Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus V7100 GF2mx strul?


Mattias Björck

Rekommendera Poster

Mattias Björck

Hejsan, plugga i mitt nya asus v7100 igår kväll och blev skitnöjd, efter en stund upptäckte jag mitt första problem med kortet :(vore ju konstigt om det hade funkat fullt ut:) När det är dags för lite sånna däringa story filmer på spel, det brukar väl vara avi eller mpeg eller nåt, så börjar det hacka nått så in i h-e. Både ljud och bild. Än så länge har jag bara upptäkt problemet i Ground Control, har inte hunnit testa något annat. Väldigt underligt eftersom det funkade klockrent med mitt TNT som satt i förut.

Kör visserligen Detonator 6.18 så jag tänkte testa 6.31 idag. Nyligen har jag jagat reda på varenda uppdaterade driva som finns till mitt system, så det borde inte vara något sånt.

För övrigt har jag: P2300, abit be6.2, Absolute multimedia Aureal 3d ljudkort, 128 MBram, Tekram scsi kort med yamaha brännare intern(scsi2) 300W nätagg. bra kylning, fet fläns med jättefläkt på cpu och en normal fläkt för utblås ur lådan.

Jag vet, det är mer info än nödvändigt men nu kan ingen gnälla iaf.

Nån som fått samma skit?

Snälla hjälp!

/M.

[inlägget ändrat 2000-10-10 09:43:41 av Mattias Björck]

[inlägget ändrat 2000-10-10 09:44:44 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Jag har också ett V7100. Inga problem med filmer eller nåt. Jag har Celeron 2 900. Det där är ju helt klart ett drirutinsfel, testa att ladda ner de senaste, men inte säkert att det hjälper, kan vara en krock med nåt annat... typ troligtvis ljudkortet...

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Har inga konflikter what so ever på datorn....

Men inte utan en viss summa strul förstås.

Det där med PnP suger stenhårt.

Men jag ska testa detonator 6.31 ikväll så får vi se.

Tack för rådet.

/M.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Inte alltid man märker krockarna. Behöver ju inte nödvändigtvis vara just IRQ... Testa annars med Asus egna drivisar, de är mycket mer stabila och snabbare. Jag får upp mot 3-10pfs mer med Asus drivrutiner.

Senaste DirectX förresten?

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att rycka ur ljudkortet å provköra spelet igen. Bättre? Prova samma grej med andra obskyra (enligt Windows) kort som SCSI-kort och ev. nätverkskort. Bättre?

 

/Weyland - till att börja med...

 

PS. Nej, Windows rapporterar inte alltid konflikter. Dessutom kan kort vara inkompatibla med varandra under vissa omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

Jag tror minsann jag har lite problem med anslutningen/datorn/webbläsaren här... sitter på jobbet just nu. Det är en MAC, med Netscape, det kan ju inte bli sämre :) Ber om ursäkt över alla onödiga dubletter.

 

MVH Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Karlsson

"PS. Nej, Windows rapporterar inte alltid konflikter. Dessutom kan kort vara

inkompatibla med varandra under vissa omständigheter."

 

Helt riktigt. Det har man ju varit utsatt för ett ANTAL gånger... IRQ är också ett rent HELV%&%€ETE. Det är lite som pussel, får flytta om korten rätt ordentligt innan den är helt nöjd... Att låta windows sköta IRQ hantering etc. är ju som att be om stryk, det där låter jag bios (och jag själv såklart) sköta.

 

MVH Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Testade lite igårkväll och vart lite förbryllad. Testade prestanda med ett av nvidias demon (Crytec (man flyger omkring i en djungel och tittar på dinosauere)) till geforce.

Prövade först med 6.18(som var installerat sen förut)

Sjysta prestanda? 20 average fps, då var det med min P2 300.

6.31 blev sämre ca. 18fps.

Asus senaste från deras site gav ca. 18 de oxå.

Pluggade sen i min nya P3 733.

Och får 25fps! Det kan väl ändå inte stämma?

Det roliga var att GC gick som smort efter alla test. Men ändå, det ska väl för tusan bli mer lyft än så?

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken upplösning körde du Crytec?

