ta bort :thumbsdown:.

Så det verkar som om .exe-filer vare sig man installerat programmet eller inte, är omöjliga att ta bort

[inlägget ändrat 2007-05-13 22:21:08 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det verkar som om .exe-filer vare sig man installerat programmet eller inte, är omöjliga att ta bort

Jag kikade på en .exe för ett installerat program och fann att jag som användare inte har full behörighet, utan jag fick lägga till det. Se bifogad bild på skillnaden.

 

Du har tidigare skrivit at du inaktiverat UAC. Kan du berätta hur du gjorde?

Får jag också be dig bifoga en print screen på ett kommandotolksfönster? Bara klicka på kommandotolken och öppna.

 

[bild bifogad 2007-05-14 10:17:27 av Maratonmannen]

945459_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma rättigheter (dvs alla) på alla mina användare (system, cartman, administratörer) så det går inte att uppgradera.

 

jag har haft några trådar här angående Vista:) så jag hade en som handlade om UAC, så här kan du läsa mer om det:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=934507

 

Är på jobbet, så jag får återkomma om skärmdumpen på kommandotolken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är kommandotolken (tror jag)

 

 

[bild bifogad 2007-05-15 19:34:53 av Krister E]

945907_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är kommandotolken (tror jag)

Visst är det kommandotolken, men du har inte stängt av UAC till 100%. Gör man det så ser kommandotolken ut som på bifogad bild. Den körs som administratör. Kan alltså hänga hop med att du inte har fulla rättigheter alltid och att du får popup-meddelanden.

Stänger man av UAC på det sätt jag beskrev i tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=934507#934585

 

så behöver man aldrig välja Kör som administratör. Samtidigt har man tagit bort bort en säkerhetsventil i Vista. Vilket jag inte vill rekommendera, men...

 

[bild bifogad 2007-05-15 20:35:00 av Maratonmannen]

 

Ser nu på din bild att det är inte den kommandotolk jag förväntat mig. Start -> Alla program -> Tillbehör -> Kommandotolken.

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-15 20:37:02 av Maratonmannen]

945926_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde "command" under Kör.., har gjort det förut så jag trodde att det var rätt.

 

Men jag ska testa det andra när jag kommer hem idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde "command" under Kör...

Jag får "Det går inte att hitta filen..." om jag kör samma.

Se bifogad bild.

Den kommandotolk som du bifogat bild på har årtalet 1990-2001. Kan inte vara från Vista.

 

[bild bifogad 2007-05-16 10:13:51 av Maratonmannen]

946047_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag får också upp samma ruta som Krister E. när jag använder "command" under Kör. Kan det ha med vlken version av Vista

det är? Jag har Vista Basic. Samma årtal 1990-2001.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha med vlken version av Vista

det är? Jag har Vista Basic. Samma årtal 1990-2001.

Det är inte omöjligt. Jag har inte testat med Vista Basic. Har Ultimate.

Om du tar fram Kommandotolken som jag beskrivit, blir det samma då?

Start -> Alla program -> Tillbehör -> Kommandotolken.

Vad jag inte kan förstå är årtalet.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-05-16 20:43:31 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag med XP+SP2 har 1985-2001, se bild.

Det betyder väl enbart att om man gjort några ändringar i cmd de senaste åren så blev i varje inte fall raden med Copyright ändrad.

 

[bild bifogad 2007-05-16 16:37:04 av jannejanne]

946171_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...