Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Insättningsavgift på Swedbank?

Jodie

Rekommendera Poster

Jag behöver betala en mindre summa på distans till en privat säljare och jag har fått personens lönekontonummer i Swedbank att betala till. Kan man på ett bankkontor utan avgift sätta in pengar på en annans lönekonto ? Och dessutom liksom ha ett kvitto på inbetalningen?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på din fråga, men om du har internetbank själv, så borde de vara smidigare att göra det den vägen? Vad jag vet är det gratis.

Länk till inlägg

Tack för länkarna, särskilt till prislistan. Jag har inte börjat att använda Internetbank - jag är väl rädd att någon annan ska lägga beslag på mina pengar då. :-

Men eftersom det brukar stå även Swedbank på papper från "min" bank, som kanske bara räknas som ansluten, tycker jag det i prislistan ser ut som om jag borde få göra en avgiftsfri överföring vid bankdisken till den säljande personen. Om nu inte "annat konto i banken" inskränker sig till konton i min lokala bank(-byggnad)...?

Länk till inlägg

Förresten... kom att tänka på en sak till, innebär sådan där överföring att mottagaren kan se mitt kontonummer

Länk till inlägg

När någon har gjort en överföring till mig så har jag inte sett till något kontonummer, men jag har inte Swedbank.

jag är väl rädd att någon annan ska lägga beslag på mina pengar då
Ingen problem med det. Nordea har ju haft en del problem med att deras kunder har gått på phising-mejl, men då har ju Nordea betalat tillbaks de pengarna som någon har snott.

Länk till inlägg

Hur är det med "träffsäkerheten" när man gör överföringar - det måste ju vara förskräckande lätt att man skriver eller har fått fel siffra i någons kontonummer? Och jag förmodar att inte banken svarar om man går dit och frågar vems ett visst kontonummer är.

Eller är det obligatoriskt att man förutom kontonumret även uppger fullt namn och adress på mottagande kontoinnehavare vid överföringar och att uppgifterna av banken "samkörs" så att pengarna rimligen inte hamnar på fel persons konto?

Mina frågeställningar gäller både vid användande av internetbank, som vid besök på bankkontor

Länk till inlägg

Förskräckande lätt vet jag inte precis om det är, efter flera års knappande av OCR-numren på postgiro- och blankgiroblanketterna i internetbanken så har det hänt mig en gång att programmet har sagt till att det har blivit fel. Jag vet inte om kontonummer innehåller någon checksiffra som OCR-numren gör.

Länk till inlägg

Tack för länken till artikeln "Tryckte fel kontonummer - förlorade halv miljon"!

Internetbankerna verkar synnerligen riskabla...

Länk till inlägg

Skriva fel kontonummer kan man i så fall göra överallt, det spelar ingen roll om man skriver kontonumret på en blankett eller på datorn.

Länk till inlägg

Precis som Cecilia skriver så finns det ingen kontroll inbyggd i blanketten heller.

Och att banken inte vill betala tillbaka pengarna förstår jag, bankne har ju bara gjort det jag sagt åt dem att göra. Men har mottagaren inte satt sprätt på pengarna har man förstås rätt att få tillbaka dem.

Länk till inlägg

När jag nu gjorde min (avgiftsfria) insättning på banken frågade jag kassörskan om hon kunde kolla om det kontonummer säljaren uppgivit stämde med uppgivna namnet, men kassörskan sa att hon tyvärr inte kunde det.

Däremot sa hon något om att kontonumret i sig var korrekt, annars skulle visst systemet protestera.

Länk till inlägg

...vilket då inte är ett dugg bättre än internetbanken. Skriver man fel kontonummer hamnar pengarna fel hur man än bär sig åt. Internetbanken lär säkert också klaga om det är problem med kontonumret (att det inte finns t ex).

Länk till inlägg

Lite vid sidan om men i alla fall:

på banken frågade jag kassörskan om hon kunde kolla om det kontonummer säljaren uppgivit stämde med uppgivna namnet, men kassörskan sa att hon tyvärr inte kunde det.

Jag antar det är den s.k. 'banksekretessen'

men jag har aldrig förstått den egentliga meningen med den

här sekretessen. Mest nytta har väl de med svarta affärer av att allt ska vara så märkvärdigt hemlighetsfullt.

med vänliga hälsningar

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...