 

I 1024x768x32 och uppåt är det nog GeForcet som begränsar. Testa i lägsta möjliga 16-bitarsupplösning och jämför processorerna där. Är skillnaden inte större där, tycker jag oxo att något är skumt.

 

Kanske använder de sig av någon prestandakrävande enviroment mapping eller nåt? Kan käka grafikkort till frukost. FSAA?

 

Mvh,

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Jag körde 1024x768x16 enbart.

 

FSAA?? Kommer inte ihåg vad det är.

När man fladdrar runt i demot kommer man till olika grafik funktioner. Först original, antar jag, "bumpmapping with perpixel lightning", nån sorts reflekterande yta , och till sist ytterligare en reflekterande yta med, förmodligen, nån mer funktion igångsparkad för den går lite segt.

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ett Asus V7700 ,inga problem där med Asus egna drivrutiner ,vet att FSAA kan ibland dra av ca 30 Fps i sina hungrigaste stunder ,Fast jag kör med det ändå ,det blir trots allt vackrare och man kan ändå inte upfatta mer än 30 bilder i sekunden.Ljudkortet brukar bråka ibland, pröva utan.Kör du några andra program samtidigt?Annars kan du ju lämna tilbax det och säga att det inte funkar.

Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kantutjämning .

Finns såvit jag vet bara i opengl ,har du HL eller Q3 kan du ju kolla FPSen där och se om den är bättre .antagligen har du inte FSAA igång om du inte varit och pillat på grafikinställningarna (bildskärmsegenskaper -inställningar-avancerat-advanced med asus drivrutin)

Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"man kan ändå inte upfatta mer än 30 bilder i sekunden"

 

Detta är sant. Det är bara att ge exemplet TV-apparater eller DVD-filmer, med 25 bildrutor per sekund ges bildrörelser utan hack.

 

Skillnaden med grafikkort är dock att "FPS"-talet varierar VÄLDIGT mycket. Detta är en av problemen med att testa grafikkort. Ett GeForce2 MX kanske kan få medelvärdet 80 FPS i 1024x768x16 (jag bara gissar just nu), men då är ofta det lägsta värdet under 15 fps = HACKIG UPPLEVELSE då och då.

 

Det är därför 200 fps ser bättre ut än 100 fps, för dagens grafikkort är detta nämligen ett tecken på att perioderna under 25 fps är kortare/har försvunnit. Kolla på en FPS-kurva för ditt grafikkort så får du se vad jag menar.

 

I mitt tycke är FSAA (Full Screen Anti-Aliasing) oanvändbart på alla grafikkort fn utom Voodoo5, som nästan bara är bra på just detta.

 

Den förbättrade bilden motiverar inte prestandaförlusten. Har man mycket överkapacitet på sitt grafikkort, typ en Pentium II 300/GeForce2 GTS-kombination, kan iofs detta vara ett sätt att få ut lite mer ur sitt grafikkort utan att tappa hastighet.

 

FSAA ska väl dock vara avstängt i drivrutinen om man inte angett annat?

 

Mvh,

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Jag hittade fsaa-funktionen i ogl-inställningarna men upptäckte att jag fick samma resultat om jag körda utan eller med 1.5x1.5. Verkar mysko.

Men å andra sidan såg jag igår att bios bara kan köra 1/1 eller 2/3 på agp jämfört med fsb, och jag kör 133 på fsb, så agp:n är LITE överklockad = 89 Mhz vid 2/3.

Skulle kunna vara det va?;)"suck"

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr lite svårt att relatera till prestandan i diverse nVidia Demos. Kör 3dmark 2000, QUake3Arena eller nåt som många har koll på. I minst en låg och en hög upplösning...

 

Jag tror inte att den överklockade AGP-bussen är att skylla. GeForce brukar klara 89 Mhz, men du kan ju alltid klocka ner igen och prova om det fungerar bättre.

 

Mvh,

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Nu har jag kört 3dmark2000 och fick ca. 5910. Bra?

Efter en stund visade programmet inte några resultat längre, och jag får inte fram dom nu, har testat att ändra alla inställningar. Jag hittar därimot inte nånstans nått resultat i FPS. Nån som vet vart?

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...