Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konvertera bild till text?

Pv1

Recommended Posts

Hej

Problem: Har scannat in dokument som är en tabell där varannan rad är skuggad. Formatet är i PDF. Målet är att få in tabellen i Excel, men jag lyckas inte konvertera dokumentet.

Har provat diverse PDF-rippers mm men ingen lyckas konvertera detta till text. Har fått dokumenten till JPEG men kommer inte vidare till att få det till t.ex HTML eller .DOC.

Jag skulle behöva ett verktyg som känner igen text i en bild och konverterar det till text...

Någon som har något förslag?

Tack på förhand.

Mr Andersson

Adobe Acrobat Professional (alltså inte Acrobat Reader) klarar det med ganska bra resultat, men det finns många andra OCR-program också, fast det är oftast bättre att scanna in som TIFF-bild då, även om JPG säkert kan fungera, gärna minst 300 dpi. Högre upplösning = större chans att resultatet blir bra.

Har du inte möjlighet att välja OCR direkt efter scanningen?. Då kan du sedan välja vilket filformat du vill skriva ut på, t ex .doc om du har Word.

Hej

Tack för bra och snabba svar. Har tyvär inte möjlighet att välja OCR i scannern...

Hittade ett program som gjorde OCR (PDF2XL) men den klarade bara av varannan rad eftersom varannan rad är skuggad.

Nu känns det dock som att jag är det på spåret. Skall testa Acrobat Professional och se om det går bättre!

Hej igen.

Har slitit mitt hår över detta ett par dagar nu. Har laddat ner 10 olika OCR program men inget klarar av texter där vissa rader är skuggade. Eftersom jag skannar direkt till en tiff eller pdf kan jag inte ställa in "Treshold" på skanningen. Jag kan inte heller få till gråskala på skanningen.

Har provat bildredigeringsprogram, bl.a. Photoshop ELements men det verkar inte kunna ändra Treshold heller.

Vore oerhört tacksam för hjälp!

En konsultfirma som kunde fixa detta skulle ha 20:- / sida och det tycker jag är alldeles för mycke då det rör sig om ganska mycke sidor.

[inlägget ändrat 2007-05-09 16:08:01 av Pv1]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...