Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ingen disk funkar

Fredriik

Recommended Posts

..så därför vet jag inte om det är hårdvarufel eller om det är hårddiskfel, men det är iaf hårddisken jag vill få att fungera..

jag kopplar in min disk, formaterar den, instalerar windows xp.. allt funkar perfa.. går in på internet och instalerar nyaste updateringarna, rebotar och allt funkar.. instalerar nästa uppsättning nya uppdateringar och rebotar och allt funkar perfa.. går in på microsofts hemsida en tredje gång och instalerar service pack 2, rebotar och datorn fastnar i läget:

”det har inträffat något fel, bla bla, antagligen för något hårdvaru eller mjukvarufel inträffat.”

och så får man välja att starta i ”safe mode”, ”med senaste fungerande inställningarna” eller ”starta windows på normalt vis”..

vad man en väljer så startar bara datorn om sig och hamnar i det läget igen. och längre än så kommer man inte.

basinfo: jag köpte en 250gigs disk i fredags och misstankarna var att det var därför det strulade, pga diskstorleken alltså.. och inets orsak som de sa (inet jag köpte min disk på) var alltså för att formateringen skedde med en xpskiva utan sp2 och att när man la in sp2 efteråt hittade den att det var formateringsfel.. så idag köpte jag en 80gigs disk och det skall ju inte vara några konstigheter med eftersom disken itne är större än 137gig, men lik förbannat så blir det samma fel igen, dvs felet jag förklarat ovan..

en sak som kan tilläggas att det står i början är att det är signalfel. ”sladden är kopplad OK”.. så jag funderar på om det är sladden till hd’n det är fel på. jag har testat alla olika sätt att bygla disken så den blir master.. så det är inte det som är felet. men sedan, kan inte förstå hur det kan vara pga kabel fel eftersom det fungerar perfa tills dess att jag instalerat sp2, om det då inte är sp2 som upptäcker kabelfelet å därför inte vill starta med detta kabelfel.. ja jag vet inte..

så.. finns det någon vänlig själv som har några fina hypoteser om vad som kan vara fel?

tack på förhand

ps. ursäkta för dålig formulering, fråga om ni inte förstår.. tack igen

en sak som kan tilläggas att det står i början är att det är signalfel.

När står det att det är signalfel?

Det låter annars som om det är ett kompabilitetsproblem mellan din hårdvara och SP2. Börja med en uppdatering av bios till det senaste (hämtas hos moderkorts- / datortillverkaren). Om du misstänker att det är hårddisken som bråkar så tar du hem ett testprogram från hårddisktillverkaren.

Även utan SP2 så kan du använda hela din stora disk genom att välja att installera XP på en egen partion (låt oss säga någonstans runt 10GB, beroende på hur mycket utöver XP som du vill ha på den partionen). Efter det att du installerat SP2 så kan du partionera och formatera resten av disken.

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...